Verdens viktigste yrke trenger mangfold

Vi trenger et større mangfold av menn og personer med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningene. Behovet er spesielt stort i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn og i barnehagelærerutdanningen.

Søk lærarutdanning her

Hvorfor bli lærer?

10 gode grunner til å bli lærer:

• En meningsfull jobb hvor du kan gjøre en forskjell
  • En sikker jobb med god startlønn
  • En fleksibel jobb med gode ferieordninger
  • En viktig og inspirerende jobb med barn og unge
  • En aktiv jobb hvor du kan få dyrket dine interesser
  • En jobb med utfordrende og spennende oppgaver
  • En kreativ jobb hvor du kan få brukt dine evner
  • En fremtidsrettet jobb med mulighet for etterutdanning
  • En sosial og variert jobb hvor hver dag er forskjellig
  • Mulighet for avskriving av studielån og gode stipendordninger

Viktig at lærerstanden speiler befolkningen

Det er stort behov for flere menn og flere med innvandrerbakgrunn i læreryrket. På landsbasis i 2018 var kun én av fire lærere i grunnskolen menn, og bare 9,9% av de ansatte i norske barnehager var menn viser tall fra 2020. I 2018 var andelen lærere i grunnskolen med innvandrerbakgrunn kun 15,4 prosent og kun 6,4 prosent i barnehagen. (Kilde: Kunnskapsdepartementet/Udir)

– Andelen mannligere lærere er for lav, og vi ønsker oss også flere lærere med innvandrerbakgrunn. Det er viktig at lærerstanden speiler befolkningen og at barn og unge både får mannlige og kvinnelige rollemodeller, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

Tiriltoppen7barnehage.jpg

Kort info om barnehagelærerutdanningen

Som barnehagelærer får du ansvar for å utvikle samfunnets og fremtidens viktigste ressurs; barna våre! Vil du bidra til en god barndom i et godt læringsmiljø er dette utdanningen for deg. Barnehagen er det første trinnet i et langt utdanningsløp, og som barnehagelærer legger du grunnlaget for barns livslange læring. I tillegg til faglig kompetanse vil du også tilegne deg kompetanse til å bli en god leder, for både deg selv, barna og medarbeidere i barnehagen.

Barnehagelærerutdanningen er en treårig bachelorgrad som tilbys ved flere universiteter og høgskoler over hele Norge.

Søk barnehagelærerutdanningen her!

Kort info om grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn

Grunnskolelærerutdanning 1-7 passer for deg som ønsker å gjøre en forskjell for barn gjennom å skape et godt læringsmiljø. Lærere på barnetrinnet har ansvar for å gi elevene en god begynneropplæring som gir grunnlag for videre utdanning. Du skal være en kunnskapsrik, engasjerende og tydelig rollemodell for elevene. Som lærer får du en meningsfylt, variert og sosial arbeidsdag der du kan bruke mange sider ved deg selv.

Grunnskolelærerutdanningen 1-7 er en femårig mastergrad som tilbys ved flere universiteter og høgskoler over hele Norge.

Søk grunnskolelærerutdanning her!

Et nasjonalt rekrutteringstiltak

Mangfold i lærerutdanningene er et nasjonalt rekrutteringstiltak støttet av Kunnskapsdepartementet. Prosjektet ledes av Høgskulen på Vestlandet, og gjøres i samarbeid med UiT Norges arktiske universitet, Høyskolen i Innlandet og Nord universitet.

hvl_logo.jpg  logo_NORD-200.png   UiT_200.png  INN_logo_200.png