Fagseksjonsleiar

Joost Van Wijchen

Arbeids- og kompetanseområde

Som fagseksjonsleder for Bachelorprogrammet i fysioterapi ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), balanserer jeg mellom rollene som pedagog, leder, og kliniker. Min faglige reise har tatt meg fra spesialisering innen manuell terapi og idrettsfysioterapi til et dypt engasjement for migrasjonshelse. Jeg verdsetter en pragmatisk tilnærming til utdanning, hvor jeg streber etter å knytte teori og praksis sammen på en meningsfull måte.

Gjennom karrieren har jeg utviklet pedagogiske metoder som ikke bare fremmer kritisk tenkning og deltakelse, men som også reflekterer min overbevisning om verdien av håp og innovasjon som drivkrefter for endring. Dette perspektivet informerer mitt arbeid på tvers av alle roller, fra undervisningsfilosofi til ledelsespraksis og klinisk innsats, og leder meg i jakten på kreative løsninger på komplekse helseutfordringer.

Jeg er dedikert til å integrere bærekraft i helseutdanningen, et engasjement som er formet av min rolle som Executive board member i Environmental Physiotherapy Association og som medlem av Education Committee i World Physiotherapy. Disse posisjonene tillater meg å bidra globalt til feltet og understreker viktigheten av et globalt perspektiv på fysioterapiutdanning.

Videre er jeg også FHS kontakt i HVL skape, en rolle som gjør det mulig for meg å bygge broer mellom akademisk kunnskap og samfunnets behov. Min filosofiske tilnærming, inspirert av både teoretikere og praktisk erfaring, veileder meg i å navigere det stadig skiftende landskapet av helseomsorg og utdanning.

Som en akademiker og praktiker som alltid søker ny kunnskap, er jeg dedikert til å utforske og formidle innsikter som fremmer likeverd, rettferdighet, og inkludering. Min visjon er klar: å utvikle en helseutdanning som ikke bare møter dagens utfordringer, men som også inspirerer til håp og innsats for en rettferdig og bærekraftig fremtid for alle.

Underviser i

Min undervisningsfilosofi fokuserer på å inspirere studenter til å utforske nøkkelområder viktige for fysioterapi og helsetjenester, inkludert:

  • Interkulturell Sensitivitet, Likeverd og Rettferdighet: Fremhever betydningen av kulturell forståelse i helseomsorgen.
  • Muskel- og Skjelettfysioterapi: Dykker ned i teoretiske og praktiske aspekter for å håndtere fysiske lidelser.
  • Klinisk og Kritisk Resonnering: Oppmuntrer til utvikling av kliniske resonneringsevner med en filosofisk tilnærming.
  • Helsemodeller: Gir en omfattende forståelse av helse gjennom teori og praksis.
  • Interprofesjonelt Samarbeid: Understreker teamarbeidets verdi for pasientomsorgen.
  • Innovasjon og Kreativitet: Inspirerer til kreativ tenkning og innovasjon i fysioterapi.
  • Fremtidsorientering: Forbereder studenter på fremtidens helsevesen med en tilpasningsdyktig tilnærming.
  • Digital Helse: Integrerer digital helse i læreplanen for å forbedre pasientomsorg.
  • Smerteopplæring med Pasienter: Fokuserer på utdanningens rolle i smertebehandling.

Dette tverrfaglige fokuset forbereder studenter på å møte dagens og morgendagens utfordringer i helsevesenet med kompetanse, medfølelse og innovasjon.

 

Forskar på

Mitt forskningsarbeid krysser fysioterapi, helsepedagogikk og bærekraftig helsepraksis, med et sterkt fokus på sosial rettferdighet og planetarisk helse. Jeg utforsker vurdering som et verktøy for læring, for å øke forståelse og engasjement blant studenter. Jeg er dypt engasjert i bærekraftig helse, undersøker fysioterapiens rolle i å møte helseutfordringer innenfor planetens grenser, inkludert integrering av prinsipper for planetarisk helse i praksis og utdanning. Mitt arbeid innen helse- og høgskolepedagogikk er rettet mot aktive læringsmetoder og kritisk tenkning, forbereder studenter på dagens komplekse helseutfordringer. Jeg er spesielt interessert i digital helses påvirkning på læring og pasientbehandling. Målet mitt er å utfordre eksisterende paradigmer og fremme en mer rettferdig, inkluderende og bærekraftig tilnærming til helseutdanning og praksis.

