Arbeids- og kompetanseområde
Fra høsten 2018 arbeider jeg som forskningsleder for BARNkunne - Senter for barnehage forskning. Senteret har også det engelske navnet 'KINDknow - centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures'. Nå er det min oppgave å iverksette forsknings- og endringsaktiviteter som samler og utvikler ny kunnskap, innsikt og handlinger for en mer sosialt rettferdig og økologisk bærekraftig fremtid for og med barnehagesektoren. Jeg gleder meg over muligheten til å samarbeide bredt med barnehagesektor og forskningsmiljøer både lokalt og internasjonalt. Jeg er for øvrig professor i barnehagepedagogikk ved HVL og professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Min bakgrunn er fra ulike posisjoner i barnehagesektoren som barnehagelærer, barnehagelærerutdanner, forsker og forskningsleder. Jeg tok min forskerutdanning i utdanningsvitenskap og disputerte ved Universitetet i Gøteborg i 2007 med avhandlingen 'Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger'. Fra 2009 - 2013 ledet jeg norsk OMEP og fra 2009-2014 ledet jeg NFR prosjektet Barnehagen som danningsarena . Jeg var også forsker i følgegruppen for barnehagelærerutdanning og har fått anledning til å lede en arbeidsgruppe som kom med konstruktive forslag til endringer for ny rammeplan for barnehagen. Jeg veileder stipendiater fra HVL, UiT og UiS. For tiden arbeider jeg spesielt med å finne ut mer om hvordan barnehager skaper vilkår for barns danning og utforskning og hvordan menneskene i barnehagen endrer disse vilkårene. Min forskningsinteresse strekker seg for øvrig bredt og inkluderer studier om lokale, historiske og globale vilkår for danning og forholdet mellom mennesker og natur. Jeg er også aktiv i internasjonale organisasjoner. Jeg er styremedlem i flere organisasjoner. Jeg er kasserer i Verdensorganisasjonen for små barns danning og utdanning (World Organisation for Early Childhood Education - OMEP), fra januar 2020, Vice President i Association for Visual Pedagogy (AVP) fra 2019 og styremedlem i den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning (NAFOL), fra 2016.
Du kan finne meg her:
På ResearchGate https://www.researchgate.net/profile/Elin_Odegaard
På Google Scholar https://scholar.google.com/citations?user=91wICR4AAAAJ&hl=no
På Twitter @sereptine
Du kan følge BARNkunne - Senter for barnehageforskning på Facebook
BARNkunne har også en videokanal; BARNkunne-KINDknow YOUTUBEChannel
Underviser i
- PhD Course: Kindergarten as an arena for cultural formation
Forskar på
- Early Childhood Education
- Narrative methodology
- Teacher education
- Danning, bildung and cultural formation
- Children as explorers and meaning-makers
Forskargrupper
- Barnehagen som (ut)danningsarena
- Fortellinger og forhandlinger - forskergruppe for ny metodologi i forskning og undervisning
- Methodologies for Nordic Childhood
Publikasjonar
-
Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap
-
What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability
-
Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett
-
Dangerous Images and Dialogic Responses
-
The first 1000 days of Early Childhood. Becoming.
-
Symposium - Using Theory in Evaluation: Connecting the global and the local to look towards the future
-
Play and/or Learning: Comparative Analysis of Dominant Concepts in National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education in Norway, Finland, China, and Hong Kong
-
Conclusion: Discourses and Dreams on Becoming
-
Beginning Becoming: The First 1000 Days
-
Challenging global models of one - dimensional trajectories for child development – working with multi voiced assessment of pedagogical engagement and local awareness in early childhood education in Norway
-
Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign BARNkunne og utviklingen av Partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune
-
Local Weather Event - Stories of pedagogical practice as possible cultures of exploration
-
Neglected narratives and the potential of collaborative narratives
-
Norway: ‘Danning’ and the infant – local conditions for the early formation as persons
-
Possibilities, activities and dialogues - Opening up the local and global space of KINDknow Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures - Key Note address
-
Sammen -om å skape kunnskapsrike barnehager i Bergen
-
På let etter utforskning gjennom det Frøbelske tredje rommet
-
Exploring the concept of exploration
-
Visualising epistemological perspectives - a case of the web-banner of KINDknow - Kindergarten Knowledge Center for Research on Diversity and Sustainable Futures
-
Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen
-
Introduction
-
Nordic Dialogues on Children and Families
-
Play and/or learning:Comparative analysis of two dominant concepts in curriculum guidelines for ECE in Norway, Finland, China and Hong Kong
-
Positioning children, staff and families in four curricula: A study of transition from kindergarten to primary school in Norway, Finland, China, and Hong Kong
-
Early Childhood Education and Care in Norway: Cultural historical context, new regulations and perceived quality
-
1. Opponent på Ingvild Olsen Olaussens PhD avhandling Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
-
Bærekraft og barnehagen som danningsarena
-
Cultures of Sustainability - the 'glocal' model of the teacher and formative development of the child
-
Gamle og nye undereventyr - Hvordan kan vi overkomme gjenstridige utfordringer i samarbeid mellom lærested og barnehage?
