HVL tilpasser fadderuken

– Vi avlyser ikke fadderuken på HVL, men vi tilpasser oss situasjonen og justerer programmet. Det betyr at alle fadderarrangement på dagtid i regi av HVL går som planlagt. Alle arrangement i HVL-regi utover ettermiddag og kveld skal være alkoholfrie.

– Enkelte planlagte arrangement i HVL-regi der smittevernsreglene med antallsbegrensing og avstandsregler overholdes, vil bli gjennomført, sier rektor Berit Rokne.

Hun forteller at dette gjelder fra og med i dag onsdag 12. august og for alle HVL sine fem campus; Førde, Sogndal, Bergen, Stord og Haugesund.

– Vi har god kontakt med fadderstyrene våre og vi har sammen fulgt utviklingen tett de siste dagene. Vi har gjort noen tilpasninger underveis på våre campus, men nå tilpasser vi fadderprogrammene for alle campus. Oppdatert program vil bli publisert på fadderukene sine nettsider.

– Vi vil understreke at fadderstyrene har gjort en stor og god jobb både med planlegging og gjennomføring så langt, og de har hatt stor oppmerksomhet på smittevernsreglene.

– Samtidig har de følt på et ansvar for at smittevernsreglene overholdes. Dette har til tider vært utfordrende, og da særlig knyttet til arrangement på kveldstid der alkohol er med i bildet.

– Selv om vi nå tilpasser fadderuken ønsker vi å understreke at vi sammen med fadderne har stor oppmerksomhet på at alle nye studenter skal får en god start på studiet, og bli godt kjent med nye studenter, HVL og studiebyen sin.

– Så må vi alle minne oss på vårt ansvar om å overholde smittevernsreglene. Vi må holde avstand, vi må ha god håndhygiene og vi skal holde oss hjemme hvis vi har symptomer eller er syke.