Hopp til innhald

EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Metoder.
  • Barnehagen som en lærende organisasjon. 
  • Pedagogisk utviklingsarbeid.

Pedagogisk ledelse knyttet til barnehagens læringsmiljø med fokus på hvordan vi gjennom kritisk refleksjon kan undersøke og ivareta barns psykososiale læringsmiljø

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • Kunnskap om ulike metoder.
  • Kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon. 
  • Kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid.
  • Kunnskap om kritisk refleksjon. 
  • Kunnskap om barns psykososiale læringsmiljø.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne utøve endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
  • Kunne kritisk reflektere over barnehagens læringsmiljø.  

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne utøve profesjonelt skjønn og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø.
  • Kunne vise profesjonsetisk kompetanse.  
  • Kunne formidle og videreutvikle egen pedagogisk kompetanse i arbeid med barn.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Deltakelse i undervisning og på nettmøter
  • Obligatoriske arbeidskrav

Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen, 3 dager.

Karakterregel A - F, der F tilsvarer ikke bestått.    

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt  

Mer om hjelpemidler