Professor

Elin Eriksen Ødegaard

Arbeids- og kompetanseområde

Fra høsten 2018 arbeider jeg som forskningsleder for BARNkunne - Senter for barnehage forskning. Senteret har også det engelske navnet 'KINDknow - centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures'. Nå er det min oppgave å iverksette forsknings- og endringsaktiviteter som samler og utvikler ny kunnskap, innsikt og handlinger for en mer sosialt rettferdig og økologisk bærekraftig fremtid for og med barnehagesektoren. Jeg gleder meg over muligheten til å samarbeide bredt med barnehagesektor og forskningsmiljøer både lokalt og internasjonalt. Jeg er for øvrig professor i barnehagepedagogikk ved HVL og professor II ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet. Min bakgrunn er fra ulike posisjoner i barnehagesektoren som barnehagelærer, barnehagelærerutdanner, forsker og forskningsleder. Jeg tok min forskerutdanning i utdanningsvitenskap og disputerte ved Universitetet i Gøteborg i 2007 med avhandlingen 'Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger'. Fra 2009 - 2013 ledet jeg norsk OMEP og fra 2009-2014 ledet jeg NFR prosjektet Barnehagen som danningsarena . Jeg var også forsker i følgegruppen for barnehagelærerutdanning og har fått anledning til å lede en arbeidsgruppe som kom med konstruktive forslag til endringer for ny rammeplan for barnehagen. Jeg veileder stipendiater fra HVL, UiT og UiS. For tiden arbeider jeg spesielt med å finne ut mer om hvordan barnehager skaper vilkår for barns danning og utforskning og hvordan menneskene i barnehagen endrer disse vilkårene. Min forskningsinteresse strekker seg for øvrig bredt og inkluderer studier om lokale, historiske og globale vilkår for danning og forholdet mellom mennesker og natur.

Du kan finne meg meg: 

På ResearchGate https://www.researchgate.net/profile/Elin_Odegaard

På Google Scholar https://scholar.google.com/citations?user=91wICR4AAAAJ&hl=no

På Twitter @sereptine

Du kan følge BARNkunne - Senter for barnehageforskning på Facebook

 

 

 

Underviser i

  • PhD Course: Kindergarten as an arena for cultural formation

Forskar på

  • Early Childhood Education
  • Narrative methodology
  • Teacher education
  • Danning, bildung and cultural formation
  • Children as explorers and meaning-makers

Forskargrupper

  • Barnehagen som (ut)danningsarena
  • Fortellinger og forhandlinger - forskergruppe for ny metodologi i forskning og undervisning
  • Methodologies for Nordic Childhood

Publikasjonar

  • What about the migrant children? The state-of-the-art in research claiming social sustainability

    Boldermo, Sidsel, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

    Foss, Vigdis, Fimreite, Hege, Fossøy, Ingrid Karin, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Dangerous Images and Dialogic Responses

    Gradovski, Mikhail, Janfada, Mahtab, Janfada, Nasim, Redder, Bridgette, Westbrook, Fiona, White, Jayne E., Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • The first 1000 days of Early Childhood. Becoming.

    Gradovski, Mikhail, Ødegaard, Elin Eriksen, Rutanen, Niina, Sumsion, Jennifer, Mika, Carl TH, White, E. Jayne (2019)
  • Symposium - Using Theory in Evaluation: Connecting the global and the local to look towards the future

    Hedegaard, Mariane, Edwards, Anne, Fleer, Marilyn, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Play and/or Learning: Comparative Analysis of Dominant Concepts in National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Challenging global models of one - dimensional trajectories for child development – working with multi voiced assessment of pedagogical engagement and local awareness in early childhood education in Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Dialoger – deltakerorientert forskningsdesign BARNkunne og utviklingen av Partnerbarnehageprosjektet i Bergen kommune

    Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Neglected narratives and the potential of collaborative narratives

    Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Possibilities, activities and dialogues - Opening up the local and global space of KINDknow Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures - Key Note address

    Ødegaard, Elin Eriksen (2019)
  • Exploring the concept of exploration

    Ødegaard, Elin Eriksen, Grindheim, Liv Torunn (2019)
  • Visualising epistemological perspectives - a case of the web-banner of KINDknow - Kindergarten Knowledge Center for Research on Diversity and Sustainable Futures

    Ødegaard, Elin Eriksen, Myrstad, Anne (2019)
  • Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

