
Mangfold og integrering
Forskergruppe for studier av mangfold i barnehage, skole og samfunn.
Gruppen er flerfaglig bestående av vitenskapelig ansatte, stipendiater og masterstudenter fra seksjoner som pedagogikk, samfunnsfag, matematikk, religion, norsk, drama og musikk. I tillegg inviterer vi inn bachelorstudenter som jobber med relevante tematikker for forskningsgruppen.
Forskargruppeleiar
Medlemmer
Medlemmer
Eksterne medlemmer
Masterstudenter
Sentrale forskningstema er:
- interkulturell lærerkompetanse
- gruppebaserte fordommer
- kafedialog på tvers i voksenopplæring
- integrering av barn og unge med minoritetsetnisk bakgrunn til barnehage, skole og lokalsamfunn.
Viktige innfallsvinkler er barnehagens og skolens arbeid for å opparbeide kompetanse for mangfold, endringsprosesser for å utvikle gode opplæringsmodeller for minoritetsspråklige elever og tilrettelegging av undervisning for minoritets- og majoritetselever.
Forskningsgruppen har videre fokus på skolens rolle i lokalsamfunnet og samarbeid med andre organisasjoner, både frivillige og offentlige i den flerkulturelle danningsprosessen.
Lindhardt, Eva Mila
Mat og måltider i fremtidens barnehage – et mangfolds perspektiv (2017)
Ravneberg, Bodil
Integrering i lokalsamfunnet. Barrierer og mulighetsrom. (2016)
Pågående forskningsprosjekter
- Lærerprofesjonalitet i et multikulturelt perspektiv / Teacher Professionalism in a multicultural perspective
- Play Research in Mathematics Education (PRIME) The Mathematics of Kindergarten – Barnehagens matematikk
- Kulturformidling gjennom uteaktiviteter i samiske barnehager
- Flerkulturell danning i samfunnsfagsundervisninger / Multicultural understanding in the social science education
- Eit fleirspråkleg norskfag? Ein studie av læreverks, lærarars og elevars syn på fleirspråklegheit og ei fleirspråkleg tilnærming til språk og kultur
- Utdanningsaktørers konstruksjon og reproduksjon av maktrelasjoner i et kulturelt og sosialt mangfoldig samfunn / Teaching profession and intercultural competence
- Learning mathematics in linguistically diverse classrooms - research perspectives from the Nordic countries
- Interkulturell lærerkompetanse i klasserommet – motvekt mot gruppebaserte fordommer i skolen? / Intercultural Teacher Competence in the Classroom - Counterbalancing Group Based Prejudices?
Mer informasjon
