European Alliance on Sustainable Mobility (ERASMove)

ERASMove er en allianse av syv europeiske universiteter som søker status som Europeisk universitet (EUI). Europeiske universiteter nettverk, eller allianser, av universiteter som skal samarbeide om felles utdanningsprogrammer, utvikling av innovative lærings- og undervisningsmetoder og tilrettelegge for student- og forskerutveksling. Gjennom slike store, europeiske allianser av universiteter skal Europa styrke kvaliteten og konkurranseevnen til europeisk høyere utdanning.

Dette er ERASMove

ERASMove er en allianse som søker status som Europeisk universitet (EUI). EUI-allianser ønsker å styrke samarbeidet innenfor utdanning, forskning, innovasjon og samfunnsoppdrag. Gjennom slike store, europeiske allianser av universiteter skal Europa styrke kvaliteten og konkurranseevnen til europeisk høyere utdanning.

Forslaget om å opprette europeiske universiteter kom etter et EU-toppmøte i 2017. I dag er dette tiltaket helt sentralt i arbeidet med å etablere the European Education Area (EEA), et felles utdanningsområde, som EU-kommisjonen ønsker å ha på plass innen 2025.

Til sammen ni norske universitet har fått status som Europeisk universitet med sine partnere: UiS, UiB, NHH, NTNU, NHH, USN, UIT, UIA, Nord og UiO.

Visjon

Visjonen til ERASMove er å fremme bærekraftig mobilitet. ERASMove mener behovet for grønnere transport i EU er presserende og at et grønt skifte kan og bør skje rask på grunn av miljøhensyn (utslipp av CO2, forurensing), samfunn (bedre tilgang, raskere transport) og økonomi (konkurranse med Asia, nye teknologiske verktøy). Endring vil skje gjennom samarbeid innenfor fire identifiserte hovedområder:

• Realfag, ingeniørfag og teknologi
  • Juss, økonomi og administrasjon
  • Samfunnsvitenskap, humaniora og kunst
  • Helse og miljø

Hovedmål

• skape et europeisk, flerspråklig universitet som tilrettelegger for og øker, mobiliteten blant studenter og ansatte
  • skape et felles masterprogram innenfor bærekraftig mobilitet
  • utvikle strukturer for samarbeid innenfor emner, studieprogram, etter- og videreutdanning og læringsteknologi og pedagogikk
  • etablere "living labs" såkalte arenaer for samskaping hvor studenter og forskere jobber sammen med lokalt næringsliv for å skape nye, innovative løsninger på samfunnsutfordringer
  • etablere minst fire, felles tverrfaglige forskningslaboratorier som leder internasjonale forskningsprosjekter
  • skape et felles, virtuelt campus for studenter og ansatte

ERASMove og HVLs strategi

Ved HVL skal vi rette spesiell oppmerksomhet mot bærekraftig samfunnsutvikling, velferd og innovasjon (Strategi 2023-2030). ERASMove-prosjektet sammenfaller dermed med vårt viktigste samfunnsoppdrag. Deltakelse i prosjektet vil hjelpe HVL til å «være en drivkraft for bærekraftig utvikling» ved at utdanning og forskningssamarbeid dreies i denne retningen, godt hjulpet av strukturer for samskaping og innovasjon. Gode europeiske partnere vil bidra til økt kunnskap for våre studenter og forskere.

Prosjektet har en tverrprofesjonell vinkling men søker mot profesjonsfag som ingeniør, helse, teknologi, administrasjon og maritim sektor. Det passer HVLs profil som profesjons- og arbeidslivsrettet institusjon.

Deltakelse i prosjektet må også sees som et bidrag til å utvikle høy internasjonal kompetanse innenfor utdanning og forskning ved at vi samarbeider om utvikling av undervisning (felles emner, program, verktøy etc) og forskning (sampublisering, søknader til Horisont Europa, doktorgradsveiledning etc) innenfor et område hvor vi har felles interesser. Høy internasjonal kvalitet er ett av kriteriene HVL må svare for i universitetssøknaden og vi kan derfor dra nytte av denne omfattende nettverksbyggingen inn i søknaden. Deltakelse i en EUI allianse vil i alle tilfelle bidra til å utvikle høy internasjonal kvalitet innenfor forskning og utdanning, uavhengig av en søknad om universitetsstatus.