Hopp til innhald

NVB012 Digital kommunikasjon og markedsføring

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

  • Vil du heve ditt nivå innen markedsføring og kommunikasjon?
  • Ønsker du en solid forståelse innen disse feltene?

Dette kurset dykker inn i teoriene, strategiene og vurderingene som ligger til grunn når organisasjoner former sine kommunikasjons- og markedsføringsstrategier, med spesiell vekt på det digitale landskapet. Vårt mål er å ruste deg med evnen til å analysere kommunikasjonskanaler og anvende modeller og verktøy for planlegging og utførelse av markedsføringsaktiviteter. Du vil ikke bare mestre moderne fagverktøy, men også utvikle en kritisk refleksjon rundt dagens og fremtidige kommunikasjonsutfordringer i en stadig mer global konkurransearena.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder knyttet til hvordan organisasjoner;

    • planlegger, organiserer og kontrollerer sin markedsføring og kommunikasjon
    • analyserer markedet og kommunikasjonskanaler
    • finner målgrupper og posisjonere seg
    • kan tilpasse og benytte ulike konkurransevirkemiddel
  • kunnskap om dagsaktuell og gryende forsking og problemstillinger som er relevante for fagområdet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og drøfte praktiske problemstillinger i lys av teorier og modeller i faget og kan grunngi sine valg
  • kunne finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette i lys av en problemstilling innen digital kommunikasjon og markedsføring

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan formidle og drøfte teori, -modeller og -analyser både skriftlig og muntlig
  • kan gjøre sjølvstendige refleksjoner omkring etiske, miljømessige og juridiske utfordringer knyttet til sentrale problemstillinger innenfor kommunikasjon og markedsføring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Markedsføring

Undervisnings- og læringsformer

Tre helgesamlinger med forelesninger og arbeid med øvingsoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

En skriftlig innleveringsoppgave i gruppe.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen over 10 dager alene eller i grupper på inntil tre studenter - 100 %

Karakterskala A - F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

All trykte og skriftlige hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler