FD35 Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning | Høst 25

Fagdidaktiske moduler | valfri modul

Denne modulen har som mål å hjelpe undervisere å utforske hvordan generative KI-chatboter kan brukes i undervisnings- og veiledningspraksis på måter som fremmer studentenes aktive læring og kritiske tenkning. For å utvikle praktisk klokskap knyttet til KI-bruk i ditt fagfelt, vil vi i modulen fokusere på utforskning, eksperimentering, dialog og kritisk refleksjon. 

Hopp til

  1. Opptakskrav og søknad
Påmelding

Opptakskrav og søknad

Opptakskrav

Ansatte i undervisningsstillinger ved HVL

Dette er en valgfri modul som inngår i «HSPED802 Fagdidaktisk fordjuping i høgskulepedagogikk»

Modulbeskrivelse  

I modulen får du en praktisk innføring i hvordan KI-chatboter (som ChatGPT, Copilot og GPT.UiO) kan integreres inn i din undervisnings- og veiledningspraksis på måter som kan fremme studentenes aktive læring gjennom problemløsning og kritiske tenkning. Sammen med kolleger fra ulike fagfelt vil du kunne utvikle nye og videreutvikle eksisterende undervisnings- og veiledningsmetoder. Refleksiv og kritisk bruk av KI-chatboter vil være viktig for både studenter og undervisere i de kommende årene. Undervisnings- og veiledningssituasjoner vil være gode arenaer for felles utprøving og refleksjon.   

Modulen vil bestå av to nettsamlinger, en fysisk samling og obligatoriske arbeidskrav. Det vil være plass til 40 faglig ansatte. Vi ønsker å utvikle forskningsbasert kunnskap om bruk av KI-chatboter i høyere utdanning. Som kursdeltaker vil du derfor bli spurt om skriftlige innleveringer kan bli brukt i forskningssammenheng.  

Nøkkelbegrep 

  • KI-chatboter i undervisning og veiledning 
  • Praktisk tilnærming til KI i underviser- og/eller veilederrollen  
  • Refleksjon rundt egen undervisnings- og/eller veiledningspraksis 
  • Etiske hensyn ved bruk av KI i undervisning og/eller veiledning 

  Læringsutbytte  

‘FD35: Praktisk bruk av KI-chatboter i undervisning og veiledning’ er knyttet til læringsutbyttebeskrivelser for UPED852.Etter gjennomført modul skal deltakerne ha følgende læringsutbytte:  

  • Ha avansert kunnskap om KI-chatboters anvendelsesmuligheter for å variere og videreutvikle undervisning og veiledning. 
  • Kunne selvstendig planlegge, utvikle og gjennomføre undervisnings- og veiledningsøkter hvor KI-chatboter tas i bruk, samt kritisk evaluere bruken. 
  • Kunne kritisk reflektere over pedagogiske og etiske implikasjoner ved bruk av KI-chatboter i undervisning og veiledning, samt konstruere og justere egen praksis i lys av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. 

Læringsaktiviteter  

Modulen krever aktiv deltakelse på to nettsamlinger (3 timer) og en fysisk samling (5 timer), samt forberedelsesarbeid tilknyttet samlingene. Informasjon knyttet til samlingene vil publiseres på Canvas, rom FD35: Praktisk bruk av generativ KI i undervisning.  

Samling 1, 23. oktober 2025, 09-12.  

Forarbeid samling 1:   

  • Frivillig forarbeid: 
    • Se videoer: Practical AI for Instructors and Students - YouTube
    • Utforsk forskjellige KI-verktøy
      • Still enkle og vanskelige spørsmål. 
      • Lim inn oppgavetekst/eksamensoppgavetekst i emnet ditt og spør om tips/råd/besvarelser (lat som om du er student i eget fag). 
      • Still oppfølgingsspørsmål med instruksjoner om hvordan du vil ha svaret ditt. Vær spesifikk.
    • Obligatorisk forarbeid: Skriv et kort refleksjonsnotat (0,5-1 side) om hvordan KI kan brukes i undervisning og/eller veiledning i din arbeidshverdag. Bruk en valgfri språkmodell (f.eks ChatGPT) som sparringspartner i skriveprosessen. Mot slutten av teksten skal du skrive et avsnitt hvor du reflekterer over hvordan du brukte språkmodellen. 

