Arbeids- og kompetanseområde
Jeg er utdannet barnehagelærer og logoped, og har phd i spesialpedagogikk. Min undervisning og forskning handler om barns språk- og skriftspråksutvikling, barn med norsk som andrespråk, og barn med ulike kommunikasjonsvansker som stamming. Jeg er forskergruppeleder for forskergruppen Kvardagsliv i barnehagen (KiB).
Publikasjonar
-
Ressurs og mangel: Barnehagelærarars oppfatningar av det komplekse språkarbeidet i den fleirspråklege barnehagen
-
Read-aloud and writing practices in Nordic preschools
-
Barnehagelærarars leikepraksisar med barn i alderen 2-3 år, i lys av teorien om praksisarkitektur
-
Practice architecture of Norwegian ECEC teachers' interactions in play with children aged 2-3 years
-
Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years of age
-
Hvorfor leses det mindre i norske barnehager sammenliknet med de andre nordiske landene?
-
Norwegian ECEC teachers' scaffolding in digital picture book interactions with multilingual children. Teachers' use of questions and their form and functions
-
ECEC Teachers’ Reported Practices and Attitudes Toward Read-Alouds in Nordic Multilingual Classrooms
-
Fem myter om flerspråklighet i barnehagen
-
Norwegian ECEC teachers’ scaffolding in digital picture book interactions with multilingual children. Teachers’ use of questions and their form and functions
-
Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study
-
Barnehagelærerens interaksjonsmønstre i bildeboklesing
-
Kartlegging av skriveutvikling og skrivevansker på barnetrinnet
-
Anxiety and Depression Symptoms in Children and Adolescents Who Stutter: A Systematic Review and Meta-Analysis
-
Barnehagelærarars høgtlesing av digital bildebok med fleirspråklege barn. Spørsmål som strategi for meiningsskapande dialog
-
Skriveutvikling og tidlig innsats i barnehagen for å forebygge skrivevansker
-
Søkelys med skriving
-
Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang
-
Kjære barnehagelærere - stå opp for den kunnskapen dere har
-
Early Childhood Professionals' Management of Young Children Who Stutter: A Cross-Sectional Study
-
Skriveutvikling og skrivevansker
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Ensom" illustrert av Helen Therese Midtun Storetvedt
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Fornøyd" illustrert av Nina Skauge
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Forsvare" illustrert av Nina Skauge
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Gjenbruk" illustrert av Tordis Karitas Alme
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Levende" illustrert av Natalia Mislisz
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Misunnelig" illustrert av Nina Skauge
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Planlegge" illustrert av Nina Skauge
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Sortere" illustrert av Siri Helle
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Tro" illustrert av Frida Helen Nilsen
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Visne" illustrert av Jan Magnus Kleppe
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Vokse" illustrert av Nina Skauge
-
Ebildebok med barnehagelærerskript "Å så" illustrert av Katrine Borgenvik
-
The Second Language Learners Plus Intervention App (SL+)
-
Common Component Treatment Program
-
Ulike forståelser av vansker med skriving
-
International Conference on Research in Education
-
Anxiety in young people (aged 2-25 years) who stutter: A systematic review and meta-analysis
-
Skrivekvardag for barn i barnehagen
-
Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd
-
Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills
-
Protocol: Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years
-
Systematic review of implementation quality of non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents
-
Förberedelsen utjämnar skillnader
-
Do early childhood professionals in Norway distinguish between stuttering and normal dysfluencies
-
Nordic preschool student teachers’ views on early writing in preschool
-
The stuttering and language link in children with Down syndrome
-
Barnehagelærers praksis med barn som stammer
-
The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome.
-
Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger
-
Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen
-
The literacy environment
-
Tidig skriftspråkutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan
-
Visste du at barnehagelærere har en sentral rolle i å støtte barns tidlige skriving?
-
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
-
Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager
-
Barns tidlige skriving – nordiske perspektiver. En kunnskapsoversikt
-
Tidlig skriftspråksutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan
-
Oppdagande skriving i barnehagen
-
Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan
-
Nordic Early Literacy og boknyheten Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan
-
Lese- og skrivevansker
-
Preschool teacher education at HVL and Norwegian Preschools - Research Merete: Education and research as components of students 'specialization choices and subject teachers' research Professional management and cross-cultural competence in Pre Schools. Merete Nornes-Nymark, Assistant Professor, Pedagogy and Ane Bergersen, Associate Professor, Sociology
-
Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years
-
Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years
-
Nynorsk med dei minste - ein presentasjon
-
Invented writing in Nordic preschools
-
Oppdagende skriving i barnehagen
-
Contributions of the Home Literacy Environment and Underlying Language Skills to Preschool Invented Writing
-
Longitudinal effects of an invented writing intervention in preschool on fifth grade reading comprehension
-
The literacy environment of Preschool classrooms in Three Nordic countries: Challenges in a multilingual and digital society
-
The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society
-
Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie
-
Mediering av oppdagande skriving i barnehagen
-
Oppdagande skriving i barnehagen
-
Pre-School Literacy Development
-
Språkmiljø i den flerkulturelle barnehagen
-
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
-
The effect of dialogic reading and numeracy learning in preschool on the vocabulary of bilingual children's second language learning
-
Språkmiljø i barnehagen - reproduksjon av ulikhet?
-
Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool
-
Språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen
-
Children with low responsiveness to invented spelling intervention
-
Preschool literacy environment in the Nordic countries
-
Invented spelling intervention in preschool: what about the treatment resistors?
-
Invented spelling and its relationship to other early literacy skills and home literacy
-
Språklege utfordringar og korleis stimulera barns språk heime
-
Longitudinal pattern of invented spelling development and its relationship to children’s linguistic foundations in preschool
-
Longitudinal effects of emergent literacy interventions in preschool
-
Emergent Literacy Intervention in Norwegian Preschool
-
Invented spelling in preschool
-
Læringsbegrepet i barnehagens læreplaner
-
"What did you learn in pres-school today?" Om læringsbegrepet i rammeplanen
-
Emergent literacy in preschool
-
Språkstimulering for minoritetsspråklige barn i barnehagen
-
Studenters skriveprosesser og opplevelse av skriftlig veiledning
-
Didaktisk kompetanse i barnehagens uformelle læringssituasjoner
-
Gyldig kunnskap om skriving i Rammeplan for barnehager
-
Minoritetsspråklige elever i skolen
-
Språklig sosialisering og systematisk lesing
-
Nybegynner i akademisk skriving – hvordan er skriveprosessene til førskolelærerstudenter?
-
Barns medvirkning - også i andrespråkstrening?
-
Didaktisk fagkompetanse i norsk - hva ser førskolestudenter av norskfaget i sin praksisbarnehage?
-
Finner ikke ord: Kartlegging og tiltak for spesifikke språkvansker på barnetrinnet
-
Språkleg og kulturelt mangfald: barn med fleire språk
-
Den fleirkulturelle barnehagen
-
Premature barn og språkutvikling
-
To dagers kurs i grunnleggende lese- og skriveopplæring, Naustdal kommune
-
Sosialkonstruktive perspektiv på begrepet flerkulturelle elever
-
En ny innovativ fagbok for barnehagen: Hva lærer barn når de forteller? Barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis
-
Premature barn og språkutvikling en forskningsoversikt