    Birkeland, Johanna, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Introduction

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Play and/or learning:Comparative analysis of two dominant concepts in curriculum guidelines for ECE in Norway, Finland, China and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Positioning children, staff and families in four curricula: A study of transition from kindergarten to primary school in Norway, Finland, China, and Hong Kong

    Hu, Aihua, Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Early Childhood Education and Care in Norway: Cultural historical context, new regulations and perceived quality

    Sadownik, Alicja R., Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • 1. Opponent på Ingvild Olsen Olaussens PhD avhandling Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Bærekraft og barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Cultures of Sustainability - the 'glocal' model of the teacher and formative development of the child

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Gamle og nye undereventyr - Hvordan kan vi overkomme gjenstridige utfordringer i samarbeid mellom lærested og barnehage?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • 'Homo Viator' - historiske forestillinger om 'verden' som sted og veiviseren som pedagogisk ideal

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Håp for framtida gjennom barns utdannning, omsorg og danning Deltakelse i paneldebatt i regi av OMEP Norge -

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Komite for akademisk avhandling for filosofie doktorsexamen kandidat Eva Hallgren med avhandlingen Ledtråderr til estetisk engasjement i processdrama

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Opposition

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Opposition Agneta Pihl's Uppsats - Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering practice

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Hva nå?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Små barns medvirkning i eget liv - hvordan forstå barn og foreldre

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Sustainability or post-sustainability is that the question? Theoretical underpinnings and aims for KINDknow – Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • The Global and Local Citizen of the Future -Formative Development of life skills.

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Why and how Early Childhood Educational research and practice are core keys to Sustainable Futures

    Ødegaard, Elin Eriksen (2018)
  • Tur - retur, Norge - Kina

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Ødemotland, Siv, Hu, Aihua, Skoglund, Ruth Ingrid, Greiner, Svein-Erling (2018)
  • Panel on Play, Learning & Good Life - International Research on Early Childhood Education -

    Ødegaard, Elin Eriksen, Fleer, Marilyn, Hedegaard, Mariane, Chaiklin, Zeth, Li, Liang (2018)
  • Sustainable Futures – Strengthening educational research and practice on ecological and social citizenship through collaboration between Chinese and Norwegian researchers

    Ødegaard, Elin Eriksen, Li, Minyi, Wang, Xinghua, Birkeland, Åsta, Wergedahl, Hege, Bergan, Veronica (2018)
  • Local weather events - exploring children's sense- and place making

    Ødegaard, Elin Eriksen, Marandon, Andrè (2018)
  • Hva får vi ut av samarbeidet med Kina?

    Birkeland, Åsta, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • PERSPEKTIVER PÅ KUNSTEN OG KULTURENS PLASS I BARN OG UNGES LIV

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Forkjemperne

    Eikset, Andrea Synnøve Blomsø, Ødegaard, Elin Eriksen, Aaserud, Geir, Sataøen, Svein Ole (2017)
  • Innvandrere får barnehagesjokk

    Sadownik, Alicja R., Ødegaard, Elin Eriksen, Hansen, Cathrine Krane (2017)
  • Stories of style: Exploring teachers' self-staging with musical artefacts

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Barn er del av en familie også i barnehagen - Ny forskning om barn, familie og barnehage

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Barnehagefolk folk - hva nå? Konsekvenser av den nye rammeplan for barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Barnehagens nye rammeplan

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Berättande didaktik i en flerspräkig förskola

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Building trust - The power of narrative in cooperating with families

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • DEVELOPING TEACHER COMPETENCE FOR THE FUTURE’ DIALOGUES ON KNOWLEDGE ABOUT FAMILY, CHILDREN AND STAFF IN KINDERGARTEN TEACHER EDUCATION

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Deltakelse i paneldebatt

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Partnership in teacher education and research

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Rammeplanen i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2017)
  • Innvandrerforeldre har andre forventninger til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, barnehage.no, Redaksjonen (2017)
  • Innvandrarforeldre har andre forventingar til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pihl, Andreas Kjeldsberg (2017)
  • Innvandrere stiller andre krav til barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pihl, Andreas Kjeldsberg (2017)
  • Barnehagen må være barnas arena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling Samuelsson, Ingrid (2017)
  • Nordic Dialogues on Children and Families

    Ødegaard, Elin Eriksen, Rød, Per Arne (2017)
  • Pedagogical conditions for ‘play exploration’ in kindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen, Skoglund, Ruth Ingrid (2017)
  • NRK -Valgsending - Barnehagens innhold

    Ødegaard, Elin Eriksen, Øystese, Oddgeir (2017)
  • Bedre lærerutdanninger ved å forske i egen praksis?

