Hopp til innhald

IDR714 Fysiologi og treningslære, anatomi og bevegelseslære 2

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Dette emnet er emne 7 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet går i høsten 3.semester, inneholder 5 sp. aktivitetslære, 10 sp. basisfag og inkluderer 2 sp. fagdidaktikk. Emnet må sees i sammenheng med emne IDR814 Idrettsaktiviteter, ferdighetslæring og basistrening, 15sp.

Noen sentrale elementer i emnet er:

Anatomi:

  • Muskulatur med feste og utspring, samt bevegelsesanalyser
  • Akutte skader og belastningsskader
  • Overflateanatomi

Bevegelseslære

  • Dynamikk: Bevegelse. Kraft og bevegelse. Mekanisk arbeid og energi. Impuls og bevegelsesmengde. Sats, svev og landing. Impuls. Svikt og stem. Dreieimpuls, treghetsmoment og spinn. Rotasjonsbevegelse.
  • Vinkelfart og vinkelakselerasjon. Tyngdepunktsbane. Referansesystem.
  • Friksjon. Luftmotstand. Treghet. Sentripetalkraft.
  • Brusk og knoklers biomekaniske egenskaper og reaksjon på belastning
  • Bevegelsesanalyse av utvalgte øvelser.
  • Bevegelsesanalyse av utvalgte øvelser vil bli utført i praksis med studenter både som utøver og instruktør.

Fysiologi og treningslære

  • Muskelfysiologi med fokus på faktorer som påvirker muskelvekst, maksimal og eksplosiv styrke
  • Sansefysiologi
  • Motorisk læring
  • Testing av styrke
  • Styrketrening og metoder
  • Bevegelighetstrening
  • Treningsplanlegging

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, hvordan bevegelsesevnen utvikler seg
  • har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
  • har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
  • kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
  • kan gjøre rede for kroppens funksjon med spesiell vekt på de organsystemer og reguleringsmekanismer som er sentrale i utholdenhet
  • har kunnskap fra flere fagområder som grunnlag for trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger

Studenten

  • kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
  • har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike aktiviteter
  • kan lage et begrunnet treningsopplegg med hovedhensyn på å utvikle utholdenhet hos individer og grupper med forskjellige forutsetninger, alder, kjønn og målsetning
  • har faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger

Studenten

  • kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
  • kan reflektere over ulike etiske spørsmål som dukker opp i tilknytning til basisfagene

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er: Forelesninger, gruppearbeid-/diskusjoner, presentasjoner, individuelt arbeid og selvstudium.
Itslearning er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene holder seg orientert og deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle arbeidskrav blir vurdert til bestått/ikke bestått. Studentene har rett på to forsøk på alle arbeidskrav. Disse må være bestått senest 2 uker før eksamensperioden starter.
Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Seminar med gruppevis fremlegg av anatomioppgave og bevegelseslære.
  • Egentreningsoppgave i styrketrening.

Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.

Vurderingsform

Eksamen består av to deler:

  • Muntlig eksamen i delemnet anatomi og bevegelseslære (utgjør 50 % av endelig karakter)
  • Skriftlig skoleeksamen i delemnet fysiologi og treningslære (utgjør 50 % av endelig karakter).

Eksamenene gjennomføres med 3-5 dagers mellomrom.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Det vil bli gitt en samlet karakter i emnet, men begge deleksamenene føres på vitnemålet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Muntlig eksamen, 30 minutter
Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Itslearning.

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler