Associate Professor

Fredrik Stenhjem Hagen

Research areas
  • History didactics
  • Holocaust education
  • Bildung
  • History education
  • Theory of history
Research groups

Publications

  • Dyrene, moderniteten og norsk massevold

    (2024)
  • Den blå perioden

    (2023)
  • Det angår også deg

    (2023)
  • Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

    (2023)
  • Holocaust som idé og trope

    (2023)
  • Holocaustundervisning som antirasisme og eksperimentelle metoder i didaktikkforskning

    (2023)
  • Man kan mest når man er ferdig

    (2023)
  • En siste dans med Judas: Forrædersk religionskritikk hos Amos Oz

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Hertzberg, Michael Ivan (2023)
  • "de må fysisk oppleve det på kroppen, så skaper det en annen type læring": Kjensler si rolle i undervisning om holocaust i norsk skule

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Kalsås, Vidar Fagerheim (2023)
  • Metodologiske utfordringer med forskning på «mangfold» i utdanningskontekster

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Kvaale-Conateh, Lamin Andre, Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023)
  • Hvorfor og hvordan lærere planlegger for bruk av følelser i undervisning om holocaust

    Kalsås, Vidar Fagerheim, Hagen, Fredrik Stenhjem (2023)
  • Tor Ulvens kortprosa

    Neple, Anemari, Hagen, Fredrik Stenhjem (2023)
  • Merethe Roos. Å forstå fortiden og formidle for fremtiden

    Rosland, Sissel, Hagen, Fredrik Stenhjem (2023)
  • Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen

    (2022)
  • Famlande forhold til rasisme-ordet

    (2022)
  • Holocaustundervisning fra post-koloniale perspektiver

    (2022)
  • Jeg tror jeg godt kan være en jøde (om Sylvia Plath)

    (2022)
  • Lyrikksalong: Om Ezra Pound

    (2022)
  • Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust

    (2022)
  • Ungdommers refleksjoner over historiens nytte

    (2022)
  • Virtuell virkelighet i holocaust-formidling

    (2022)
  • Strukturell rasisme

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Jung Tjønn, Brynjulf, Williamson, Tinashe (2022)
  • Krig og kjærlighet: Ekteparet Vesaas

    Hagen, Fredrik Stenhjem, Neple, Anemari (2022)
  • Snakke Om.

    Faye, Reidun, Hagen, Fredrik Stenhjem (2021)
  • Det kan skje igjen: Om to ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen

    (2021)
  • Elevers forståelse av jødene i historien om Holocaust

    (2021)
  • Holocaust i norsk skule: minoritetsperspektiv, lærarperspektiv og didaktiske moglegheiter - Panelsamtale

    (2021)
  • Holocaust på timeplanen: Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust

    (2021)
  • Hvordan norske elever forstår rasismebegrepet

    (2021)
  • Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet

    (2021)
  • Talking about diversity through a historical framing: An explorative methodological inquiry

    (2021)
  • To ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen

    (2021)
  • Using Virtual Reality as a pedagogical method in teaching about racism

    (2021)
  • Debatt i P2: Om Louise Glück

    (2020)
  • Holocaust Education and the Potential of Historical Empathy

    (2020)
  • LL-242: Fredrik Hagen om Holocaust og antirasistisk undervisning

    (2020)
  • Lyrikksalong: Paul Celan. Om poesi etter Holocaust.

    (2020)
  • Anti-Holocaust, Eller: Rasismens egenart og skolens verdigrunnlag: Om to ideer som preger det antirasistiske arbeidet i skolen

    (2019)
  • Tendens: Lyrikk. Når jeg-et skriver.

    (2019)
  • The Anti-Holocaust – On the use of the Holocaust as a legitimising argument for a naïve and moralistic anti-racist education in Norway after 2011

    (2019)
  • «Om man ikke skal bruke tid på Holocaust, hva skal man bruke det på da?» Didaktisk potensiale i fortellingen om Holocaust og hvordan det blir ivaretatt i norsk skole

    (2016)