-
'Homo Viator' - historiske forestillinger om 'verden' som sted og veiviseren som pedagogisk ideal
-
Håp for framtida gjennom barns utdannning, omsorg og danning Deltakelse i paneldebatt i regi av OMEP Norge -
-
Komite for akademisk avhandling for filosofie doktorsexamen kandidat Eva Hallgren med avhandlingen Ledtråderr til estetisk engasjement i processdrama
-
Opposition
-
Opposition Agneta Pihl's Uppsats - Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice
-
Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Hva nå?
-
Små barns medvirkning i eget liv - hvordan forstå barn og foreldre
-
Sustainability or post-sustainability is that the question? Theoretical underpinnings and aims for KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures
-
The Global and Local Citizen of the Future -Formative Development of life skills.
-
Why and how Early Childhood Educational research and practice are core keys to Sustainable Futures
-
Tur - retur, Norge - Kina
-
Panel on Play, Learning & Good Life - International Research on Early Childhood Education -
-
Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers
-
Local weather events - exploring children's sense- and place making
-
Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?
-
PERSPEKTIVER PÅ KUNSTEN OG KULTURENS PLASS I BARN OG UNGES LIV
-
Forkjemperne
-
Innvandrere får barnehagesjokk
-
Stories of style: Exploring teachers' self-staging with musical artefacts
-
Barn er del av en familie også i barnehagen - Ny forskning om barn, familie og barnehage
-
Barnehagefolk folk - hva nå? Konsekvenser av den nye rammeplan for barnehagen
-
Barnehagens nye rammeplan
-
Berättande didaktik i en flerspräkig förskola
-
Building trust - The power of narrative in cooperating with families
-
DEVELOPING TEACHER COMPETENCE FOR THE FUTURE’ DIALOGUES ON KNOWLEDGE ABOUT FAMILY, CHILDREN AND STAFF IN KINDERGARTEN TEACHER EDUCATION
-
Deltakelse i paneldebatt
-
Partnership in teacher education and research
-
Rammeplanen i barnehagen
-
Innvandrerforeldre har andre forventninger til barnehagen
-
Innvandrarforeldre har andre forventingar til barnehagen
-
Innvandrere stiller andre krav til barnehagen
-
Barnehagen må være barnas arena
-
Nordic Dialogues on Children and Families
-
Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten
-
NRK -Valgsending - Barnehagens innhold
-
Bedre lærerutdanninger ved å forske i egen praksis?
-
Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions
-
Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt
-
Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU - Følgeforskning
-
Barnehagepedagogikk som vitenskapsfag- fortid og framtid
-
Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities
-
Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education
-
Det som gir glede
-
Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste
-
Fear-based colonization of New Nordic childhoods?
-
Forskjell på å være forelder og barnehageansatt
-
Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child
-
Pedagogikk-professor: Det er forskjell på å være forelder og barnehageansatt
-
The personal and professional transformation of becoming a researcher
-
Vi ønsker oss de krevende barnehagelærerstudentene
-
Vårt felles ansvar for fremtiden
-
40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag
-
A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges
-
Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education
-
Barnekultur som forskningsfelt – et interdisiplinært vitenskapelig emne
-
Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne
-
Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga
-
Beyond Observations - Narratives and Young Children
-
Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten
-
"Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen
-
Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH
-
Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid
-
For en danningsorientert barnehagelærerutdanning
-
Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren
-
Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer
-
'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.
-
Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften
-
Participation for every child where they live
-
Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring
-
The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework
-
The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data
-
Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?
-
Forskingsbasert barnehagelærarutdanning
-
Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap
-
Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet
-
Studier av narrative praksiserfaringer
-
Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations
-
TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
-
Bärettande och minnande
-
Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen
-
Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett
-
Barnehagebarn skal ikke lenger bli skoleklar
-
Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller
-
Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller
-
Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor
-
Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder
-
Beyond Child Centredness
-
Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?
