Professor

Gunn Helene Engelsrud

Arbeids- og kompetanseområde

      • Pedagogikk, fenomenologi, vitenskapsteori, samfunnsvitenskap, kvalitativ forskning.
      • Helsefag, kroppsøving, dans, bevegelse, erfaring, subjektivitet/intersubjektivitet.
      • Kroppsforståelser, kropp, kroppspress, yoga, kjønn, relasjoner.
      • Praksiskunnskap, profesjonskvalifisering, fysioterapi, barn og unge.
      • Universitets- og høgskolepedagogikk. Undervisning og læring i høyere utdanning.

Mine publikasjoner i Cristin

 

Underviser i
  • Danning og Læring
  • Fenomenologi og kroppsforståelser
  • Kvalitativ metode
  • Bevegelse og erfaring
Forskar på
  • Læring og undervisning i høyere utdanning
  • Kroppslig læring
  • Bevegelse og erfaring
Forskargrupper

Publikasjonar

  • An impressive collection, developed in the Swedish PE research environment.

    (2024)
  • Phenomenological perspectives for sport management research

    (2024)
  • Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2023)
  • On investigating phenomena without losing sight of them: The dialectics of observation and the phenomenological gaze in a kindergarten setting

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn (2023)
  • Ph.d.-rettleiing: Er meir formell opplæring det som trengst?

    Engen, Dagrun Astrid Aarø, Engelsrud, Gunn (2023)
  • Taking time for new ideas - teaching in higher sports education.

    (2023)
  • Å medvirke for å skape dansekunst – et forsøk på analyse av begrepsbruk og muligheter for teoretisering.

    (2023)
  • A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill

    (2023)
  • A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill.

    (2023)
  • Taking time for new ideas, teaching Qualitative Methodology in Higher Education

    (2023)
  • The role of sensous flow and sensing the ground in movement skill experiences—a reflection using the practice of yoga as an example

    (2023)
  • Twenty years of The Cultural School Bag: transcending the provider-receiver positioning of students as (not yet) participants.

    Engelsrud, Gunn Helene, Borgen, Jorunn Spord (2023)
  • AKTERUTSEILT SLANKE-TV https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2023/06/09/akterutseilt-slanke-tv/

    Engelsrud, Gunn Helene, Gro, Rugseth (2023)
  • Didaktiske praksiser i lærerutdanning - steder i et landskap

    Engelsrud, Gunn Helene, Hallås, Bjørg Oddrun, Lundvall, Suzanne, Nyrnes, Aslaug, Sæle, Ove Olsen, Werler, Tobias Christoph (2023)
  • Introduksjon

    Engelsrud, Gunn Helene, Hallås, Bjørg Oddrun, Lundvall, Suzanne, Nyrnes, Aslaug, Sæle, Ove Olsen, Werler, Tobias Christoph (2023)
  • "Jeg merker det i kroppen"-om å forstå seg selv som masterveileder.

    Engelsrud, Gunn Helene, Hole, Sylvia (2023)
  • Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder

    Engelsrud, Gunn Helene, Råheim, Målfrid, Ørbæk, Trine, Thoresen, Lisbeth (2023)
  • Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon

    Farestveit, Camilla Helene Hallås, Engelsrud, Gunn, Hallås, Bjørg Oddrun (2023)
  • Legitimering av mobbeprogram i barnehage og skule

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn, Steinnes, Jenny Elise (2023)
  • The experience of laser light feedback in back-squat resistance training

    Stien, Nicolay, Andersen, Vidar, Solstad, Tom Erik Jorung, Sæterbakken, Atle Hole, Engelsrud, Gunn Helene (2023)
  • Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt

    Sæle, Ove Olsen, Hallås, Bjørg Oddrun, Engelsrud, Gunn Helene (2023)
  • Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel

    van der Velden, Maja, Halverson, Sandra Louise, Rommetveit, Kjetil, Skjeggedal, Terje, Myong, Lene, Walton, Stephen John, Solberg, Mariann, Edeholt, Håkan, Nordkvelle, Yngve Troye, Rustad, Hilde, Engelsrud, Gunn Helene, Afdal, Hilde Wågsås (2023)
  • Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder

    Ørbæk, Trine, Engelsrud, Gunn Helene, Råheim, Målfrid, Thoresen, Lisbeth (2023)
  • Kunnskapsformer som kommer til uttrykk i lærerens undervisning i kroppsøving.

