- Vi må alle bidra til å redusere smitten

Det sier HVL-rektor Berit Rokne på bakgrunn av at smittetallene øker i samfunnet.

- Vi ser at smittetallene stiger. Vi ser det blant annet nå i Bergen, Stord og Sogndal der vi har campuser.

- Tallene er en klar påminning til oss alle om å bidra til å redusere risikoen for økt smitte rundt oss.

- Foreløpig er det ikke endring i tiltakene som påvirker HVL og våre fem campus, utover at vi alle må følge smittevernsreglene.

- Så vet vi at det er meldt at det vil komme nye tiltak fra lokale og nasjonale myndigheter nå over helgen. Vi vil se hva som kommer der, og følger situasjonen nøye.

Hun opplyser at HVL har registrert noen nye smittetilfeller sist uke.

- Vi har fått bekreftet et par nye smittetilfeller blant våre studenter i Bergen. Her har vi sammen med smittevernskontoret vært ute med informasjon om tiltak til dem det gjelder av studenter og ansatte.

Rektor er opptatt av konsekvensene som kommer med økt smitte.

- Det medfører at flere må i karantene og det får følger for både undervisnings- og forskningsaktivitet.

- Derfor er det høyst viktig og nødvendig å minne oss alle om smittevernsreglene:

• Ingen syke studenter eller ansatte skal være på høgskolen sine campuser.

• Man skal heller ikke være på campus hvis man har symptomer på sykdom, mistanke om at man kan ha blitt smittet, vært i kontakt med smittede, har milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse, bekreftet covid-19 eller vært i nærkontakt med en som har fått bekreftet covid-19.

• Husk å holde nødvendig avstand Huske god hånd- og hostehygiene.

• Unngå å være sammen med mange forskjellige mennesker i ulike sammenhenger.

- Er du usikker bør du teste deg raskt. Det er en klar oppfordring vi har fått fra smittevernskontoret, understreker rektor.