Seminar: Demokratier for barn og elever – demokrati for lærere og barnehagelærere
Demokratier for barn og elever – demokrati for lærere og barnehagelærere.
Åpent seminar for alle som jobber, eller skal jobbe, med barn i barnehager, grunnskoler eller i helse og omsorgsekotoren.
09:30 - Åpning v/ Christine Øye, prorektor for forskning, Høgskolen på Vestlandet
09:35- 10:30 Demokratier for barn og elever – demokrati for lærere og barnehagelærere v/ Kjetil Børhaug, professor, Universitetet i Bergen
Skole og barnehage er forpliktet på demokrati som styreform og livsform. Det stiller krav til innhold og arbeidsmåter i det didaktiske arbeidet, men det stiller også krav om at skole og barnehage skal tilby demokratiske erfaringer gjennom selve å være demokratisk organisert. Viktige spørsmål er om barn og voksne har et demokratisk handlingsrom i skole og barnehage og hvilke demokratier det i så fall er tale om.
Kommentar: Professor Vigdis Vangsnes, Høgskolen på Vestlandet
Parallelle seksjoner.
10:45-11:45.
Rom 1:
Barn som medskapere i barnehagehverdagen
v/ Maritha Berger Nylund, Høgskolelektor, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Barns medvirkning og naturbarnehagen
v/ Hilde Alme, Høgskolelektor, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Kommentar/samtale:
Maritha Berger Nylund og Hilde Alme, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Rom 2:
De yngste barnas medvirkning i barnehagen.
De yngste barnas medvirkning: Spiser samarbeid med HVL og Espira Salamonskogen barnehage v/ Annette Winje.
Utviklingsprosjekt: Rom og materialer.
v/ Tove Agasøster Korneliussen, Espira Salamonskogen
Utviklingsprosjekt: Barnefellesskap.
v/ Bente Stavland, Espira Salamonskogen
Rom 3:
Arbeid med inkluderende opplæring i profesjonsfellesskapet på skolen.
«Alle skal med» - arbeid i profesjonsfellesskapet på skolen med mål om opplevelse av deltakelse for alle elever i læringsfellesskap
v/ rektor Anne-Marthe N Basso, Gosen skole.
Gosen skole er en ungdomsskole i Stavanger med rundt 400 elever og 80 ansatte. Skolen har en elevgruppe, hvor flere har spesialundervisning i alle fag, og er en av flere skoler som har særlig kompetanse på særskilt tilrettelagt opplæring.
Skolen ønsket å utvikle skolens undervisningspraksis, med mål om at alle elever skal ha en opplevelse av deltakelse i et læringsfellesskap. Med det som bakgrunn startet skolen med å omorganisere ledergruppen, se på samhandling på tvers av trinn og å kartlegge ansattes kompetanse, skisserte en strategi for pedagogisk utviklingsarbeid og brukte ulik tilnærming til utvikling i profesjonsfellesskapet.
Samtale:
Ingrid Helen Mjelde Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Stord kommune
Anne-Marthe N Basso, rektor Gosen skole, Stavanger kommune
Ordstyrer:
Liv Inger Engevik. Engevik er spesialpedagog med erfaring fra høgskole, grunnskole og PPT.
Rom 4:
Demokrati og medborgerskap i det post-faktuelle samfunnet
Undervisning i demokrati og medborgerskap utfordres i det post-faktuelle samfunnet. Hvordan lære barn og unge opp til å kunne orientere seg og ta beslutninger i et kunnskapssamfunn hvor skillelinjene mellom hva som er fakta og hva som er løgn og konspirasjonsteori, blir stadig mer utydelig. Med utgangspunkt i faglige innlegg om digitalt medborgerskap, bærekraft og klima og kjønn i samfunnsfagundervisningen, diskuteres didaktiske spenninger og utfordringer relatert til demokrati- og medborgerskap i barnehage og grunnskole.
Digitalisering og medborgerskap
v/ Førsteamanuensis Monica Hauge Skaten, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Kjønnsproblematikk og medborgerskap
v/ Førsteamanuensis Thor Erik Sortland Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Miljø og medborgerskap
v/ Førsteamanuensis Leif Tore Trædal, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, HVL
Kommentar: Kjetil Børhaug, professor, Institutt for politikk og forvaltning, UIB
Lunsj 11:45-12:45
12:45-14:00.
Tidlig identifisering av språkforstyrrelser. Språk er avgjørende for all kommunikasjon. v/ professor Wenke Helland Andersen. UiB / Helse Fonna.
Tidlig identifisering av språkforstyrrelser. Språk er avgjørende for all kommunikasjon. Språkforstyrrelser kan føre til utfordringer i barnehager og på skolen og med sosialt samspill. Dette øker også risikoen for å utvikle psykiske vanskeligheter. Det er derfor viktig at barn som strever med språket blir oppdaget så tidlig som mulig, slik at tiltak kan settes inn. Dette forutsetter gode kartleggelsesinstrument.
Velkommen!