Arbeids- og kompetanseområde
- Pedagogikk, fenomenologi, vitenskapsteori, samfunnsvitenskap, kvalitativ forskning.
- Helsefag, kroppsøving, dans, bevegelse, erfaring, subjektivitet/intersubjektivitet.
- Kroppsforståelser, kropp, kroppspress, yoga, kjønn, relasjoner.
- Praksiskunnskap, profesjonskvalifisering, fysioterapi, barn og unge.
- Universitets- og høgskolepedagogikk. Undervisning og læring i høyere utdanning.
- Danning og Læring
- Fenomenologi og kroppsforståelser
- Kvalitativ metode
- Bevegelse og erfaring
- Læring og undervisning i høyere utdanning
- Kroppslig læring
- Bevegelse og erfaring
- Læring, kroppsøving og friluftsliv
- https://www.hvl.no/forsking/gruppe/laring-kroppsoving-og-friluftsliv/
Publikasjonar
-
An impressive collection, developed in the Swedish PE research environment.
-
Phenomenological perspectives for sport management research
-
Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap
-
On investigating phenomena without losing sight of them: The dialectics of observation and the phenomenological gaze in a kindergarten setting
-
Ph.d.-rettleiing: Er meir formell opplæring det som trengst?
-
Taking time for new ideas - teaching in higher sports education.
-
Å medvirke for å skape dansekunst – et forsøk på analyse av begrepsbruk og muligheter for teoretisering.
-
A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill
-
A Phenomenological Exploration of Relaxation as a Movement Skill.
-
Taking time for new ideas, teaching Qualitative Methodology in Higher Education
-
The role of sensous flow and sensing the ground in movement skill experiences—a reflection using the practice of yoga as an example
-
Twenty years of The Cultural School Bag: transcending the provider-receiver positioning of students as (not yet) participants.
-
AKTERUTSEILT SLANKE-TV https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2023/06/09/akterutseilt-slanke-tv/
-
Didaktiske praksiser i lærerutdanning - steder i et landskap
-
Introduksjon
-
"Jeg merker det i kroppen"-om å forstå seg selv som masterveileder.
-
Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder
-
Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon
-
Legitimering av mobbeprogram i barnehage og skule
-
The experience of laser light feedback in back-squat resistance training
-
Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt
-
Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel
-
Til forsvar for mennesket i den digitale tidsalder
-
Kunnskapsformer som kommer til uttrykk i lærerens undervisning i kroppsøving.
-
Language use about physical education (PE). A critical look at the new subject curriculum for PE in Norway (LK 20).
-
Kroppsøving i skolen
-
Kroppslig læring, bevegelse og forskning i teori og praksis
-
Teoretisk posisjonering-om konstruksjon av studenten/eleven i undervisning i kroppsøving/dans
-
Å oppleve teori med kroppen
-
Impressive study of a complex and sensitive subject
-
Karakterer i kroppsøving er ikke irrelevant.
-
Editorial: Embodied Pedagogy and Movement (Discourses) in Physical Education
-
A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
-
Everybody Can Dance—Except Aging Professional Dancers! A Discussion of the Construction of the Aging Dancing Body in Four Dance Texts
-
Letting the students be who they are - A dialogical encounter with teaching practice-based subjects in higher education
-
«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken
-
The effects of technological and traditional feedback on back squat performance in untrained women
-
Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning
-
Structural Discrimination in Physical Education. The “Encounter” Between the (White) Norwegian Teaching Content in Physical Education Lessons and Female Students of Color's Movements and Expressions
-
The formation and central aspects of teaching and learning in Physical Education in a time of reforms.
-
Gran og alderen. https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2021/12/23/det-er-andre-betingelser-enn-alder-alene-som-rangerer-oss/
-
Epilog
-
Kjønn og inkludering.
-
Movement as relations—preverbal, conscious, and affected?
-
Å flyte rundt i kroppslig eksistens - læringens grunn?
-
Å stå opp om morgenen eller å våkne til en ny dag
-
How the concept of bodily learning challenges teaching and learning in Norwegian Physical Education (PE) based on the Norwegian curriculum renewal reform in school subjects in 2020 (LK20). Operationalizing “bodily learning” in PE
-
Kronikk i forskning.no. Faget heter kroppsøving, ikke gym
-
Theorizing bodily dialogs-reflection on knowledge production in phenomenlogical research
-
Innledning til boken
-
Taking time for new ideas: learning qualitative research methods in higher sports education
-
Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundvall
-
Webinar with Pirkko Markula & Suzanne Lundwall
-
“Super stoked girls” - a discourse analysis of girls’ participation in freeride skiing
-
Følelser som viser veien - eller følelser som står i veien?
-
Unpacking the joy of movement – ‘it’s almost never the same’
-
Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp
-
Den Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen
-
Med blikk for læring: Teorier og praksiser
-
Selvsagt skal det være karakterer i faget kroppsøving. Kronikk
-
Hvem har sagt at alle elever skal like kroppsøving? Motsvar.
-
Book Launch - Celebrating 'Childhood Cultures in Transformation - 30 Years of the UN Convention on the Rights of the Child in Action towards Sustainability'
-
[Podcast, krø.no] Elevsyn, kropp og læring i kroppsøving
-
[Podcast, krø.no] Innsats i kroppsøving
-
Boklansering av den vitenskapelige antologien "Kroppslig læring. Perspektiver og praksiser" ved Universitetsforlaget. Redaktører: Østern, Bjerke, Engelsrud & Sørum
-
Kroppslig læring - perspektiver og praksiser
-
The teacher-body as a dramaturgical axis for composing a lesson
-
Språkbruk om kroppsøving: Et kritisk blikk på ny læreplan i Fagfornyelsen (LK20)
-
Kropp-sinn; fysisk-psykisk : et bidrag til avklaring av et grunnlagsproblem i helse-og sosialfagene
-
Tensions and tractions of moving together and alone in physical education
-
The Messiness of Children’s Voices: An Affect Theory Perspective
-
Ikke til stor skade om flere kommuner gjør som Trondheim: exit Ungdata.
-
Aktiv på egne premisser : en diskursanalyse av faglige retningslinjer
-
Teaching creative dance in school – a case study from physical education in Norway
-
The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway
-
“Rethinking Physical Education for the Future. A Comparative Study of Transnational Development of Bodily Learning Dimensions”
-
How can researchers and teachers in school together rethink physical education for the future.
-
Siste nytt fra bekymringsbransjen. https://www.nrk.no/ytring/siste-nytt-fra-bekymringsbransjen-1.14481445
-
Bodily sensitivity – collective bodily sensitivity and framing – normative regulations of movement - the individual movement and collectively functioning?
-
“Deep Bodily Learning” - suggestions for Pedagogical Approaches.
-
Dynamikken i den kroppslige læringen
-
Er det rom for elevens kroppslige læring i fremtidens kroppsøvingsfag?
-
Journeys of discovery”:ambiguities that arise from children’s embodied being s
-
Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet :
-
https://www.utdanningsnytt.no/fagfornyelse-kroppsoving-laereplaner/er-det-rom-for-elevens-kroppslige-laering-i-fremtidens-kroppsovingsfag/204645
-
Exploring democratic relations in higher dance education : a case study
-
Den kroppsliga dialogens möjligheter i fenomenologisk forskning.
-
"What" happened! - And the how of teaching -
-
Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?
-
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
-
Leder/Editorial - Kroppslig læring
-
Kroppsøving bør tilpasses alle elever
-
https://forskning.no/meninger/debattinnlegg/2018/04/det-kan-vaere-smertefullt-laere-ikke-bare-goy-kroppsoving-gym-skole-utdanning
-
Den diskursive konstitueringen av den "dyktige" og "mindre dyktige" elev i norsk kroppsøving
-
The Discursive Constitution of Student «Ability» in Physical Education
-
Berør og bli berørt
-
"Den nordiske monografi" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis?
-
""Den nordiske monografi"" - et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis? :
-
EKKO, NRK P2. "om å tape ansikt"
-
La barn bruke kroppen som de vil.
-
Man blir ikke syk av å lese en blogg
-
Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet
-
Tror ikke studenter leser mer hvis pensum heter kjernelitteratur.
-
https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse-kronikk/tro-hap-og-sikker-viten-om-fysisk-aktivitet/1271897
-
Begrepsforståelse i og for fysioterapi – hva er «psykisk» og hva er «fysisk» helse?
-
Mennesket er ikke oppdelt i "fysisk" og "psykisk"
-
Being present with the patient : a critical investigation of bodily sensitivity and presence in the field of physiotherapy.
-
Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag. Din historie viser at hensikten med idrettsdager må etterspørres.
-
Språkløs rasisme på Dansens Hus
-
Staging Fatness
-
Primary Physical Education in Norway
-
«Det er lett å se hvem av dere som har god innsats» : om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving
-
The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education
-
Barnet som et kroppslig vesen-et fraværende tema
-
Editorial
-
Takk til dere som skriver. Jeg bringer det videre til de ansvarlige.
-
Situating Cultural Diversity in Movement
-
Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway
-
Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk: perspektiver på framtidig rolle for uh-pedagoger i lys av St.Mld. 16 (2016-2017)
-
Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter : kunnskap og helse :
-
Fysisk aktivitet for bedre psykisk helse – noen betraktninger.
-
Staging fatness
-
Girls’ bodily activities in physical education How current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction
-
Er alle kvinner fortapt i kroppshat? Det kunne være opplysende med noen kritiske spørsmål, Skårderud
-
Jenter og gym - ingen krise
-
Presset på kroppspresset
-
Tull med tall om globalisert kroppshat
-
Vi må slutte å prate om kroppspresset
-
Kroppens subjektivitet – glemt eller anerkjent i fysioterapifaget?
-
Negotiating options in weight-loss surgery ‘‘Actually I didn’t have any other option’’
-
https://morgenbladet.no/ideer/2016/11/hvilke-oppfatninger-om-virkeligheten-opererer-i-virkelighetsdebatten
-
Hvilke oppfatninger om virkeligheten opererer i virkelighetsdebatten?
-
Medaljer for enhver pris?
-
Pust i bakken - uten astmamedisin.
-
Krever undervisningskompetanse
-
Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse
-
Presset på kroppspresset
-
Retusjering i kampen mot kroppspresset
-
Retusjering i kampen mot kroppspresset
-
Effects of physical activity on schoolchildren's academic performance: The Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial
-
How children with disabilities engage in occupations during a transitional phase
-
Hva skjer i kroppsøvingsfaget?
-
Kjønn og inkludering
-
La oss glemme kroppen!
-
Actually, I did not have any other choice
-
Changing bodies, changing habits : Women's experiences of intervall training following gastric bypass surgery
-
Fra forskning til politikk
-
Utvendig og innvendig forståelse
-
Nye grep i fedmefeltet
-
Inclusion and participation in everyday school life: experiences of children with physical (dis)abilities
-
‘Being an ordinary kid’ – demands of everyday life when labelled with disability
-
Å forstå barn og ungdom som kropp - hva betyr det for fysioterapeuters kommunikasjon og behandling
-
Mer av det samme?
-
Når fedmekirurgi vurderes som "siste sjanse"
-
"Imprisoned" in pain: analyzing personal experiences of phantom pain
-
Skandaløst om kroppsøving; Å betrakte kroppsøving som synonymt med idrett er snevert og gammeldags
-
Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse som lærerkropp
-
Barn, funksjonshemming og deltakelse
-
"Different perspectives on the body-different approaches in empirical research"
-
Kroppen I klinisk kommunikasjon
-
"På livet laus" P2 NRK
-
The Dancing Body and Production of-and Merging into Spatiotemoral Fields
-
Allowing one's own experiences to "count". Elaborating on inter-subjectivity and subjectivity in phenomenological studies
-
Weight loss surgery as a tool for changing lifestyle?
-
Gruppebasert trening etter fedmekirurgi -utfordringer og muligheter
-
Researching embodiment in movement contexts: a phenomenological approach
-
Intimacy and passivity in Spa treatments - individual women’s experiences
-
Kroppen som kunnskapsobjekt og utøvelsessubjekt
-
om bevegelse og (kropps)fenomenologisk forståesle-empiriske eksempler
-
Idrett : nytte og erfaring
-
Cancer patients' experiences of using an Interactive Health Communication Application (IHCA)
-
Når målet ikke helliger middelet. Debattinnlegg
-
Navnet skjemmer ingen? Overvektstematikken i møtet mellom forskning og marked
-
Living with bodily changes after weight loss surgery - women's experiences of food and "dumping"
-
Dis-appearance and dys-appearance anew: Living with excess skin and intestinal changes following weight loss surgery
-
"Friendships in all directions"- Norwegian Children With Disabilities Experiencing Friendship"
-
Experiences of being tested: a critical discussion of the knowledge involved and produced in the practice of testing in children's rehabilitation
-
"My Own Way of Moving" - Movement Improvisation in Children's Rehabilitation
-
Spa - forbruk av velvære, helse og skjønnhet
-
Large women's experiences of exercise
-
Rehabilitation of a knee injury : tensions between standard exercises and lived experiences
-
Betydninger av teori(er) om kroppen
-
"Følelsene kommer bare ut av meg" : om noen unge danseres egentrening
-
"To allow oneself to dance..." : understanding the individual training of a selection of young dancers
-
Dilemmas in the process of weight reduction: Exploring how women experience training as a means of losing weight
-
Jakten på overvektige
-
Kirurgenes forsvarere
-
Sterke følelser om fedme
-
"My quality of life is worse compared to my earlier life" : living with chronic problems after weight loss surgery
-
Aerobic exercise and health - a tenuous connection?
-
Aerobic exercise and health : a tenuous connection
-
Empirical Phenomenology - a response to post-structural critisism
-
Frigjort gjennom kollektivet : om meningen med kampsport
-
'I am almost like a fish': an investigation of how children with congenital heart disease experience and perform movement in daily life
-
Moving you, moving me, moving us: Researchers and Children with Disability Moving Together
-
Implementation as (inter)action
-
Klanen-den kollektive kroppen
-
'I am not that old': inter-personal experiences of thriving and threats at a senior centre
-
Gutter og jenter sammen i gym
-
Barns personlige bevegelser - glimt fra et forskningsprosjekt
-
Children`s personal movements in daily life
-
Hvad er krop
-
Kroppen-eksteriør eller levd erfaring?
-
Teaching Styles in Contact Improvisation: An Explicit Discourse with Implicit Meaning
-
Topptrent og ødelagt. Flat mage, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?
-
Topptrent og ødelagt. Flat mange, stramme lår og fast rumpe. Må det være vondt å være kvinne?
-
Trening på godt og vondt
-
Humanistisk sykdomslære
-
Humanistisk sykdomslære. Tanker om helse og velvære, sykdom og diagnoser
-
Overvåkning av vekt
-
Obesity as a life experience
-
The ambiguity of weight - loss
-
Å være redd for å bevege seg - en privat erfaring i en helsefaglig praksis?
-
Bevegelse som erfaring - en utfordring for fysioterapien
-
Disiplineringens muligheter. Øyvind Jørgensens dansekunst og kroppssyn
-
Dokumentar - en problematisk sjanger
-
Bred debatt om fedme
-
Farlig frykt for fettet
-
Fete barn bør få være i fred
-
Hva er kropp
-
Obesity as a life experience - an empirical study
-
Bodily beeing as a relational experience - an example from contemporary dance practice
-
Dokumentar, en problemfri sjanger?
-
Om å ta kroppen på ordet - Metodologiske utfordringer i kvalitative forskningsintervjuer
-
The lived body as experience and perspective: methodological challenges
-
Tufte og populariteten
-
Mer gym for enhver pris?
-
Dokumentar, en problemfri sjanger?
-
Fysioterapi som sosial og relasjonell praksis
-
Young Women`s Fitness Practices: A critical View
-
Al videnskab kan diskuteres
-
Fysioterapi som social og relationel praksis
-
Bevegelse som utforskning og utfoldelse
-
Phenomenologie de la Perception - 60 years later. An example from empirical dance research
-
Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus
-
Forskererfaringer og refleksjon basert på utvalgte situasjoner fra feltforskning i sykehus
-
Livsvärdsfenomenologi och vårdforskning
-
Aerobictrening som arena for ambivalent erfaring
-
For enkelt om samtidsdans
-
The dancing body-a gender perspective
-
Fysioterapibehandlingens kompleksitet med fokus på kropp og kjønn-en videoanalyse av et eksempel fra praksis
-
Den overvektige kroppen
-
Kroppen er ikke en ting
-
Å forske i og om fellesskap på sjukeheim : ei metodologisk gjennomtenking
-
Å forske i og om fellesskap på sjukeheim ei metodologisk gjennomtenking
-
Innelukket i smerte og utelukket fra verden noen menns erfaringer
-
Intensivpasientens erfaringer. En problematisering av minnekategorisering i forskning og klinikk
-
Metodologiske utfordringer med den levde kroppen som erfaring og perspektiv
-
Kartlegging et spørsmål om perspektiv og projeksjon. En innholdsanalyse av kartleggingsinstrumentene GMFM og PEDI
-
Clemet og kvaliteten
-
Aerobictrening som ambivalent erfaring
-
Contactimprovisation as genre and experience
-
Dans i spenningsfeltet mellom subjektiv erfaring og vurdert produkt?
-
Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience
-
Discursive Negotiations of Prestructured Movement- Contactimprovisation as Genre and Experience
-
Kroppens gyldighet i kvalitativ forskning. Et eksempel
-
Survival og the fitness. Aerobictrening som ambivalent erfaring. Kommersialisering av trening
-
Validiten i den levde kroppens erfaring
-
"uke 43" - ny lesning
-
Mellom selvutfoldelse og konformitet : treningssenteret som arena for tvetydig erfaring
-
Hvordan validere subjektiv kroppslig erfaring?
-
Tiden det tar-kroppen og språket
-
Trening som erfaring og symbol
-
Trening som erfaring og symbol
-
En dag uten trening er en dag uten mening
-
Fitnesskultur og kroppsforståelse
-
Hvor ble det av løperne?
-
Toppidrettens dilemmaer
-
Par i bevegelse-opplevelse av arbeidsdeling og kroppsvaner
-
Kroppen som erkjennelse og mulighet
-
"Fallgruber og muligheter i kommunikasjon med par"
-
Kvinner i bevegelse mellom lengsel og lyst
-
Kroppen som tilstand eller gjenstand
-
Kjærlighet og Bevegelse. Fragmenter til en forståelse av fysioterapeutisk yrkesutøvelse
-
Kropp og sjel. Et dualistisk eller dialektisk forhold? Forsøk på avklaring av et av fysioterapiens grunnlagsproblemer