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2022)
  • Language use about physical education (PE). A critical look at the new subject curriculum for PE in Norway (LK 20).

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn (2022)
  • Kroppsøving i skolen

    Borgen, Jorunn Spord, Hallås, Bjørg Oddrun, Moen, Kjersti Mordal, Løndal, Knut, Engelsrud, Gunn Helene, Gjølme, Egil Galaaen (2022)
  • Kroppslig læring, bevegelse og forskning i teori og praksis

    (2022)
  • Teoretisk posisjonering-om konstruksjon av studenten/eleven i undervisning i kroppsøving/dans

    (2022)
  • Å oppleve teori med kroppen

    (2022)
  • Impressive study of a complex and sensitive subject

    (2022)
  • Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.

    Engelsrud, Gunn, Gyring, Jakob, Sæle, Ove Olsen, Hallås, Bjørg Oddrun, Borgen, Jorunn Spord (2022)
  • Editorial: Embodied Pedagogy and Movement (Discourses) in Physical Education

    Engelsrud, Gunn, Markula, Pirkko (2022)
  • A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education

    Rustad, Hilde, Engelsrud, Gunn (2022)
  • Everybody Can Dance—Except Aging Professional Dancers! A Discussion of the Construction of the Aging Dancing Body in Four Dance Texts

    Rustad, Hilde, Engelsrud, Gunn (2022)
  • Letting the students be who they are - A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education

    Rustad, Hilde, Engelsrud, Gunn (2022)
  • «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken

    Ruud, Lise Camilla, Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn (2022)
  • The effects of technological and traditional feedback on back squat performance in untrained women

    Stien, Nicolay, Andersen, Vidar, Engelsrud, Gunn, Solstad, Tom Erik Jorung, Sæterbakken, Atle Hole (2022)
  • Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

    Ørbæk, Trine, Engelsrud, Gunn (2022)
  • Structural Discrimination in Physical Education. The “Encounter” Between the (White) Norwegian Teaching Content in Physical Education Lessons and Female Students of Color's Movements and Expressions

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2021)
  • The formation and central aspects of teaching and learning in Physical Education in a time of reforms.

    Borgen, Jorunn Spord, Løndal, Knut, Moen, Kjersti Mordal, Hallås, Bjørg Oddrun, Engelsrud, Gunn Helene, Gjølme, Egil Galaaen (2021)
  • Gran og alderen. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2021/12/23/det-er-andre-betingelser-enn-alder-alene-som-rangerer-oss/

    (2021)
  • Epilog

    (2021)
  • Kjønn og inkludering.

    (2021)
  • Movement as relations—preverbal, conscious, and affected?

    (2021)
  • Å flyte rundt i kroppslig eksistens - læringens grunn?

    (2021)
  • Å stå opp om morgenen eller å våkne til en ny dag

    (2021)
  • How the concept of bodily learning challenges teaching and learning in Norwegian Physical Education (PE) based on the Norwegian curriculum renewal reform in school subjects in 2020 (LK20). Operationalizing “bodily learning” in PE

    Engelsrud, Gunn Helene, Hallås, Bjørg Oddrun, Fretland, Reidun Nerhus (2021)
  • Kronikk i forskning.no. Faget heter kroppsøving, ikke gym

    Engelsrud, Gunn Helene, Hallås, Bjørg Oddrun, Kjerland, Glenn Øvrevik, Sæle, Ove Olsen (2021)
  • Theorizing bodily dialogs-reflection on knowledge production in phenomenlogical research

    Engelsrud, Gunn Helene, Rosberg, Susanne (2021)
  • Innledning til boken

    Engelsrud, Gunn Helene, Østern, Tone Pernille, Bjerke, Øyvind, Sørum, Anne Grut (2021)
  • Taking time for new ideas: learning qualitative research methods in higher sports education

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro, Nordtug, Birgit (2021)
  • Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundvall

    Fretland, Reidun Nerhus, Engelsrud, Gunn (2021)
  • Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundwall

    Fretland, Reidun Nerhus, Engelsrud, Gunn (2021)
  • “Super stoked girls” - a discourse analysis of girls’ participation in freeride skiing

    Grøndahl, Lotte Malterud, Engelsrud, Gunn Helene, Vereide, Vegard Albert (2021)
  • Følelser som viser veien - eller følelser som står i veien?

    Hüllert, Olivia, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Unpacking the joy of movement – ‘it’s almost never the same’

    Ingulfsvann, Laura Elina Suominen, Moe, Vegard Fusche, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp

    Myreng, Cathrine, Engelsrud, Gunn, Kjerland, Glenn Øvrevik (2021)
  • Den Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen

    Nordtug, Birgit, Thaulow, Benedikte, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Med blikk for læring: Teorier og praksiser

    Solstad, Tom Erik Jorung, Shaw, Matthew Peter, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Selvsagt skal det være karakterer i faget kroppsøving. Kronikk

    Sæle, Ove Olsen, Engelsrud, Gunn Helene, Gyring, Jakob (2021)
  • Hvem har sagt at alle elever skal like kroppsøving? Motsvar.

    Sæle, Ove Olsen, Engelsrud, Gunn Helene, Hallås, Bjørg Oddrun, Kjerland, Glenn Øvrevik (2021)
  • Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'

    Ødegaard, Elin Eriksen, Borgen, Jorunn Spord, Oropilla, Czarecah Tuppil, Pesch, Anja Maria, Grindheim, Liv Torunn, Wergedahl, Hege, Lyså, Ida Marie, Engelsrud, Gunn Helene, Ylönen, Susanne, Evensen, Kristin Vindhol, Osler, Audrey, Jevtic, Adrijana Visnjic (2021)
  • [Podcast, krø.no] Elevsyn, kropp og læring i kroppsøving

    Østerlie, Ove, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • [Podcast, krø.no] Innsats i kroppsøving

    Østerlie, Ove, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Boklansering av den vitenskapelige antologien "Kroppslig læring. Perspektiver og praksiser" ved Universitetsforlaget. Redaktører: Østern, Bjerke, Engelsrud & Sørum

    Østern, Tone Pernille, Bjerke, Øyvind, Engelsrud, Gunn Helene, Sørum, Anne Grut (2021)
  • Kroppslig læring - perspektiver og praksiser

    Østern, Tone Pernille, Bjerke, Øyvind, Engelsrud, Gunn Helene, Sørum, Anne Grut (2021)
  • The teacher-body as a dramaturgical axis for composing a lesson

    Østern, Tone Pernille, Engelsrud, Gunn Helene (2021)
  • Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn Helene (2020)
  • Kropp-sinn; fysisk-psykisk : et bidrag til avklaring av et grunnlagsproblem i helse-og sosialfagene

    (2020)
  • Tensions and tractions of moving together and alone in physical education

    Ingulfsvann, Laura Elina Suominen, Engelsrud, Gunn Helene, Moe, Vegard Fusche (2020)
  • The Messiness of Children’s Voices: An Affect Theory Perspective

    Ingulfsvann, Laura Elina Suominen, Moe, Vegard Fusche, Engelsrud, Gunn Helene (2020)
  • Ikke til stor skade om flere kommuner gjør som Trondheim: exit Ungdata.

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn Helene (2020)
  • Aktiv på egne premisser : en diskursanalyse av faglige retningslinjer

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn Helene (2020)
  • Teaching creative dance in school – a case study from physical education in Norway

    Ørbæk, Trine, Engelsrud, Gunn Helene (2020)
  • The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway

    Aasland, Erik, Walseth, Kristin, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • “Rethinking Physical Education for the Future. A Comparative Study of Transnational Development of Bodily Learning Dimensions”

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • How can researchers and teachers in school together rethink physical education for the future.

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn Helene, Yoon, Keejoon, Kondoh, Tomoyasu, Hallås, Bjørg Oddrun (2019)
  • Siste nytt fra bekymringsbransjen. https://www.nrk.no/ytring/siste-nytt-fra-bekymringsbransjen-1.14481445

    (2019)
  • Bodily sensitivity – collective bodily sensitivity and framing – normative regulations of movement - the individual movement and collectively functioning?