-
Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv
-
Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn
-
Kunsten å spille barn gode
-
Lek på ramme alvor
-
Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk
-
On Interdiciplinarity in Child Culture Research
-
Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen
-
Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt
-
Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer
-
Barnehagepionerer
-
Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture
-
"Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen
-
Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013
-
Angrer på barnehagestart
-
Barn lærer med hele seg
-
Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?
-
Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner
-
Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy
-
Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning
-
Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage
-
Tårfrid er død - Leve Tårnfrid
-
Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"
-
Young Children as Narrative Meaning-makers
-
Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller
-
Kva er no danning - en dialogforelesning
-
What is the state of play?
-
Les meir - ut med Bøker!
-
Kindergarten as an Arena for Cultural Formation
-
Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver
-
Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping
-
Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning
-
Studier av barnehagen som danningsarena
-
Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena
-
Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten
-
Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)
-
IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy
-
Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform
-
Mommy Stragies
-
Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen
-
Barnehagen som danningsarena
-
Barnehagen som danningsarena
-
Barnehagen som danningsarena - Introduksjon
-
Conceptualizing Picturing
-
Forord
-
Meningsskaping i bruk av artefakter
-
Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway
-
Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"
-
Studying the youngest children - a co-narrative approach
-
Barnehagen som danningsarena
-
Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse
-
Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning
-
Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver
-
Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues
-
Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger
-
Forord: På jakt etter demokratibegrep i barnehagen
-
Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen
-
Norwegian kindergartens – examples from aesthetical approaches
-
Children's cultural shaping through narrative practice in kindergarten
-
Deltakende handlingsrom i barnehagen - dynamikk og vilkår
-
Hestebæsjen og andre samtalefortellinger med de yngste barna
-
Materiell og leketøy til begjær og besvær
-
Narrative practice as a site for studying conditions for children's cultural formation
-
On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making
-
Pedagogikk for bærekraftig utvikling i barnehage og skole
-
Understanding the Scandinavian Kindergarten Model - Example from Norway
-
Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena
-
Å sanse, gjere og snakke - å arbeide fagleg med dei yngste barna i barnehagen
-
Å tenke med Bakhtin -metodologiske refleksjoner
-
Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens
-
Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication
-
Ideas and possibilities ongoing from the project “Kindergarten as an arena for cultural formation”
-
Barnehagen som danningsarena; livshistorisk tilnærming for å studere bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen
-
Barns digitale hverdag- har digitale medier betydning for barns deltakelse i barnehagen?
-
Danning til deltakelse
-
Dataspill i barnehagen
-
Early Childhood Education in Norway
-
Gerds barnehagehistorie Bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen Gerd's toy story -the uses af artifacts in the Fröbelkindergarten
-
Hvorfor skal barn bruke digitale medier i barnehagen?
-
Kindergarten as an arena for cultural formation
-
Kindergarten as an arena for cultural formation -A narrative and historical approach to describing children using artifacts
-
Piracy in Policy - Children influencing early childhood curriculum in Norway
-
The making of knowledge - A reflection upon children's voices constructed from empirical data
-
Barnehagen som danningsarena-bruk av digitale verktøy for barns meningsskaping og medvirkning
-
Når jeg klikker så skaper jeg ! Samarbeid om forskningsprosjekt
-
Når jeg klikker så skaper jeg - om små barns meningsskaping og medvirkning med bruk av digitale verktøy i barnehagen
-
Kindergarten as an arena for cultural formation
-
?20th Anniversary of the United Nations Convention on the Rights of the Child?