    Bader, Monika, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Shared curiosity, technology and mathematics: Exploring transition between two and three dimensions

    Pettersen, Geir Olaf, Volden, Monica, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Ida och kuben - att utforska matematik och surfplatta på et lekfullt sätt

    Volden, Monica, Pettersen, Geir Olaf, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Vilkår for kvalitet og forskningsbasering av praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen BLU - Følgeforskning

    Worum, Kirsten Sivertsen, Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Barnehagepedagogikk som vitenskapsfag- fortid og framtid

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Becoming ‘locals’ - developing spaces for belonging to local kindergartens and communities

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Contemporary issues and challenges in kindergarten teacher education

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Det som gir glede

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Dynamikk og vilkår for deltakelse i barnehagen for de yngste

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Fear-based colonization of New Nordic childhoods?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Frames, circles and pathways: Changing the model of the teacher, changing the model of the child

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Pedagogikk-professor: Det er forskjell på å være forelder og barnehageansatt

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • The personal and professional transformation of becoming a researcher

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Vi ønsker oss de krevende barnehagelærerstudentene

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • Vårt felles ansvar for fremtiden

    Ødegaard, Elin Eriksen (2016)
  • 40 år med menneskerettigheter - Jubileumsbok for NFU Bergen lokallag

    Ødegaard, Elin Eriksen, Langlo, Ragna, Skauge, Nina (2016)
  • A reform in the making The new Kindergarten Teacher Education program - Background, study model and challenges

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2016)
  • Bildung: Potential and Promise in Early Childhood Education

    Ødegaard, Elin Eriksen, White, Elizabeth Jayne (2016)
  • Barnekultur som forskningsfelt – et interdisiplinært vitenskapelig emne

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Barnekultur som forskningsfelt - et interdisiplinært vitenskapelig emnne

    Borgen, Jorunn Spord, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Pedagogikk - i barnehagelærarutdanninga

    Foss, Vigdis, Fossøy, Ingrid, Fimreite, Hege, Alvestad, Marit, Jernes, Margrethe, Tungland, Inger Benny Espedal, Vatne, Bente, Nordvik, Grete, Økland, Magli Sofie, Sataøen, Svein Ole, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Beyond Observations - Narratives and Young Children

    Garvis, Susanne, Ødegaard, Elin Eriksen, Lemon, Narelle (2015)
  • Visualisation of shapes and use of technology in kindergarten

    Pettersen, Geir Olaf, Volden, Monica, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • "Eg tar toraradaren" - fortellinger om selviscenesttelse, artefakter og barns erfaringer I barnehagen

    Torsteinson, Helene, Gjernes, Janne Gjøen, Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Commission for Lia de Vocht - Degree of Doctor of Philosophy in Education, University of Canterbury - RECONCEPTUALISING TEACHER-CHILD DIALOGUE IN EARLY YEARS EDUCATION: A BAKHTINIAN APPROACH

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Derfor bør den norske barnehagen arbeide danningsorientert - tanker om barnehagen I fortid nåtid og framtid

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • For en danningsorientert barnehagelærerutdanning

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Forskningsbasering - noen refleksjoner fra BLU følgeforskning og fra bruk av forskning for utvikling i bhgsektoren

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Forskningsbasert barnehagelærerutdanning institusjonenes faglige prioriteringer

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • 'Glocality' in play: Efforts and dilemmas in changing the model of the teacher for the Norwegian national framework for kindergartens.

