Hopp til innhald

IDR614 Læreren, eleven og skolen i et kritisk og etisk perspektiv

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette er del 2 i pedagogikken innen profesjonsfaget. Faget er delt i to deler som henger sammen. 

  • Del 1: Læreren og eleven i læringsfellesskapet 15 sp.
    Emnet har fokus på grunnleggende basistema innen pedagogikken der det særlig vektlegges forholdet mellom lærer og elev. Denne delen går høsten 2. studieår.
  • Del 2: Læreren, eleven og skolen i et kritisk og etisk perspektiv 15 sp.
    Denne delen bygger videre på del 1 med økte krav til etisk og faglig kritisk refleksjon. Kunnskap om skolen som organisasjon trekkes inn og her åpnes opp for mer individuelle dybdestudier. Emnet inneholder også filosofi og vitenskapsteori med et omfang av 3 studiepoeng. Emnet går våren 2. studieår (fra og med kull 2017 går emnet våren 3. studieår).

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (2005) og Nasjonale retningslinjer for 3-årige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag.

  • Den profesjonelle lærer
  • Skolen i et pluralistisk og flerkulturelt samfunn
  • Tilpasset opplæring - inkluderende og utfordrende læringsmiljø
  • Skolens funksjon i samfunnet
  • Skolen som organisasjon, skoleutvikling
  • Pedagogisk filosofi, idéer og historie og vitenskapsteori

Læringsutbytte

Studentene

  • har kunnskap om oppgaver og utfordringer som skole, lærere og elever står overfor i et pluralistisk og flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap med tanke på å kunne utvikle og forbedre skolen
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om skolens og aktuelle skolefags historiske utvikling og pedagogikkens og estetikkens røtter og vitenskapelige basis, samt fagdidaktisk og pedagogisk teori i de praktiske og estetiske fagområdene

Studenten

  • kan gjøre greie for teorier og metoder i forhold til å kunne gi tilpasset undervisning innenfor rammene av et inkluderende skolemiljø
  • kan gjøre greie for hva som kreves for å være lærer og trener for grupper med ulike forutsetninger som alder, kjønn, funksjonshemninger, nivå og ambisjoner
  • kan analysere og vurdere skolens aktuelle funksjon i samfunnet
  • kan vurdere skolen og egen praksis i lys av pedagogiske, filosofiske og vitenskapsteoretiske grunnlagsproblem
  • kan gjøre greie for egne yrkesetiske holdninger og etiske utfordringer i yrket
  • kan gjøre greie for og vurdere den skolen vi har i dag sett i et historisk perspektiv
  • kan vurdere egen og skolens virksomhet m.h.t. å bidra til kontinuerlig utvikling av skolen og egen undervisningspraksis

Studenten

  • har kritisk forståelse for og innsikt i den historiske og verdimessige basis skolens virksomhet bygger på og hvordan denne forplikter den enkelte lærer
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • har evnen til å arbeide bevisst og målrettet med sikte på personlig vekst og utvikling både som menneske og yrkesutøver

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen kan være en blanding av klasseundervisning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid.

Studentene vil få utdelt semesterplaner i begynnelsen av hvert semester. Lærerne avgjør etter samråd med studentene hvilke arbeidsmåter de vil bruke og hvilke emner som skal prioriteres.
Studentene skriver en arbeidslogg hver uke frem til midtveisevalueringen. Loggen skal inneholde refleksjoner over utvalgte, relevante læringsutbytter, type aktiviteter og tid brukt på studiet. Loggføringen er studenten sitt ansvar og blir ikke oppfulgt av faglærere.
I slutten av hvert semester vil det bli gjennomført en evaluering av arbeidet med pedagogikkfaget med tanke på bl.a. måloppnåelse, innhold, arbeidsformer og arbeidsinnsats.

Elektroniske hjelpemidler
Itslearning er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes at studentene bruker dette aktivt. 
Mange av studieaktivitetene og mye av kunnskaps- og informasjonsutvekslingen skjer innenfor Itslearning. Studentene plikter å sette seg inn i dette verktøyet samt holde seg oppdatert på høgskolens e-post.

Veiledning
Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Hva forventes av studentene?
En del av arbeidet med pedagogikkfaget er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i pedagogikktimene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og aktiv del i klassens læringsarbeid. Innholdet i forelesningene/undervisningen/aktivitetene er også pensum og kan være tema på eksamen.

Pensumlitteraturen er veiledende. Dette betyr at studentene ved eksamen skal dokumentere at de på en tilfredsstillende måte har nådd målene i fagplanen. Studenter som velger å bruke annen litteratur, har selv ansvar for at denne dekker de fagfelt som målene angir. Vi anbefaler at alternativ litteratur velges i samråd med faglærer. Ikke hele pensum vil bli gjennomgått, og deler av studieenhetens pensum må leses som selvstudium.
Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid som studentene selv organiserer.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det gis normalt to muligheter innenfor samme studieår til å gjennomføre arbeidskravene. Studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk, må levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er blitt gjort kjent med resultatet og har fått oppgaven tilbake. De obligatoriske arbeidskravene må være godkjent senest fire uker før eksamensperiodens begynnelse for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.

  • En fordypningsoppgave knyttet til pedagogisk idehistorie og/eller vitenskapsfilosofi. Det er utarbeidet egne retningslinjer for oppgavene som blir utdelt ved semesterstart.
  • Studentene skal skrive en oppsummering av arbeidsloggen og levere denne som midtveisevaluering av emnet innen et nærmere bestemt tidspunkt. Innleveringen er et obligatorisk arbeidskrav og leveres på ITSL. Oppsummeringen av loggen skal inneholde noe om undervisningsformer i emnet, egenaktivitet og refleksjoner omkring egeninnsats, læringsmiljø og læringsutbytte. Omfang ca. 6500 tegn inkludert mellomrom.
  • Studiedeltakelse er et obligatorisk arbeidskrav. Pedagogikk er et praktisk og teoretisk fag som krever deltakelse i undervisningen. Det kreves derfor minimum 80 % frammøte til klasseundervisningen/aktivitetene i emnet. Hovedregelen er at fravær utover 20 %, uansett årsak, medfører at studenten ikke kan melde seg opp til eksamen. I helt spesielle tilfeller kan pedagogikkseksjonen gi unntak fra regelen om frammøte for enkeltstudenter.
    Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter og for å følge med på om de har tilstrekkelig frammøte for å kunne melde seg opp til eksamen.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30-40 minutter.

Muntlig eksamen bygger på to deler:
A) Selvvalgt presentasjon med utgangspunkt i fordypningsoppgaven. Vekting 51%. 
B) To trukkede tema fra det øvrige pensum i emne 2. Vekting 49%. 

Pensum i del 2 bygger videre på og delvis overlapper sentrale temaer i del 1 - IDR514 og IDR113. Det forutsettes at studenten også har kunnskap om disse temaene.

Det gis en samlet karakter i emnet. For å bestå eksamen må studenten ha bestått både del A og del B.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Itslearning.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Studentens fordypningsoppgave.

Mer om hjelpemidler