Å skape bærekraftige barnehager – utforskning som barnehagens signaturpedagogikk?
Hovedforedrag ved Barnehageforskningskonferanse 2020
Tiden vi lever i gir mange utfordringer og nye dilemma i pedagogisk praksis. Dette foredraget vil reise spørsmål om den norske barnehagen har en signaturpedagogikk, om vi trenger en og hva som eventuelt skulle kunne kjennetegne denne. Om vi mener at barnehagen har eller bør ha en signaturpedagogikk må vi ha forestillinger, ønsker og kunnskap om hva den i så fall skal tjene. Hensikten med foredraget er å bidra til en dialog om barnehagens tradisjon, status og om hva som kan være de mulige nye stegene når vi nå involverer oss i å skape bærekraftige barnehager. Dette spørsmålet er for stort til å kunne besvares på en fullstendig måte her, derfor vil jeg først og fremt ta dere med inn i en tenkning og et forslag om utforskning som et nøkkelbegrep for den norske barnehagen, et begrep som bygger bro mellom lek, læring og danning. Jeg vil, gjennom fortelling og visualisering, redegjøre for pedagogisk utforskende praksis og kjennetegnene ved denne. Jeg vil videre ta opp hva dette vil måtte kreve av barnehagens kultur og barnehagelærerens personlige engasjement. Det som presenteres her er resultater, innsikt og visjoner fra et prosjekt om vilkår og kultur for utforskning og danning i barnehagen og fra tidligere prosjekter om ‘danning’ i barnehagen og om barnehagelæreren og barnet som medskapere av barnehagens innhold.