Status og tilganger ved forhandlinger for 2023

Det er enighet i forhandlingene om nye «publiser og les»-avtaler for 2023 med Wiley, Sage, Taylor & Francis samt Springer (Sist oppdatert 27.4.2023)

Enighet i alle forhandligene

Wiley

Avtalen gi lesetilgang ut 2023. Den åpner også for ubegrenset publisering (dvs fjerning av kvoter) i hybrid tidsskrifter. Det vil komme egen avtale for publisering i gull tidsskrifter.

Sage

Avtalen er reforhandlet for 2023.

Taylor & Fracis og Springer

Avtalen gi lesetilgang ut 2024. Den åpner også for ubegrenset publisering (dvs fjerning av kvoter).

Om «Publiser og les»-avtaler

Siden 2019 har HVL og andre norske forskningsinstitusjoner inngått nye avtaler via Sikt med Wiley, Taylor & Francis, Springer, Elsevier, Cambridge University Press, Sage, Oxford University Press og ACM.

Tradisjonelt inkluderer avtalene kun abonnement. De nye avtalene er såkalte «Publiser og les»-avtaler som omfatter:

1. abonnement
  2. at forlag/utgiver gjør publisert versjon av vitenskapelige tidsskriftsartikler fra den aktuelle institusjonens ansatte åpent tilgjengelig uten ekstra kostnad.

I avtalene for 2022 med Wiley, Taylor & Francis og Springer har det vært det en nasjonal årlig kvote for publiseringsdelen/et tak for artikler som gjøres åpent tilgjengelig gjennom avtalen.

Avtaler om Åpen publisering
Om avtalen i Khrono
Om Open Access og forlagsavtaler ved HVL

Har du spørsmål?

Lurer du på noe om tilgangen, kontakt leder av HVL-bibliotekets enhet for informasjonsressurser, Ragnhild Vingsand.

Forfattere som har spørsmål til publiseringsdelen av «publiser og les»-avtalene kan kontakte Kjetil Sletteland eller sende e-post til oa-fond@hvl.no.

Ta også gjerne kontakt hvis det er ønsker om infomøter/presentasjoner (i forskergrupper o.l. eller åpne).