-
Barnehagen som danningsarena - hvorfor, hva, hvem og hvordan
-
Barnehagen som danningsarena -hvorfor, hvem, hva og hvordan
-
Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Manoeuvers in a Norwegian Preschool Classroom
-
Children's inititatives and teachers' practice-education manoeuvres in the norwegian preschool classroom
-
Mellom frykt og fryd -noen estetiske aspekter i barns meningsskaping
-
Slik får du barnet i tale Samtalefortelling er en måte å snakke på som kan brukes til å følge samtaleinitiativ til to- og treåringer
-
små barn -store bekymringer
-
Læring gjennom veiledning -Meningsskaping i grupper
-
Shaping and sharing digital media - Democratic potentials and increasing complexities in preschool
-
Førskolelærerutdanningen 60 år Jubileumsutstilling i anledning 60-årsjubileet
-
Att skapa mening med livets allvar
-
Att skapa mening med livets allvar
-
Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Maneuvers in the Preschool Classroom
-
Demokratiske prosesser i barnehagen
-
Ethnography with children; writing narrative analysis as composing with field notes and tapes
-
Glimt fra barnehagens historie
-
La det andre barnet tre fram
-
Meningsskaping i barnehagen
-
Preschool as an arena for cultural formation
-
Send gjerne ettåringer i barnehagen
-
Allvarliga teman i tvååringars berättelser
-
Barneinitiert innhold -en alvorlig sak
-
Barneinitiert innhold i barnehagen -en alvorlig sak
-
Det kompetente barn? Hvilket barn? Alle? Når? Alltid? For hvem? Redegjørelse og problematisering over synet på barnet i vår tid
-
Mellom frykt og fryd. Spenning og meningsskaping i fortellinger om julenissen
-
Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger
-
Narrative meaningmaking in preschool
-
Spørsmål om forskertilnærminger ved oppstart av et nytt forskningsprosjekt - Barns deltakende sirkler
-
What's Up on the Teachers Agenda? A study of didactic projects and cultural values in mealtime conversations with very young children
-
What's up on the teachers' agenda? A study of didactic project and cultural values in mealtime conversations with very young children
-
Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser
-
Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser
-
Kaptein Andreas og hans mannskap drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold
-
Mellom frykt og fryd -Spenning og meniningsskaping i fortellinger om julenisser Between fear and pleasure -Suspense and meaningmaking in stories about father Christmas
-
What's up on the teachers' agenda? A study of didactical project and cultural values
-
What's worth talking about? Meaning-making in toddler-initiated co-narratives in preschool
-
Læring gjennom veiledning; Meningsskaping i gruppe
-
Barns forståelse av naturkatastrofer
-
Fantasifull pedagogikk -et møte med Mirella og hennes hånddukker
-
Foreldre til barn med Downs syndrom -erfaringer fra barnehagen
-
Når en toåring tar roret -drøfting av en datakonstruksjon
-
The dance of a pirate - meaning-making and cultural learning Children under three and Early Childhood Education
-
Videoobservasjon og videoanalyse -erfaringer, funderinger og konstruksjoner
-
Læring gjennom veiledning - et studentperspektiv
-
Fortellinger fra et ondt barn
-
Fortellinger om "kasuset" og mennesket Karl Andreas
-
Julenissens skjegg - om å ha nese for smekker
-
Kvalitetssatsinga med handfast resultat i Nordfjord
-
What is worth talking about? -narrative topics during mealtime in kindergarten
-
Læring gjennom veiledning - et lærerperspektiv
-
Pedagogiske erobringer -portrettintervju med Louise Birkeland
-
Tusen erfaringer søker fortellinger. Hva er meningsfulle fortlelingsbegreper i barnehagens kontekst?
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Læring gjennom veiledning En undersøkelse om veiledning i førskolelærerutdanningen
-
Bruk av situasjonsbeskrivelse som metode i personalutvikling
-
Dialogspill -en metode for personalutvikling
-
Joan Amos Comenius
-
John, Dewey -et liv for demokrati
-
Kast en ball...
-
Kva meiner borna? Hva mener barna?
-
Med pakken til Singapore
-
Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Utfordringer i samarbeidet mellom barnehager og høgskoler
-
Vygotsky -psykologiens Mozart
-
Tusen erfaringer søker fortellinger
-
Anna Freud, -et liv for barn
-
Barneperspektiv på voksnes lekekompetanse
-
Bryggen i miniatyr
-
Drama- og teaterspill med mange muligheter
-
Dødninghoder og skjeletter
-
Fortellingen er utviklingen
-
Førskolelærer bak kamera
-
Leker laget av krigsfanger
-
Uklar barnehagepolitikk
-
Utesovesal
-
Plan for praksisopplæring Førskolelærerutdanningen
-
Små barn store spørsmål
-
Bamser før og nå
-
Bønestoppen vant barnehageforbundets kvalitetspris
-
Dukker med Downs syndrom
-
Endringer i student- og lærerrollen
-
Et sted...en gang...
-
Festuke for barn i Bergen
-
Kunst i og med naturen
-
Å fortelle et liv
-
endring av student- og lærerrolle
-
Et ord som ikke skrives ned blir borte...
-
Små fortellinger - store perspektiver
-
Små fortellinger - store perspektiver
-
Norwegian Kindergartens in a Time of School Reforms and Transformations
-
Narratives as a possibiliyy in the co-operation between kindergarten and home
-
"Fortell om meg da jeg var liten" Fortellingen som mulighet i samarbeidet mellom barnehage og hjem
-
Barnehagen i endring
-
Barnehagen i endring
-
Mer foreldresamarbeid