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Kompleks subjektivitet - problemet med dømmekraften

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Participation for every child where they live

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Samtalefortellinger – vilkår for kommunikasjon, relasjon og læring

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • The 'glocal' teacher - proposing a model of the teacher for the Norwegian kindergarten framework

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • The importance of looking at someone looking through a pirates telescope. Reflections on the making of knowledge from empirical data

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Vigor and Weakness of Narrative Research - Is it Possible to Create Research Designs that Matters for Children, that Will Transform Conditions for Children’s Lives?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2015)
  • Forskingsbasert barnehagelærarutdanning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2015)
  • Vil ha nasjonale sentre for barnehagekunnskap

    Ødegaard, Elin Eriksen, Solli, Arne (2015)
  • Fortellinger fra praksis - trøbbel, vendepunkt og stolthet

    Ødegaard, Elin Eriksen, Økland, Magli Sofie (2015)
  • Studier av narrative praksiserfaringer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Økland, Magli Sofie (2015)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens - Part 2 - Focus on variations

    Kallestad, Jan Helge, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN

    Kunnskapsdepartementet, Utdanning/Forskning, Ødegaard, Elin Eriksen, Seland, Monica, Gjems, Liv, Pålerud, Turi, Aukland, Sigurd, Røys, Heidi Grande (2014)
  • Bärettande och minnande

    Pramling, Niklas, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Pedagogikk på Agendaen - Forord til den norske oversettelsen

    Sæverot, Herner, Trippestad, Tom Are, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Ida og kuben-lekende modus i utforskning av matematikk og nettbrett

    Volden, Monica, Pettersen, Geir Olaf, Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barnehagebarn skal ikke lenger bli skoleklar

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Turi Sverdrup Berg forteller

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barnehagehistoriske perspektiver - Pioneren Unni Bleken forteller

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barnet i verden lek og leketøy på ramme alvor

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barns aktiviteter og vilkår for danning forskerbevegelser og analyserunder

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Beyond Child Centredness

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Bærekraftig utvikling som et generasjonsanliggende - en opplagt konsekvens av barnehagens formålsparagraf?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Digitale begivenheter - generasjonsperspektiv

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Kraft og friksjon i narrative tilnærminger i studier av barn

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Kunsten å spille barn gode

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Lek på ramme alvor

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Ny rammeplan for barnehager endringer og utviklingstrekk

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • On Interdiciplinarity in Child Culture Research

    Ødegaard, Elin Eriksen (2014)
  • Barn med Down syndrom som deltakere i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Færevaag, Margaret Klepstad (2014)
  • Om å bygge barnehagen som kunnskapsfelt

    Ødegaard, Elin Eriksen, Krüger, Thorolf (2014)
  • Å lære barnehagekunnskap for å bli barnehagelærer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Samuelsson, Ingrid Pramling (2014)
  • Barnehagepionerer

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole, Aaserud, Geir (2014)
  • Children's activities in Norwegian kindergartens. Part 1: an overall picture

    Kallestad, Jan Helge, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • "Se hva som skjer..." Veier til refleksiv praksis i barnehagen

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Ambivalens blant helter og forrædere - Refleksjoner over demokratisk formende erfaringer etter 22 juli 2013

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Angrer på barnehagestart

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Barn lærer med hele seg

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Barnehagen som danningsarena -hvilke diskurser sirkulerer og hvilke posisjoner tilbys?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Barnehagen som en arena for danning - tradisjoner og nye variasjoner

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Early Childhood Education in Norway and Sweden Today: Education for Democracy

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Tradisjoner brudd og nye variasjoner - hva innebærer det å se barnehagen som en arena for danning

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Tre hovedlinjer i pedagogikkens historie - hva innebærer det for framtidens barnehage

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Tårfrid er død - Leve Tårnfrid

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Utvalgte resultat fra prosjektet "Barnehagen som danningsarena" og "Barnehagen som Læringsmiljø og danningsarena"

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Young Children as Narrative Meaning-makers

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Ytringer på barns vegne - barnehagelærerutdanningens pionerer forteller

    Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Kva er no danning - en dialogforelesning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Bae, Berit (2013)
  • What is the state of play?

    Ødegaard, Elin Eriksen, Grindheim, Liv Torunn (2013)
  • Les meir - ut med Bøker!

    Ødegaard, Elin Eriksen, Ingebriktsen, Lise, Enerstvedt, Berit, Fagerland, Gunhild (2013)
  • Kindergarten as an Arena for Cultural Formation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Inna Koreponova, Kotliar (2013)
  • Vi Handler, vi dokumenterer, vi skriver

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2013)
  • Vi er jobbemenner vi - om å oppdage små barns meningsskaping

    Ødegaard, Elin Eriksen, Kyrkjebø, Trude, Haukaa, Kristin (2013)
  • Collaborative Narrative as Linguistic Artifact and Cultural Tool for Meaning-making and Learning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling, Niklas (2013)
  • Studier av barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Barnehagelærerprofesjonalitet - praksisstudier som læringsarena

    Økland, Magli Sofie, Ødegaard, Elin Eriksen (2013)
  • Democratic potentials and risks when children work and play with digital photos and images in kindergarten

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Forskningsprosjektet "Barns deltakende sirkler (2009-2011)

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • IKT i barnehagen, med fokus på didaktisk bruk av digitale verktøy

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Slitesterke barnesentrerte diskurser - bildepedagogikk som kunnskapsform

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Mommy Stragies

    Lui, Lily, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena- kikkehull og teleskop på barnehagen

    Pettersen, John Roald, Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena - Introduksjon

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Conceptualizing Picturing

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Forord

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Meningsskaping i bruk av artefakter

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Piracy in Policy:Children Influencing Early Childhood Policy in Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Smakebiter fra "Barnehagen som danningsarena"

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Studying the youngest children - a co-narrative approach

    Ødegaard, Elin Eriksen (2012)
  • Barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Åsta, Grindheim, Liv Torunn, Tingstad, Vebjørg (2012)
  • Nye digitale begivenheter - nye former for deltakelse

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2012)
  • Se kva som skjer – Endring i vilkår for læring og danning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe, Torsteinson, Helene, Tufta, Katrine, Schei, Tiri Bergesen (2012)
  • Studier av barnehagen som danningsarena - sosialepistemologiske perspektiver

    Ødegaard, Elin Eriksen, Krüger, Thorolf (2012)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation - methodological issues

    Ødegaard, Elin Eriksen, Lyså, Ida Marie, Birkeland, Åsta, Nilsen, Randi Dyblie (2012)
  • Ledelse av seminaret Førskolelærerprofesjonalitet i et historisk perspektiv - Filmvisning og drøftinger

    Ødegaard, Elin Eriksen, Sataøen, Svein Ole (2012)
  • Forord: På jakt etter demokratibegrep i barnehagen

    Jansen, Kirsten Elisabeth, Johansson, Eva, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen

    Knudsen, Ida Margrethe, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Norwegian kindergartens – examples from aesthetical approaches

    Schei, Tiri Bergesen, Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Children's cultural shaping through narrative practice in kindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Deltakende handlingsrom i barnehagen - dynamikk og vilkår

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Hestebæsjen og andre samtalefortellinger med de yngste barna

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Materiell og leketøy til begjær og besvær

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Narrative practice as a site for studying conditions for children's cultural formation

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • On the track of cultural formative practice : a chronotopic reading of young children's co-narrative meaning-making

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Pedagogikk for bærekraftig utvikling i barnehage og skole

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Understanding the Scandinavian Kindergarten Model - Example from Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Å bygge opp forskingsprosjekter - Erfaringer fra NFR- prosjektet Barnehagen som danningsarena

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Å sanse, gjere og snakke - å arbeide fagleg med dei yngste barna i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Å tenke med Bakhtin -metodologiske refleksjoner

    Ødegaard, Elin Eriksen (2011)
  • Conditions for Cultural Formation in Chinese Kindergartens

    Ødegaard, Elin Eriksen, Lyså, Ida Marie (2011)
  • Learning to Narrate: Appropriating a Cultural Mould for Sense-Making and Communication

    Ødegaard, Elin Eriksen, Pramling, Niklas (2011)
  • Ideas and possibilities ongoing from the project “Kindergarten as an arena for cultural formation”

    Ødegaard, Elin Eriksen, Schei, Tiri Bergesen (2011)
  • Barnehagen som danningsarena; livshistorisk tilnærming for å studere bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Barns digitale hverdag- har digitale medier betydning for barns deltakelse i barnehagen?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Danning til deltakelse

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Dataspill i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Early Childhood Education in Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Gerds barnehagehistorie Bruk av artefakter i Frøbelbarnehagen Gerd's toy story -the uses af artifacts in the Fröbelkindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Hvorfor skal barn bruke digitale medier i barnehagen?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation -A narrative and historical approach to describing children using artifacts

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Piracy in Policy - Children influencing early childhood curriculum in Norway

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • The making of knowledge - A reflection upon children's voices constructed from empirical data

    Ødegaard, Elin Eriksen (2010)
  • Barnehagen som danningsarena-bruk av digitale verktøy for barns meningsskaping og medvirkning

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg ! Samarbeid om forskningsprosjekt

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Når jeg klikker så skaper jeg - om små barns meningsskaping og medvirkning med bruk av digitale verktøy i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2010)
  • Kindergarten as an arena for cultural formation

    Ødegaard, Elin Eriksen, Schei, Tiri Bergesen, Birkeland, Åsta, Hammer, Anne S.E. (2010)
  • ?20th Anniversary of the United Nations Convention on the Rights of the Child?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Barnehagen som danningsarena - hvorfor, hva, hvem og hvordan

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Barnehagen som danningsarena -hvorfor, hvem, hva og hvordan

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Manoeuvers in a Norwegian Preschool Classroom

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Children's inititatives and teachers' practice-education manoeuvres in the norwegian preschool classroom

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Mellom frykt og fryd -noen estetiske aspekter i barns meningsskaping

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Slik får du barnet i tale Samtalefortelling er en måte å snakke på som kan brukes til å følge samtaleinitiativ til to- og treåringer

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • små barn -store bekymringer

    Ødegaard, Elin Eriksen (2009)
  • Læring gjennom veiledning -Meningsskaping i grupper

    Ødegaard, Elin Eriksen, Boge, Margun, Moe, Randi, Markhus, Gunvor (2009)
  • Shaping and sharing digital media - Democratic potentials and increasing complexities in preschool

    Ødegaard, Elin Eriksen, Knudsen, Ida Margrethe (2009)
  • Førskolelærerutdanningen 60 år Jubileumsutstilling i anledning 60-årsjubileet

    Birkeland, Tone, Heradstveit, Synneva, Ødegaard, Elin Eriksen, Jensen, Helge, Birkeland, Åsta, Ødemotland, Siv, Orseth, Dag, Bakke, Kari (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Att skapa mening med livets allvar

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Children's Initiatives and Teachers' Practices`- Educational Maneuvers in the Preschool Classroom

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Demokratiske prosesser i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Ethnography with children; writing narrative analysis as composing with field notes and tapes

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Glimt fra barnehagens historie

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • La det andre barnet tre fram

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Meningsskaping i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Preschool as an arena for cultural formation

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Send gjerne ettåringer i barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2008)
  • Allvarliga teman i tvååringars berättelser

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Barneinitiert innhold -en alvorlig sak

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Barneinitiert innhold i barnehagen -en alvorlig sak

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Det kompetente barn? Hvilket barn? Alle? Når? Alltid? For hvem? Redegjørelse og problematisering over synet på barnet i vår tid

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Mellom frykt og fryd. Spenning og meningsskaping i fortellinger om julenissen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Meningsskaping i barnehagen - Innhold og bruk av barns og voksnes samtalefortellinger

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Narrative meaningmaking in preschool

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Spørsmål om forskertilnærminger ved oppstart av et nytt forskningsprosjekt - Barns deltakende sirkler

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • What's Up on the Teachers Agenda? A study of didactic projects and cultural values in mealtime conversations with very young children

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactic project and cultural values in mealtime conversations with very young children

    Ødegaard, Elin Eriksen (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Ødegaard, Elin Eriksen, Børhaug, Kjetil (2007)
  • Barns medvirkning -ulike perspektiv - ulike praksiser

    Ødegaard, Elin Eriksen, Børhaug, Kjetil (2007)
  • Kaptein Andreas og hans mannskap drøfting av forskningsdata om en gutts stemme og hans innflytelse på barnehagens innhold

    Ødegaard, Elin Eriksen (2006)
  • Mellom frykt og fryd -Spenning og meniningsskaping i fortellinger om julenisser Between fear and pleasure -Suspense and meaningmaking in stories about father Christmas

    Ødegaard, Elin Eriksen (2006)
  • What's up on the teachers' agenda? A study of didactical project and cultural values

    Ødegaard, Elin Eriksen (2006)
  • What's worth talking about? Meaning-making in toddler-initiated co-narratives in preschool

    Ødegaard, Elin Eriksen (2006)
  • Læring gjennom veiledning; Meningsskaping i gruppe

    Boge, Margun, Moe, Randi, Ødegaard, Elin Eriksen, Markhus, Gunvor (2005)
  • Barns forståelse av naturkatastrofer

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • Fantasifull pedagogikk -et møte med Mirella og hennes hånddukker

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • Foreldre til barn med Downs syndrom -erfaringer fra barnehagen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • Når en toåring tar roret -drøfting av en datakonstruksjon

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • The dance of a pirate - meaning-making and cultural learning Children under three and Early Childhood Education

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • Videoobservasjon og videoanalyse -erfaringer, funderinger og konstruksjoner

    Ødegaard, Elin Eriksen (2005)
  • Læring gjennom veiledning - et studentperspektiv

    Moe, Randi, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Fortellinger fra et ondt barn

    Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Fortellinger om "kasuset" og mennesket Karl Andreas

    Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Julenissens skjegg - om å ha nese for smekker

    Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Kvalitetssatsinga med handfast resultat i Nordfjord

    Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • What is worth talking about? -narrative topics during mealtime in kindergarten

    Ødegaard, Elin Eriksen (2004)
  • Læring gjennom veiledning - et lærerperspektiv

    Ødegaard, Elin Eriksen, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Moe, Randi (2004)
  • Pedagogiske erobringer -portrettintervju med Louise Birkeland

    Ødegaard, Elin Eriksen (2003)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger. Hva er meningsfulle fortlelingsbegreper i barnehagens kontekst?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2003)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Birkeland, Louise, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Birkeland, Louise, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Læring gjennom veiledning En undersøkelse om veiledning i førskolelærerutdanningen

    Moe, Randi, Boge, Margun, Markhus, Gunvor, Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Bruk av situasjonsbeskrivelse som metode i personalutvikling

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Dialogspill -en metode for personalutvikling

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Joan Amos Comenius

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • John, Dewey -et liv for demokrati

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Kast en ball...

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Kva meiner borna? Hva mener barna?

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Med pakken til Singapore

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Samfunnsendringer utfordrer samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Utfordringer i samarbeidet mellom barnehager og høgskoler

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Vygotsky -psykologiens Mozart

    Ødegaard, Elin Eriksen (2002)
  • Tusen erfaringer søker fortellinger

    Ødegaard, Elin Eriksen, Birkeland, Louise (2002)
  • Anna Freud, -et liv for barn

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Barneperspektiv på voksnes lekekompetanse

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Bryggen i miniatyr

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Drama- og teaterspill med mange muligheter

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Dødninghoder og skjeletter

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Fortellingen er utviklingen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Førskolelærer bak kamera

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Leker laget av krigsfanger

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Uklar barnehagepolitikk

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Utesovesal

    Ødegaard, Elin Eriksen (2001)
  • Plan for praksisopplæring Førskolelærerutdanningen

    Lægreid, Elin, Birkeland, Åsta, Eriksen Ødegård, Elin, Søreide, Gunn Elisabeth (2000)
  • Små barn store spørsmål

    Mathiesen, Marianne, Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Bamser før og nå

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Bønestoppen vant barnehageforbundets kvalitetspris

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Dukker med Downs syndrom

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Endringer i student- og lærerrollen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Et sted...en gang...

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Festuke for barn i Bergen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Kunst i og med naturen

    Ødegaard, Elin Eriksen (2000)
  • Å fortelle et liv

    ødegaard, elin eriksen (2000)
  • endring av student- og lærerrolle

    ødegaard, elin eriksen, moe, randi (2000)
  • Et ord som ikke skrives ned blir borte...

    Ødegaard, Elin Eriksen (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    ødegaard, elin eriksen (1999)
  • Små fortellinger - store perspektiver

    ødegaard, elin eriksen (1999)
  • Norwegian Kindergartens in a Time of School Reforms and Transformations

    Ødegaard, elin eriksen, linden, nora, hadler-olsen, sidsel (1999)
  • Narratives as a possibiliyy in the co-operation between kindergarten and home

    Ødegaard, Elin Eriksen, Nielsen, Mogens (1999)
  • "Fortell om meg da jeg var liten" Fortellingen som mulighet i samarbeidet mellom barnehage og hjem

    Ødegaard, Elin Eriksen (1998)
  • Barnehagen i endring

    Ødegaard, Elin Eriksen, Moe, Randi, Louise, Birkeland, Grete, Nordvik (1998)
  • Barnehagen i endring

    Ødegaard, Elin Eriksen (1997)
  • Mer foreldresamarbeid

    Ødegaard, Elin Eriksen (1997)