Inviterer til utdanningsdebatt under Arendalsuka

Høgskulen på Vestlandet samler stortingspolitikere, næringsliv og forvaltning, for å diskutere hvordan UH-sektoren skal møte fremtidens kompetansebehov, og se på mulige ringvirkninger av arbeidslivsrelevansmeldingen.

Debatten har fått tittelen «Utdanning på arbeidslivets premisser – hvem tar regningen?» og avholdes onsdag 18. august kl. 16.00 på Statsraad Lehmkuhl. Arrangementet skjer i samarbeid med Maritime Bergen, som koordinerer aktiviteten på vegne av et stort antall regionale aktører.

Siri Lill Mannes skal være ordstyrer, og panelet ser slik ut:

• Gunnar Yttri, rektor Høgskulen på Vestlandet
  • Nina Sandberg, Utdannings- og forskningskomiteen, Arbeiderpartiet
  • Roy Steffensen, Utdannings- og forskningskomiteen, Fremskrittspartiet
  • Mathilde Tybring-Gjedde, Utdannings- og forskningskomiteen, Høyre
  • Geir Bjørkeli, CEO Corvus Energy
  • Anne Kjersti Fahlvik, områdedirektør Forskningsrådet

Se hele programposten

Har idrett en plass i helsetjenestene?

Høgskulen på Vestlandet er også medarrangør for to andre debatter. En av dem er sammen med Idrettsklynge Vest og Alrek helseklynge – torsdag 19. august kl. 17.30 på Demokratiscenen – der påtroppende prorektor for utdanning Anne-Grethe Naustdal og høgskolelektor Lars Peder Vatshelle Bovim, deltar fra HVL.

Målet med samtalen er å belyse potensialet som ligger i samspillet mellom idretten og helsetjenestene, og et av spørsmålene som stilles er om helsetjenestene bør benytte potensialet i idretten mer aktivt?

Andre medvirkende er fastlege og førsteamanuensis ved UiB, Thomas Mildestvedt, daglig leder i Sædalen idrettslag, Pål Hafstad Thorsen, og teamleder for Frisklivssentralen, Karoline Heggøy. Samtalen ledes av førsteamanuensis ved UiB, Silje Mæland.

Ut av det blå – kommer det grønne

Det andre samarbeidsarrangementet setter fokus på havregionen Bergen, som kan vise til en verdiskapning på 100 milliarder i året og 70.000 arbeidsplasser. Her møtes sentrale aktører innen politikk, forsking og utdanning, for å snakke om mulighetene knyttet til havet og presentere fremtidsrettede prosjekter som vil gagne havet og næringsutviklingen.

Rektor Gunnar Yttri sitter i panelet, med blant andre fylkesordfører Jon Askeland og fungerende byrådsleder Lubna B. Jaffery.

HVL har også booket en stand på Sam Eydes plass. I tillegg vil klima- og bærekraftkoordinator Siri Smith og seniorrådgiver Knut Vindenes ta med seg opptaksutstyr og produsere sendinger til 17-målspodden til Arendal.