Hopp til innhald

DLU1-NAT215 Naturfag 1b 1-7

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Faget skal gi faglig og fagdidaktisk grunnlag for å undervise naturfag på grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen skal være knyttet til praksisfeltet, og gi studentene grunnlag for, på egen hånd og i samarbeid med andre, å utvikle sine kunnskaper og arbeidsmåter. Det legges vekt på forsknings-basert kunnskap om begynneropplæring og elevers faglige utvikling i naturfag. Utdanningen skal gi erfaring med varierte arbeidsformer og didaktisk refleksjon som forbereder til en lærerrolle som fremmer elevenes læring og utvikling av grunnleggende ferdigheter; uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy. Videre skal faget stimulere til undring, interesse for og positiv opplevelse av naturfaget. Grunnskolelæreren skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres og støtter utviklingen av det naturfaglige språket. Læreren skal også kunne ivareta flerkulturelle perspektiver i naturfags-undervisningen og bidra til respekt for samers og andre urfolks tradisjonskunnskap om naturen og bruk av naturressursene.

Naturvitenskap og teknologiske nyvinninger har vært en grunnleggende forutsetning for utviklingen av vår sivilisasjon. Vi står i dag overfor utfordringer i samfunn og miljø der kunnskap i naturvitenskapsfagene vil være avgjørende både nasjonalt og globalt. Utdanning for bærekraftig utvikling krever at grunnskolelærere har kunnskaper om både lokale og globale miljø-utfordringer. De må kunne tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede og ansvars-følelse og som etter hvert utvikles til kunnskap og engasjement for miljøet. Faget skal vise at naturvitenskapelige og teknologiske vurderinger gjøres i forhold til etiske verdier og idealer. Faget skal legge grunnlag for å se naturvitenskapens verdensbilde som et kulturprodukt, der observasjoner, eksperimenter, drøftinger og teorier gradvis endrer vår erkjennelse.

Naturfag henter sine kunnskaper fra naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi. Grunnskolelæreren på 1.-7. trinn skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningen som et helhetlig fag tilpasset alle elever.

Emnet omhandler relevante områder av naturfag for 1.-7. trinn. Det legges vekt på å utvikle kunnskaper om bærekraftig utvikling og kompetanse i å introdusere de yngste elevene i naturfaget. Det å kunne utvikle elevenes sansing, oppdagerglede, undring, naturglede og naturfagspråk, er en vesentlig del av denne kompetansen. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer på ulike læringsarenaer.

Grunnleggende ferdigheter blir sterkt vektlagt i studiet. Studentene skal lese naturfaglige tekster i bøker og tidsskrift både på norsk og engelsk. Det blir beregninger i fysikk og kjemi der det er en del av faget. De må presentere laboratorieaktiviteter muntlig for de andre studentene og skrive tekster til mappeoppdrag i naturvitenskapelig tradisjon. IKT blir brukt der dette er faglig relevant. Dette gjelder særlig målinger, registrering i databaser, simulering, animasjoner, dokumentasjon og publisering. Gjennom studiet får studentene lære hvordan de kan bruk naturfag som et støttefag i tverrfaglig og flerfaglige sammenhenger og hvordan dette kan styrke barns læring. Læringsplatformer som Fronter blir brukt til kommunikasjon og innlevering av oppgaver. Nettsider i naturfag blir viktige læringsressurser i faget samtidig som studentene blir opplært i kritisk bruk av informasjon på nettet.

Dette emnet består av tre hovedområder med ulik vekting.

Didaktiske elementer vil bli trukket inn i de ulike emnene der dette er naturlig og relevant, men på en slik måte at alle de didaktiske kunnskapene og ferdighetene vil bli dekket.

Humanbiologi: 4 stp

Biologisk mangfold: 5 stp

Kjemi: 6 stp

Læringsutbytte

 

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff

 

Studenten

  • har oversikt over navn og egenskaper til noen arter/grupper av planter og dyr
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos alger, moser og lav
  • har kunnskap om karakteristiske trekk hos utvalgte virvelløse dyregrupper og virveldyr
  • ha kunnskaper om og erfaringer med naturtypene skog og sjø
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter og til hovedtrekkene i den geologiske, klimatiske og biologiske utviklingen på jorda
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold

 

  • har kunnskap om navnsettingsregler, oppbygning og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
  • har kunnskap om enkle kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kjennskap til sentrale stoffers kretsløp i naturen

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglig kunnskap i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggene ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan designe og lage teknologiske produkter, og vurdere produkter og prosesser
  • kan bruke naturfag som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer

 

 

 

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen

 

Krav til forkunnskaper

 Ingen

Anbefalte forkunnskaper

DLU1-NAT115

Undervisnings- og læringsformer

 Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer. Uteaktiviteter, ekskursjoner, feltarbeid og arbeid på fagverksted (laboratorier) vil stå sentralt.

Mappearbeid vil bli brukt til enkelte tema og være en del av eksamen.

Noe av undervisningen kan bli organisert som seminarer og kollokvier.

Studenten skal bidra til problematisering av fagstoffet og selv delta i utforming av praktiske oppgaver og undersøkelser i natur. I tilknytning til dette vil analyse og refleksjon inngå som viktige element.

I studiet skal studenten være med på å problematisere didaktiske/metodiske tilnærminger til tema i skolen. Forskningsbasert undervisning vil danne grunnlag for studentenes arbeid med enkelte mappeoppdrag.

 

Obligatorisk læringsaktivitet

  Deltagelse i ekskursjoner og feltarbeid. Enkeltekskursjoner kan ha en varighet på opp til 5 dager (Gjelder del 1 av eksamen)

Deltagelse i verksted og laboratorieaktiviteter (Gjelder del 1 av eksamen)

Innlevering av godkjente mappeelement til fastsatt frist (Gjelder del 2 av eksamen)
Studenter som ikke fyller kravene til deltagelse i praktisk undervisning må framstille seg til muntlig høring og vise at studiekrav og ferdigheter knyttet til den praktiske undervisning er innfridd.

 

Vurderingsform

Mappe, skriftlig eksamen og skriftlig artsprøve 

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Mer om hjelpemidler