    (2019)
  • “Deep Bodily Learning” - suggestions for Pedagogical Approaches.

    (2019)
  • Dynamikken i den kroppslige læringen

    (2019)
  • Er det rom for elevens kroppslige læring i fremtidens kroppsøvingsfag?

    (2019)
  • Journeys of discovery”:ambiguities that arise from children’s embodied being s

    (2019)
  • Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet :

    (2019)
  • https://www.utdanningsnytt.no/fagfornyelse-kroppsoving-laereplaner/er-det-rom-for-elevens-kroppslige-laering-i-fremtidens-kroppsovingsfag/204645

    (2019)
  • Exploring democratic relations in higher dance education : a case study

    Engelsrud, Gunn Helene, Myhre, Camilla (2019)
  • Den kroppsliga dialogens möjligheter i fenomenologisk forskning.

    Engelsrud, Gunn Helene, Rosberg, Susanne (2019)
  • "What" happened! - And the how of teaching -

    Rustad, Hilde, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?

    Ørbæk, Trine, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning

    Ørbæk, Trine, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • Leder/Editorial - Kroppslig læring

    Østern, Tone Pernille, Engelsrud, Gunn Helene (2019)
  • Kroppsøving bør tilpasses alle elever

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2018)
  • https://forskning.no/meninger/debattinnlegg/2018/04/det-kan-vaere-smertefullt-laere-ikke-bare-goy-kroppsoving-gym-skole-utdanning

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2018)
  • Den diskursive konstitueringen av den "dyktige" og "mindre dyktige" elev i norsk kroppsøving

    Aasland, Erik, Walseth, Kristin, Engelsrud, Gunn (2018)
  • The Discursive Constitution of Student «Ability» in Physical Education

    Aasland, Erik, Walseth, Kristin, Engelsrud, Gunn (2018)
  • Berør og bli berørt

    (2018)
  • "Den nordiske monografi" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis?

    (2018)
  • ""Den nordiske monografi"" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis? :

    (2018)
  • EKKO, NRK P2. "om å tape ansikt"

    (2018)
  • La barn bruke kroppen som de vil.

    (2018)
  • Man blir ikke syk av å lese en blogg

    (2018)
  • Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet

    (2018)
  • Tror ikke studenter leser mer hvis pensum heter kjernelitteratur.

    (2018)
  • https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/tro-hap-og-sikker-viten-om-fysisk-aktivitet/1271897

    (2018)
  • Begrepsforståelse i og for fysioterapi – hva er «psykisk» og hva er «fysisk» helse?

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2018)
  • Mennesket er ikke oppdelt i "fysisk" og "psykisk"

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2018)
  • Being present with the patient : a critical investigation of bodily sensitivity and presence in the field of physiotherapy.

    Engelsrud, Gunn, Øien, Ingvil, Nordtug, Birgit (2018)
  • Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag. Din historie viser at hensikten med idrettsdager må etterspørres.

    Moen, Kjersti Mordal, Engelsrud, Gunn, Aasland, Erik, Løndal, Knut, Lyngstad, Idar Kristian, Borgen, Jorunn Spord (2018)
  • Språkløs rasisme på Dansens Hus

    Oatley, Diane, Engelsrud, Gunn (2018)
  • Staging Fatness

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2018)
  • Primary Physical Education in Norway

    Suominen, Laura Elina, Engelsrud, Gunn, Moe, Vegard Fusche, Leirhaug, Petter Erik (2018)
  • «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving

    Aasland, Erik, Engelsrud, Gunn (2017)
  • The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education

    Aasland, Erik, Walseth, Kristin, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Barnet som et kroppslig vesen-et fraværende tema

    (2017)
  • Editorial

    (2017)
  • Takk til dere som skriver. Jeg bringer det videre til de ansvarlige.

    (2017)
  • Situating Cultural Diversity in Movement

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk: perspektiver på framtidig rolle for uh-pedagoger i lys av St.Mld. 16 (2016-2017)

    Nordkvelle, Yngve Troye, Engelsrud, Gunn, Lefdal, Hans Erik (2017)
  • Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter : kunnskap og helse :

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Fysisk aktivitet for bedre psykisk helse – noen betraktninger.