  Samling 2, 30. Oktober 2025, 09-12.  

Forarbeid samling 2: 

  • Planlegg en undervisnings- eller veiledningsøkt hvor KI blir brukt som støtte for studentenes læring i ditt fagfelt. Ta med en skriftlig plan til samling 2.

Samling 3, 3. desember 2025, 1030-1530.  

Forarbeid samling 3:   

  1. Minimum to ukers utprøving og bruk av KI-chatboter i faglig arbeid tilknyttet undervisning og veiledning, med refleksjonslogg i Canvas.  
  2. Lage en kort reflekterende presentasjon om erfaringer, og presentere denne. 

  Vurdering  

For å bestå modulen må deltakerne:  

  • Gjennomføre et minieksperiment med KI-chatboter i faglig arbeid, med refleksjonslogg som blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. 

Organisering av modulen 

  • 2 nettbaserte samlinger (Zoom) 
  • 1 fysisk samling (Bergen, Kronstad) 
  • Praktisk utprøving: minieksperiment  
  • Utprøving, innspill fra kollegaer, refleksjon og samarbeid 

Læringsplatform: Canvas  

Sted: Zoom + fysisk på Kronstad  

 Endringer i modulbeskrivelsen kan forekomme.

Anbefalt litteratur  

Fan, Y., Tang, L., Le, H., Shen, K., Tan, S., Zhao, Y., ... & Gašević, D. (2025). Beware of metacognitive laziness: Effects of generative artificial intelligence on learning motivation, processes, and performance. British Journal of Educational Technology, 56(2), 489-530. https://doi.org/10.1111/bjet.13544

Kurtz, G., Amzalag, M., Shaked, N., Zaguri, Y., Kohen-Vacs, D., Gal, E., ... & Barak-Medina, E. (2024). Strategies for integrating generative AI into higher education: Navigating challenges and leveraging opportunities. Education Sciences, 14(5), 503. https://doi.org/10.3390/educsci14050503  

 Mollick, E., & Mollick, L. (2023). Assigning AI: Seven ways of using AI in class. SSRN.https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4475995  

 Møgelvang, A., Ludvigsen, K., Bjelland, C., & Schei, O. (2023). HVL-Studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter. HVL-rapport fra Høgskulen på Vestlandet nr. 2023-6. https://hdl.handle.net/11250/3100624  

 Rong, H., & Chun, C. (2024). Digital Education Council Global AI Student Survey 2024. http://digitaleducationcouncil.com  

 Schei, O. M., Møgelvang, A., & Ludvigsen, K. (2024). Perceptions and use of AI chatbots among students in higher education: A scoping review of empirical studies. Education Sciences, 14(8), 922. https://doi.org/10.3390/educsci14080922 

 Trigwell, K., Prosser, M., & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning. Higher Education, 37(1), 57-70.  

 Urban, M., Děchtěrenko, F., Lukavský, J., Hrabalová, V., Svacha, F., Brom, C., & Urban, K. (2024).ChatGPT improves creative problem-solving performance in university students: An experimental study. Computers & Education, 215, 105031.https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105031 

 Virtanen, A., & Tynjälä, P. (2019). Factors explaining the learning of generic skills: A study of university students’ experiences. Teaching in Higher Education, 24(7), 880-894.https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1515195 

 Wang, H., Dang, A., Wu, Z., & Mac, S. (2024). Generative AI in higher education: Seeing ChatGPT through universities' policies, resources, and guidelines. Computers and Education: Artificial Intelligence, 7, 100326. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100326 

Nettressurser