Forskargrupper

Publikasjonar

  • Pain education for patients

    Belton, Joletta, Van Wijchen, Joost (2023)
  • "Evighetsmennesket" – hvilke etiske utfordringer må vi forberede oss på?

    Eriksen, Annelin, Engen, Caroline Benedicte Nitter, Van Wijchen, Joost (2023)
  • Three critical issues for use of microcredentials in education and training of health and social care professionals: A scoping review

    Jalovcic, Djenana, Van Wijchen, Joost, Romero Mas, Montse, Van de Haar, Hanneke, McGowan, Emer (2023)
  • Micro-credentials in education and training of health professionals: A scoping review

    Jalovcic, Djenana, Van Wijchen, Joost, Van den Harr, Hanneke, Quinn, Sarah, McGowan, Emer (2023)
  • A Pedagogical Approach for an Equitable Online Learning Ecosystem: Health Equity through Education Project

    Jalovcic, Djenana, Van Wijchen, Joost, Wikström-Grotell, Camilla, Alme, Maria Nordheim (2023)
  • Use of micro-credentials for interprofessional online education and training of health workers: A scoping review

    McGowan, Emer, Quinn, Sarah, Romero Mas, Montse, Van Wijchen, Joost, Van den Harr, Hanneke, Jalovcic, Djenana (2023)
  • Future Sustainable Practices

    (2023)
  • Health equity, where to start the conversation in the oncology physiotherapy community?

    (2023)
  • Learning, comfortable uncertain, joyful complex

    (2023)
  • Oncological Physiotherapy, how to get people interested - Future directions in education

    (2023)
  • Pain Education with patients

    (2023)
  • How much is too much?

    Van Wijchen, Joost, Jones, mark, Mudzi, Witness, Cordeiro da costa, Nathalia, Supp, Georg (2023)
  • Continues Professional Development

    Van Wijchen, Joost, Lowe, Rachael, Parker, Romy, Swaminathan, Narasimman, Audette, Jenny, Solomon, John (2023)
  • Education for the future

    Van Wijchen, Joost, Lydersen, Linda Thue, Jansen, Erik Laurens, Sieben, Judith (2023)
  • Flexibel leren binnen de kaders van een raamplan: Het kan het, en wat is er voor nodig?

    Van Wijchen, Joost, Sieben, Judith, Heeneman, Sylvia, van Bokhoven, Loes (2023)
  • Becoming physiotherapists, lessons from delta-stream

    Van Wijchen, Joost, van Wijchen, Mees (2023)
  • Use of micro-credentials for interprofessional online education and training of health workers: A scoping review (summary report)

    Jalovcic, Djenana, McGowan, Emer, Quinn, Sarah, Romero Mas, Montse, Van Wijchen, Joost, Van den Harr, Hanneke (2022)
  • Artificial Intelligence and Data-Driven Rehabilitation: The Next Frontier in the Management of Cardiometabolic Disorders

    Landry, Michel, Van Wijchen, Joost, Hellinckx, Peter, Rowe, Michael, Ahmadi, Elaheh, Coninx, Karin, Mercelis, Siegfried, Hansen, Dominique, Vissers, Dirk (2022)
  • Pedagogisk reise gjennom Deltastrømmen

    (2022)
  • Pedagogy in OMT

    (2022)
  • ROLE OF PHYSICAL THERAPIST IN FUTURE IMPLICATION ON CLIMATE CHANGE (ENVIRONMENT)

    (2022)
  • On becoming a (physio)therapist: Mindlines changing education

    Van Wijchen, Joost, Alme, Maria Nordheim (2022)
  • Early Reflection on the Global Impact of COVID19, and Implications for Physiotherapy

    Landry, Michel, Geddes, Lauren, Park Moseman, Annie, Lefler, James P., Raman, Sudha R., Van Wijchen, Joost (2020)