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Staging fatness

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Girls’ bodily activities in physical education How current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction

    Walseth, Kristin, Aartun, Iselin, Engelsrud, Gunn (2017)
  • Er alle kvinner fortapt i kroppshat? Det kunne være opplysende med noen kritiske spørsmål, Skårderud

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2016)
  • Jenter og gym - ingen krise

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2016)
  • Presset på kroppspresset

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2016)
  • Tull med tall om globalisert kroppshat

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2016)
  • Vi må slutte å prate om kroppspresset

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2016)
  • Kroppens subjektivitet – glemt eller anerkjent i fysioterapifaget?

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit, Øien, Ingvil (2016)
  • Negotiating options in weight-loss surgery ‘‘Actually I didn’t have any other option’’

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2016)
  • https://morgenbladet.no/ideer/2016/11/hvilke-oppfatninger-om-virkeligheten-opererer-i-virkelighetsdebatten

    Leseth, Anne Birgitte, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Hvilke oppfatninger om virkeligheten opererer i virkelighetsdebatten?

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Medaljer for enhver pris?

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Pust i bakken - uten astmamedisin.

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Krever undervisningskompetanse

    Nordkvelle, Yngve Troye, Lefdal, Hans Erik, Engelsrud, Gunn, Solbrekke, Tone Dyrdal (2016)
  • Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Presset på kroppspresset

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Retusjering i kampen mot kroppspresset

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Retusjering i kampen mot kroppspresset

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2016)
  • Effects of physical activity on schoolchildren's academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial

    Resaland, Geir Kåre, Aadland, Eivind, Moe, Vegard Fusche, Aadland, Katrine Nyvoll, Skrede, Turid, Stavnsbo, Mette, Suominen, Laura, Steene-Johannessen, Jostein, Glosvik, Øyvind, Andersen, John Roger, Kvalheim, Olav Martin, Engelsrud, Gunn, Andersen, Lars Bo, Holme, Ingar Morten K, Ommundsen, Yngvar, Kriemler, Susi, van Mechelen, Willem, McKay, Heather A., Ekelund, Ulf, Anderssen, Sigmund Alfred (2016)
  • How children with disabilities engage in occupations during a transitional phase

    Asbjørnslett, Mona, Engelsrud, Gunn, Helseth, Sølvi (2015)
  • Hva skjer i kroppsøvingsfaget?

    Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Kjønn og inkludering

    (2015)
  • La oss glemme kroppen!

    Engelsrud, Gunn, Nordtug, Birgit (2015)
  • Actually, I did not have any other choice

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Changing bodies, changing habits : Women's experiences of intervall training following gastric bypass surgery

    Groven, Karen Synne, Råheim, Målfrid, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Fra forskning til politikk

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Utvendig og innvendig forståelse

    Nordtug, Birgit, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Nye grep i fedmefeltet

    Rugseth, Gro, Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2015)
  • Inclusion and participation in everyday school life: experiences of children with physical (dis)abilities

    Asbjørnslett, Mona, Engelsrud, Gunn, Helseth, Sølvi (2014)
  • ‘Being an ordinary kid’ – demands of everyday life when labelled with disability

    Asbjørnslett, Mona, Helseth, Sølvi, Engelsrud, Gunn (2014)
  • Å forstå barn og ungdom som kropp - hva betyr det for fysioterapeuters kommunikasjon og behandling

    (2014)
  • Mer av det samme?

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro, Groven, Karen Synne (2014)
  • Når fedmekirurgi vurderes som "siste sjanse"

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2014)
  • "Imprisoned" in pain: analyzing personal experiences of phantom pain

    Nortvedt, Finn, Engelsrud, Gunn (2014)
  • Skandaløst om kroppsøving; Å betrakte kroppsøving som synonymt med idrett er snevert og gammeldags

    Rustad, Hilde, By, Inger-Åshild, Borgen, Jorunn Spord, Engelsrud, Gunn (2014)
  • Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp

    Østern, Tone Pernille, Engelsrud, Gunn (2014)
  • Barn, funksjonshemming og deltakelse

    Asbjørnslett, Mona, Helseth, Sølvi, Engelsrud, Gunn (2013)
  • "Different perspectives on the body-different approaches in empirical research"

    (2013)
  • Kroppen I klinisk kommunikasjon

    (2013)
  • "På livet laus" P2 NRK

    (2013)
  • The Dancing Body and Production of-and Merging into Spatiotemoral Fields

    (2013)
  • Allowing one's own experiences to "count". Elaborating on inter-subjectivity and subjectivity in phenomenological studies

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2013)
  • Weight loss surgery as a tool for changing lifestyle?

    Groven, Karen Synne, Råheim, Målfrid, Braithwaite, Jean, Engelsrud, Gunn (2013)
  • Gruppebasert trening etter fedmekirurgi -utfordringer og muligheter

    Groven, Karen Synne, Råheim, Målfrid, Engelsrud, Gunn (2013)
  • Researching embodiment in movement contexts: a phenomenological approach

    Standal, Øyvind Førland, Engelsrud, Gunn (2013)
  • Intimacy and passivity in Spa treatments - individual women’s experiences

    (2012)
  • Kroppen som kunnskapsobjekt og utøvelsessubjekt

    (2012)
  • om bevegelse og (kropps)fenomenologisk forståesle-empiriske eksempler

    (2012)
  • Idrett : nytte og erfaring

    Engelsrud, Gunn, Standal, Øyvind Førland (2012)
  • Cancer patients' experiences of using an Interactive Health Communication Application (IHCA)

    Grimsbø, Gro Hjelmeland, Engelsrud, Gunn, Ruland, Cornelia, Finset, Arnstein (2012)
  • Når målet ikke helliger middelet. Debattinnlegg

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2012)
  • Navnet skjemmer ingen? Overvektstematikken i møtet mellom forskning og marked

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro (2012)
  • Living with bodily changes after weight loss surgery - women's experiences of food and "dumping"

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn, Råheim, Målfrid (2012)
  • Dis-appearance and dys-appearance anew: Living with excess skin and intestinal changes following weight loss surgery

    Groven, Karen Synne, Råheim, Målfrid, Engelsrud, Gunn (2012)
  • "Friendships in all directions"- Norwegian Children With Disabilities Experiencing Friendship"

    Asbjørnslett, Mona, Engelsrud, Gunn, Helseth, Sølvi (2011)
  • Experiences of being tested: a critical discussion of the knowledge involved and produced in the practice of testing in children's rehabilitation

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2011)
  • "My Own Way of Moving" - Movement Improvisation in Children's Rehabilitation

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2011)
  • Spa - forbruk av velvære, helse og skjønnhet

    Engelsrud, Gunn, Klepp, Ingun Grimstad, Roos, Gun (2011)
  • Large women's experiences of exercise

    Groven, Karen Synne, Solbrække, Kari Nyheim, Engelsrud, Gunn (2011)
  • Rehabilitation of a knee injury : tensions between standard exercises and lived experiences

    Schriver, Nina Billenstein, Engelsrud, Gunn (2011)
  • Betydninger av teori(er) om kroppen

    (2010)
  • "Følelsene kommer bare ut av meg" : om noen unge danseres egentrening

    (2010)
  • "To allow oneself to dance..." : understanding the individual training of a selection of young dancers

    (2010)
  • Dilemmas in the process of weight reduction: Exploring how women experience training as a means of losing weight

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2010)
  • Jakten på overvektige

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2010)
  • Kirurgenes forsvarere

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2010)
  • Sterke følelser om fedme

    Groven, Karen Synne, Engelsrud, Gunn (2010)
  • "My quality of life is worse compared to my earlier life" : living with chronic problems after weight loss surgery

    Groven, Karen Synne, Råheim, Målfrid, Engelsrud, Gunn (2010)
  • Aerobic exercise and health - a tenuous connection?

    (2009)
  • Aerobic exercise and health : a tenuous connection

    (2009)
  • Empirical Phenomenology - a response to post-structural critisism

    (2009)
  • Frigjort gjennom kollektivet : om meningen med kampsport

    (2009)
  • 'I am almost like a fish': an investigation of how children with congenital heart disease experience and perform movement in daily life

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2008)
  • Moving you, moving me, moving us: Researchers and Children with Disability Moving Together

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2008)
  • Implementation as (inter)action

    (2008)
  • Klanen-den kollektive kroppen

    (2008)
  • 'I am not that old': inter-personal experiences of thriving and threats at a senior centre

    Lund, Anne, Engelsrud, Gunn, Engelsrud, Gunn (2008)
  • Gutter og jenter sammen i gym

    Säfvenbom, Reidar, Engelsrud, Gunn (2008)
  • Barns personlige bevegelser - glimt fra et forskningsprosjekt

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2007)
  • Children`s personal movements in daily life

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn (2007)
  • Hvad er krop

    (2007)
  • Kroppen-eksteriør eller levd erfaring?

    (2007)
  • Teaching Styles in Contact Improvisation: An Explicit Discourse with Implicit Meaning

    (2007)
  • Topptrent og ødelagt. Flat mage, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?

    (2007)
  • Topptrent og ødelagt. Flat mange, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?

    (2007)
  • Trening på godt og vondt

    (2007)
  • Humanistisk sykdomslære

    Engelsrud, Gunn, Heggen, Kristin (2007)
  • Humanistisk sykdomslære. Tanker om helse og velvære, sykdom og diagnoser

    Engelsrud, Gunn, Heggen, Kristin (2007)
  • Overvåkning av vekt

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2007)
  • Obesity as a life experience

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn, Tonstad, Serena (2007)
  • The ambiguity of weight - loss

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn, Tonstad, Serena (2007)
  • Å være redd for å bevege seg - en privat erfaring i en helsefaglig praksis?

    Schriver, Nina, Engelsrud, Gunn (2007)
  • Bevegelse som erfaring - en utfordring for fysioterapien

    (2006)
  • Disiplineringens muligheter. Øyvind Jørgensens dansekunst og kroppssyn

    (2006)
  • Dokumentar - en problematisk sjanger

    Robinson, Hilde Stendal, Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Rugseth, Gro, Mengshoel, Anne Marit, Vøllestad, Nina Køpke, Heggen, Kristin, Hem, Marit Helene, Schriver, Nina B., Juul-Kristensen, Birgit, Engelsrud, Gunn (2006)
  • Bred debatt om fedme

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2006)
  • Farlig frykt for fettet

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2006)
  • Fete barn bør få være i fred

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn (2006)
  • Hva er kropp

    (2006)
  • Obesity as a life experience - an empirical study

    Rugseth, Gro, Engelsrud, Gunn, Tonstad, Serena (2006)
  • Bodily beeing as a relational experience - an example from contemporary dance practice

    (2005)
  • Dokumentar, en problemfri sjanger?

    (2005)
  • Om å ta kroppen på ordet - Metodologiske utfordringer i kvalitative forskningsintervjuer

    (2005)
  • The lived body as experience and perspective: methodological challenges

    (2005)
  • Tufte og populariteten

    (2005)
  • Mer gym for enhver pris?

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro (2005)
  • Dokumentar, en problemfri sjanger?

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro, Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Robinson, Hilde Stendal, Vøllestad, Nina Køpke, Heggen, Kristin, Hem, Marit Helene, Mengshoel, Anne Marit, Schriver, Nina B. (2005)
  • Fysioterapi som sosial og relasjonell praksis

    Engelsrud, Gunn, Schriver, Nina (2005)
  • Young Women`s Fitness Practices: A critical View

    Hjelmeland Grimsbø, Gro, Engelsrud, Gunn (2005)
  • Al videnskab kan diskuteres

    Schriver, Nina B., Engelsrud, Gunn (2005)
  • Fysioterapi som social og relationel praksis

    Schriver, Nina B., Engelsrud, Gunn (2005)
  • Bevegelse som utforskning og utfoldelse

    (2005)
  • Phenomenologie de la Perception - 60 years later. An example from empirical dance research

    (2005)
  • Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus

    Solvoll, Betty-Ann, Engelsrud, Gunn, Heggen, Kristin (2005)
  • Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus

    Solvoll, Betty-Ann, Engelsrud, Gunn, Heggen, Kristin (2005)
  • Livsvärdsfenomenologi och vårdforskning

    Bengtsson, Jan, Heggen, Kristin Margrete, Engelsrud, Gunn (2004)
  • Aerobictrening som arena for ambivalent erfaring

    (2004)
  • For enkelt om samtidsdans

    (2004)
  • The dancing body-a gender perspective

    (2004)
  • Fysioterapibehandlingens kompleksitet med fokus på kropp og kjønn-en videoanalyse av et eksempel fra praksis

    Engelsrud, Gunn, Heibeg, Kristi (2004)
  • Den overvektige kroppen

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro (2004)
  • Kroppen er ikke en ting

    Engelsrud, Gunn, Rugseth, Gro (2004)
  • Å forske i og om fellesskap på sjukeheim : ei metodologisk gjennomtenking

    Hauge, Solveig, Engelsrud, Gunn, Bengtsson, Jan, Heggen, Kristin (2004)
  • Å forske i og om fellesskap på sjukeheim ei metodologisk gjennomtenking

    Hauge, Solveig, Engelsrud, Gunn, Bengtsson, Jan, Heggen, Kristin Margrete (2004)
  • Innelukket i smerte og utelukket fra verden noen menns erfaringer

    Nortvedt, Finn, Elstad, Ingunn, Heggen, Kristin, Bengtsson, Jan, Bengtsson, Jan, Engelsrud, Gunn (2004)
  • Intensivpasientens erfaringer. En problematisering av minnekategorisering i forskning og klinikk

    Storli, Sissel Lisa, Asplund, Kenneth Almar, Heggen, Kristin, Bengtsson, Jan, Engelsrud, Gunn (2004)
  • Metodologiske utfordringer med den levde kroppen som erfaring og perspektiv

    (2003)
  • Kartlegging et spørsmål om perspektiv og projeksjon. En innholdsanalyse av kartleggingsinstrumentene GMFM og PEDI

    Bjorbærkmo, Wenche Schrøder, Engelsrud, Gunn, Østensjø, Sigrid (2002)
  • Clemet og kvaliteten

    Engelsrud, Gunn, Heggen, Kristin (2002)
  • Aerobictrening som ambivalent erfaring

    (2002)
  • Contactimprovisation as genre and experience

    (2002)
  • Dans i spenningsfeltet mellom subjektiv erfaring og vurdert produkt?

    (2002)
  • Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience

    (2002)
  • Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience

    (2002)
  • Kroppens gyldighet i kvalitativ forskning. Et eksempel

    (2002)
  • Survival og the fitness. Aerobictrening som ambivalent erfaring. Kommersialisering av trening

    (2002)
  • Validiten i den levde kroppens erfaring

    (2002)
  • "uke 43" - ny lesning

    (2002)
  • Mellom selvutfoldelse og konformitet : treningssenteret som arena for tvetydig erfaring

    Engelsrud, Gunn, Steen-Johnsen, Kari, Seippel, Ørnulf (2002)
  • Hvordan validere subjektiv kroppslig erfaring?

    (2001)
  • Tiden det tar-kroppen og språket

    (2001)
  • Trening som erfaring og symbol

    (2001)
  • Trening som erfaring og symbol

    (2001)
  • En dag uten trening er en dag uten mening

    (2000)
  • Fitnesskultur og kroppsforståelse

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (2000)
  • Hvor ble det av løperne?

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (1999)
  • Toppidrettens dilemmaer

    Leseth, Anne, Engelsrud, Gunn (1999)
  • Par i bevegelse-opplevelse av arbeidsdeling og kroppsvaner

    Lilleaas, Ulla-Britt, Engelsrud, Gunn (1999)
  • Kroppen som erkjennelse og mulighet

    (1998)
  • "Fallgruber og muligheter i kommunikasjon med par"

    Sørensen, Rønnaug, Engelsrud, Gunn Helene, Lilleaas, Ulla-Britt (1997)
  • Kvinner i bevegelse mellom lengsel og lyst

    (1995)
  • Kroppen som tilstand eller gjenstand

    (1992)
  • Kjærlighet og Bevegelse. Fragmenter til en forståelse av fysioterapeutisk yrkesutøvelse

    (1990)
  • Kropp og sjel. Et dualistisk eller dialektisk forhold? Forsøk på avklaring av et av fysioterapiens grunnlagsproblemer

    (1985)