Tommel opp for godt samspill

På Haugalandet og i Sunnhordland er behovet for IT-utdanning stigende. Både som grunnutdanning og som etter- og videreutdanning. - Vi har sagt at vi skal være tett på og lytte til arbeidslivet rundt oss. Da er det viktig at vi forstår og vet hva som er behovene og utfordringene, sier dekan Geir Anton Johansen. Sist uke møtte han mange av aktørene rundt høgskolen til et innspillsmøte om IT-utdanninger.

Johansen rapporterer om et godt møte med stort engasjement og interesse for HVL.

- Det var et veldig godt møte med mange spennende samarbeidspartnere rundt høgskolen. Det er mange som er interessert i og nysgjerrige på den nye høgskolen og hva vi kan tilby. Det er et godt utgangspunkt.

- Blir det nye IT-utdanninger på Haugalandet og i Sunnhordland med det første?

- Vi var tydelige på at vi ikke kan love noe konkret her og nå. Det er mange ting som må vurderes for å sette i gang et nytt tilbud, eller justere eksisterende utdanninger. Det er en balansegang og mange forhold som må ses nærmere på.

- Jeg fortalte blant annet om det vi nå gjør i Sogn og fjordane med tilsvarende initiativ om utdanningsbehov, og at det har vår oppmerksomhet nå, men at erfaringene der kan være nyttig i forhold til Haugalandet og Sunnhordland.

- Jeg utfordret dem også til å etablere et «interessefellesskap» à la IT-forum Sogn og Fjordane som kunne være nyttig for veien videre, sier Johansen.

- Men vi har startet en veldig god dialog, og den skal være åpen, tett og god i tiden fremover. Vi kommer til å følge opp dette møtet.

Og den gode dialogen med arbeidslivet heies fram av arbeidslivet. Avdelingsleder Tirill Fjeld i Atea gir tommel opp.

- Veldig kjekt og viktig at høgskolen inviterer til møte og samarbeid. Det å samle forskjellige bedrifter og få fram behov og muligheter for samarbeid på mange ulike nivå, er absolutt nødvendig og viktig. Her har høgskolen en viktig rolle.

- Slik jeg ser det har vi alle det samme ønsket om å bidra til å bygge og utvikle en attraktiv region med spennende arbeidsliv og en sterk høgskole. Vi må sørge for at denne regionen har tilgang på dyktige kandidater.

Frank Vikingstad i Sysco er av samme oppfatning.

- Dette var et veldig bra initiativ der høgskolen inviterer, lytter og er interessert i hva vi som bedrifter har av behov for arbeidskraft og kompetanse både her og nå og fremover.

- Behovet for IT-kompetanse bli ikke mindre. Det er kritisk allerede nå. Vi driver og stjeler flinke folk av hverandre i mangel på kvalifiserte arbeidstakere.

- Slik vi ser det så trenger vi flere dyktige kandidater som er utdannet lokalt. De blir værende i regionen. Vår erfaring er at folk som reiser vekk for å ta utdanning, som oftest ikke kommer hjem igjen.

- Med mangel på kompetanse er faren at arbeidsplasser forsvinner ut av regionen.

- Derfor er det veldig bra at høgskolen tar dette initiativet for å se på de muligheter som fins i lag med oss bedrifter.