Førsteamanuensis

Hilde Christine Hofslundsengen

Arbeids- og kompetanseområde

Jeg er utdannet barnehagelærer og logoped, og har phd i spesialpedagogikk. Min undervisning og forskning handler om barns språk- og skriftspråksutvikling, barn med norsk som andrespråk, og barn med ulike kommunikasjonsvansker som stamming. Jeg er forskergruppeleder for forskergruppen Kvardagsliv i barnehagen (KiB).

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Anxiety in young people (aged 2-25 years) who stutter: A systematic review and meta-analysis

    Bernard, Ria, Hofslundsengen, Hilde Christine, Norbury, Courtenay (2021)
  • Skrivekvardag for barn i barnehagen

    Bjørhusdal, Eli, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • Barnehagelærerrollen. Mangfold, mestring og likeverd

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • Review proposal: Vocabulary interventions for second language (L2) learners aged 0 to 6 years with poor L2 vocabulary skills

    Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine, Klem, Marianne, Karlsen, Jannicke, Hagen, Åste Mjelve, Engevik, Liv Inger, Geva, Esther, Norbury, Courtenay Frazier, Monsrud, May-Britt, Næss, Kari-Anne Bottegaard (2021)
  • Protocol: Vocabulary interventions for second language (L2) learners up to six years

    Hjetland, Hanne Næss, Hofslundsengen, Hilde Christine, Klem, Marianne, Karlsen, Jannicke, Hagen, Åste Mjelve, Engevik, Liv Inger, Geva, Esther, Norbury, Courtenay Frazier, Monsrud, May-Britt, Næss, Kari-Anne Bottegård (2021)
  • Systematic review of implementation quality of non-pharmacological stuttering intervention trials for children and adolescents

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Kirmess, Melanie, Guttormsen, Linn Stokke, Næss, Kari-Anne Bottegård, Kefalianos, Elaina (2021)
  • Förberedelsen utjämnar skillnader

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Magnusson, Maria (2021)
  • Do early childhood professionals in Norway distinguish between stuttering and normal dysfluencies

    Kirmess, Melanie, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Hansen, Elisabeth Holm, Næss, Kari-Anne Bottegaard (2021)
  • Nordic preschool student teachers’ views on early writing in preschool

    Magnusson, Maria, Hofslundsengen, Hilde, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Svensson, Ann-Katrin, Heilä-Ylikallio, Ria, Hagtvet, Bente Eriksen (2021)
  • The stuttering and language link in children with Down syndrome

    Næss, Kari-Anne Bottegaard, Nygaard, Egil, Hofslundsengen, Hilde Christine, Yaruss, Scott (2021)
  • Barnehagelærers praksis med barn som stammer

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Guttormsen, Linn Stokke, Hofslundsengen, Hilde Christine (2021)
  • The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome.

    Næss, Kari-Anne Bottegård, Nygaard, Egil, Hofslundsengen, Hilde Christine, Yaruss, Scott (2021)
  • Non-pharmacological interventions for stuttering in children six years and younger

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne, Hulme, Charles, Næss, Kari-Anne Bottegård (2021)
  • Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen

    Furnes, Bjarte, Hofslundsengen, Hilde Christine, Færevaag, Margaret Klepstad (2020)
  • The literacy environment

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Tidig skriftspråkutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Visste du at barnehagelærere har en sentral rolle i å støtte barns tidlige skriving?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2020)
  • Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Bøyum, Sigrid, Haukedal, Kjersti Sandnes (2020)
  • Høgtlesing og tidlig skriving i svenske og norske barnehager

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Maria, Magnusson, Martina, Norling, Tjäru, Sofie, Hjetland, Hanne Næss, Alatalo, Tarja (2020)
  • Barns tidlige skriving – nordiske perspektiver. En kunnskapsoversikt

    Hagtvet, Bente Eriksen, Hofslundsengen, Hilde Christine, Mellgren, Elisabeth (2019)
  • Tidlig skriftspråksutforskning i lek och samarbete med jämnåriga i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2019)
  • Oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Husabø, Idun (2019)
  • Upptäckande skrivning – metaspråkliga samtal och arbete med upptäckande skrivande i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Magnusson, Maria, Mellgeren, Elisabeth, Heilä-Ylikallio, Ria, Hagtvet, Bente Eriksen (2019)
  • Nordic Early Literacy og boknyheten Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Svensson, Ann-Katrin, Mellgren, Elisabeth (2019)
  • Lese- og skrivevansker

    Lyster, Solveig-Alma Halaas, Melby-Lervåg, Monica, Hofslundsengen, Hilde Christine (2019)
  • Preschool teacher education at HVL and Norwegian Preschools - Research Merete: Education and research as components of students 'specialization choices and subject teachers' research Professional management and cross-cultural competence in Pre Schools. Merete Nornes-Nymark, Assistant Professor, Pedagogy and Ane Bergersen, Associate Professor, Sociology

    Nornes-Nymark, Merete, Skjerdal, Lena, Hofslundsengen, Hilde Christine (2019)
  • Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne, Hulme, Charles, Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019)
  • Protocol: Non-pharmacological interventions for stuttering in children aged between birth and six years

    Sjøstrand, Åse, Kefalianos, Elaina, Hofslundsengen, Hilde Christine, Guttormsen, Linn Stokke, Kirmess, Melanie, Lervåg, Arne, Hulme, Charles, Næss, Kari-Anne Bottegaard (2019)
  • Nynorsk med dei minste - ein presentasjon

    Bjørhusdal, Eli, Hofslundsengen, Hilde, Skjerdal, Lena (2018)
  • Invented writing in Nordic preschools

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Oppdagende skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2018)
  • Contributions of the Home Literacy Environment and Underlying Language Skills to Preschool Invented Writing

    Hofslundsengen, Hilde, Gustafsson, Jan-Eric, Hagtvet, Bente Eriksen (2018)
  • Longitudinal effects of an invented writing intervention in preschool on fifth grade reading comprehension

    Hofslundsengen, Hilde, Hagtvet, Bente Eriksen, Lervåg, Arne (2018)
  • The literacy environment of Preschool classrooms in Three Nordic countries: Challenges in a multilingual and digital society

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen, Heilä-Ylikallio, Ria (2018)
  • The literacy environment of preschool classrooms in three Nordic countries: challenges in a multilingual and digital society

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Jusslin, Sofia, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen, Heilä-Ylikallio, Ria (2018)
  • Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Mediering av oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Oppdagande skriving i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Pre-School Literacy Development

    Hofslundsengen, Hilde (2017)
  • Språkmiljø i den flerkulturelle barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid (2017)
  • Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid, Haukedal, Kjersti Sandnes (2017)
  • The effect of dialogic reading and numeracy learning in preschool on the vocabulary of bilingual children's second language learning

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde, Haukedal, Kjersti Sandnes (2016)
  • Språkmiljø i barnehagen - reproduksjon av ulikhet?

    Bøyum, Sigrid, Hofslundsengen, Hilde, Pedersen, Lillian, Haukedal, Kjersti Sandnes (2016)
  • Immediate and delayed effects of invented writing intervention in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2016)
  • Språkstimulering for flerspråklige barn i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde, Bøyum, Sigrid, Engesæter, Mari, Sønsthagen, Anne Grethe (2016)
  • Children with low responsiveness to invented spelling intervention

    Hofslundsengen, Hilde, Hagtvet, Bente Eriksen (2016)
  • Preschool literacy environment in the Nordic countries

    Hofslundsengen, Hilde, Magnusson, Maria, Svensson, Ann-Katrin, Mellgren, Elisabeth, Hagtvet, Bente Eriksen (2016)
  • Invented spelling intervention in preschool: what about the treatment resistors?

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2015)
  • Invented spelling and its relationship to other early literacy skills and home literacy

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2015)
  • Språklege utfordringar og korleis stimulera barns språk heime

    Brenden, Benedikte Mannsverk, Hofslundsengen, Hilde Christine (2014)
  • Longitudinal pattern of invented spelling development and its relationship to children’s linguistic foundations in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2014)
  • Longitudinal effects of emergent literacy interventions in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen, Gustafsson, Jan-Eric (2014)
  • Emergent Literacy Intervention in Norwegian Preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2013)
  • Invented spelling in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Hagtvet, Bente Eriksen (2013)
  • Læringsbegrepet i barnehagens læreplaner

    Pedersen, Lillian, Engesæter, Mari, Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine, Fossøy, Ingrid (2013)
  • "What did you learn in pres-school today?" Om læringsbegrepet i rammeplanen

    Fossøy, Ingrid, Pedersen, Lillian, Engesæter, Mari, Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • Emergent literacy in preschool

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • Språkstimulering for minoritetsspråklige barn i barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2012)
  • Studenters skriveprosesser og opplevelse av skriftlig veiledning

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Haukedal, Kjersti Sandnes (2012)
  • Didaktisk kompetanse i barnehagens uformelle læringssituasjoner

    Haukedal, Kjersti Sandnes, Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Gyldig kunnskap om skriving i Rammeplan for barnehager

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Minoritetsspråklige elever i skolen

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Språklig sosialisering og systematisk lesing

    Hofslundsengen, Hilde Christine (2011)
  • Nybegynner i akademisk skriving – hvordan er skriveprosessene til førskolelærerstudenter?

    Hofslundsengen, Hilde Christine, Haukedal, Kjersti Sandnes (2011)
  • Barns medvirkning - også i andrespråkstrening?

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Didaktisk fagkompetanse i norsk - hva ser førskolestudenter av norskfaget i sin praksisbarnehage?

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Finner ikke ord: Kartlegging og tiltak for spesifikke språkvansker på barnetrinnet

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Språkleg og kulturelt mangfald: barn med fleire språk

    Hofslundsengen, Hilde (2010)
  • Den fleirkulturelle barnehagen

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • Premature barn og språkutvikling

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • To dagers kurs i grunnleggende lese- og skriveopplæring, Naustdal kommune

    Hofslundsengen, Hilde (2009)
  • Sosialkonstruktive perspektiv på begrepet flerkulturelle elever

    Hofslundsengen, Hilde (2008)
  • En ny innovativ fagbok for barnehagen: Hva lærer barn når de forteller? Barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis

    Hofslundsengen, Hilde (2007)
  • Premature barn og språkutvikling en forskningsoversikt

    Hofslundsengen, Hilde (2007)