EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Metoder.
- Barnehagen som en lærende organisasjon.
- Pedagogisk utviklingsarbeid.
Pedagogisk ledelse knyttet til barnehagens læringsmiljø med fokus på hvordan vi gjennom kritisk refleksjon kan undersøke og ivareta barns psykososiale læringsmiljø
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten ha:
- Kunnskap om ulike metoder.
- Kunnskap om barnehagen som en lærende organisasjon.
- Kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid.
- Kunnskap om kritisk refleksjon.
- Kunnskap om barns psykososiale læringsmiljø.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne utøve endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
- Kunne kritisk reflektere over barnehagens læringsmiljø.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten:
- Kunne utøve profesjonelt skjønn og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø.
- Kunne vise profesjonsetisk kompetanse.
- Kunne formidle og videreutvikle egen pedagogisk kompetanse i arbeid med barn.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
- Deltakelse i undervisning og på nettmøter
- Obligatoriske arbeidskrav
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan
Vurderingsform
Skriftlig hjemmeeksamen, 3 dager.
Karakterregel A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler