Førstelektor

Camilla Bjelland

Arbeids- og kompetanseområde

Læring og undervisning i høgare utdanning

Universitetspedagogikk og utdanningsfagleg kompetanse

 

 

Underviser i
Forskar på
  • Aktiv læring, casebasert undervisning, 
  • Lærerprofesjonalitet, kjernepraksiser, refleksjon
  • Digital læring
Forskargrupper

Publikasjonar

  • Paperframlegg: Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students, INTED2024, 18th International Technology, Education and Development Conference

    Bjelland, Camilla, Ludvigsen, Kristine (2024)
  • Unveiling the impact of AI chatbots on higher education: Insights from students

    Bjelland, Camilla, Ludvigsen, Kristine, Møgelvang, Anja (2024)
  • Hva skjer når studenter bruker kunstig intelligens som sparringpartner? Studenter bruker kunstig intelligens til å forstå vanskelig pensum. Det kan gå på bekostning av ekte samtaler med undervisere og medstudenter, mener forskere. Forskning.no

    Stephan, Mari-Louise Uldbæk, Møgelvang, Anja, Bjelland, Camilla (2024)
  • Case based teaching: A multicultural approach in teacher education: EAPRIL 2023, The European Association for Practitioner Research on Improving Learning

    Bjelland, Camilla, Kulild, Marit (2023)
  • HVL-studenters bruk og oppfatninger av KI-chatboter i utdanning: https://hdl.handle.net/11250/3100624

    Møgelvang, Anja, Ludvigsen, Kristine, Bjelland, Camilla, Schei, Odin Monrad (2023)
  • Lærerstudenters arbeid med planlegging av utforskende undervisning i skolen. Erfaringer med bruk av 5E modellen i alle fag.

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette Johannessen (2021)
  • What happens when a mandatory oral assignment in teacher education must change its shape? –An example of practical oriented research in Teacher Education, EAPRIL, The European Association for Practitioner Research on Improving Learning, 2021, Nijmegen, Nederland

    Bjelland, Camilla, Iversen, Gunn Tone, Kulild, Marit (2021)
  • Å øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen. Lærerstudenters erfaringer med observasjon som verktøy i første studieår

    Kulild, Marit, Bjelland, Camilla (2021)
  • Strategy observation as core practice in Teacher Education, paperpresentation, NERA, Nordic Educational Research Association, 2020, Turku, Åbo Universitet, Finland

    Bjelland, Camilla, Kulild, Marit (2020)
  • Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) på tvers av utdanninger i HVL. Filmer av en tverrprofesjonell case med eksampler på tverrprofesjonelt samarbeid mellom helse-, sosial- og pedagogiske profesjoner.

    Kvilhaugsvik, Bente, Bjelland, Camilla, Frimannslund, Marit, Kulild, Marit (2020)
  • Reflective Educators in Teacher Education, posterpresentation -International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), UiS.

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette J. (2019)
  • Vårt doble dilemma – luper og speil i arbeid med refleksjon i lærerutdanningen

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette Johannessen (2019)
  • Kompetanse for mangfold: Haugesund kommune 2017-2018

    (2018)
  • Eigne tankar og slikt- Et eksempel på arbeid med refleksjon og phronesis i lærerutdanningen, Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Nordisk kompetens för en inkluderande värld, 2018, Åbo Akademiet, fakultet for pedagogik og velferdsstudier, Vasa, Finland

    Bjelland, Camilla, Haugsgjerd, Annette J. (2018)
  • Kompetanse for mangfold og arbeid med ny læreplan, 2018, workshop med Hauge skole, Haugesund

    Bjelland, Camilla, Rønnes, Kari Olene Oma (2018)
  • 5E modellen i lærerstudenters praksisrefleksjon, 2017, fagdag om praksisopplæringen ved HVL.

    (2017)
  • 5E modellen i lærerstudenters praksisrefleksjon, seminar med praksislærere og faglærere ved HVL, 2017

    (2017)
  • Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom - monokulturelle eller interkulturelle, UDIR konferansen 2016, Er lærerutdanningen forberedt på å møte mangfoldet i det norske samfunnet? Høgskolen i Bergen, Gardemoen Hotell.

    (2016)
  • Læreres fortellinger fra kulturelt mangfoldige klasserom – monokulturelle eller interkulturelle?

    (2016)
  • Teachers narratives about assessment practices for minority pupils - diversity based or monocultural, The Nordic Educational Research Association, NERA 2013, Reykjarvik University, Island

    (2013)
  • Skoleledelse i den flerkulturelle grunnskolen, konferansepaper, Nasjonale PhD dager, UiT Norges Arktiske Universitet, 2009

    (2009)
  • Minoritetselevers holdninger til tospråklighet, identitet og faglig mestring: en feltstudie av språklige minoriteter i tiende klasse ved en østkantskole i Oslo, publisert i serien, HiO-masteroppgave; 2006 nr 11, Høgskolen i Oslo. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018011008044

    (2006)
  • Tospråklig opplæring inkludering eller ekskludering, 2005, Norsk pedagogisk tidsskrift

    (2005)