Hopp til innhald

KRO-2 Praksis 2. år

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Studenten skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og med de supplerende retningslinjene for praksisstudiet.

Dette er det andre praksisemnet. Emnet er en obligatorisk del av bachelorstudiet i kroppsøving og idrettsfag.

KRO-2 organiseres med 25 dager praksis i videregående skole om høsten og 5 dager skoledeltagelse i grunnskolen på vårsemesteret

I videregående skole skal hver studentgruppe skal ha i gjennomsnitt 16 undervisningstimer i uken. Hver student skal ha hovedansvar sammen med medstudent(/er) eller individuelt minst 8 timer i uken. Det presiseres at studentene skal gjennomføre en individuell undervisningsøkt i løpet av praksisperioden. Gruppen skal ha totalt 6 veiledningstimer i gjennomsnitt hver praksisuke.

Deltakelse i praksisopplæringen med forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatoriske arbeidskrav. Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksislærer så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møter og eventuelt skole-hjem-samarbeid. I skolepraksis skal studentene i tillegg observere når medstudenter og praksislærer underviser og vil bli trukket inn som medlærere når andre har ansvar for undervisningen, for eksempel ved gruppedeling og elevveiledning.

Studentene skal ha veiledning før og etter undervisning. Her tas det utgangspunkt i studentens logg og forberedte spørsmål. Tidspunkt for veiledning skal avtales og timeplanfestes i forkant av praksisperioden. Planleggingsdokument må leveres i god tid før veiledningssamtalen slik at praksislærer kan gå gjennom dokumentet i forkant av samtalen.

I skoledeltagelsen fordeles studentene på 2-3 barneskoler. Praksisen skal gi studenten innblikk i, og kunnskap om skolen som organisasjon. Studentene skal arbeide tverrfaglig med faget kroppsøving/idrett. De skal også ha fokus på fysisk aktivitet utover den ordinære undervisningen i kroppsøvings-/idrettsfaget

Læringsutbytte

  • læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid
  • elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring
  • lærerens rolle, rettigheter og plikter, herunder også kontaktlærers arbeid og ansvar
  • hvordan ulike lokale satsingsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
  • lærerens rolle som kulturformidler Læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer

  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i kroppsøvingsfaget alene og som bidrag til utvikling av skolens læringsmiljø
  • planlegge og legge til rette for undervisning på de arenaene som idrettsfaget krever
  • bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
  • utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse uten karakter
  • være tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike grupper elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis i undervisningen

  • kan alene og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i kroppsøvingsfaget alene og som bidrag til utvikling av skolens læringsmiljø
  • planlegge og legge til rette for undervisning på de arenaene som idrettsfaget krever
  • legge til rette og utvikle elevens grunnleggende ferdigheter i arbeidet med kroppsøving og idrettsfag.
  • bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
  • utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
  • være tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike grupper elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis i undervisningen
  • bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring og legge til rette for elevens egenvurdering.
  • identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

Studenten må også oppfylle følgende krav:

  • Rette seg eller vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet
  • Overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant arbeidskrav og gitte tidsfrister.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studentene skal før hver praksisperiode skrive et refleksjonsnotat som skal leveres praksislærer første dag i praksis. Sammen med de generelle vurderingskriteriene og praksislærernes observasjoner skal notatet være et grunnlag for veiledning av studentene.

Notatet skal inneholde:

  • Egne forventninger til utbytte av praksisperioden
  • Forventninger til medstudenter, praksislærere og praksisskole
  • Refleksjon over egne utviklingsmål i forhold til lærerrollen. Hva trenger studenten å arbeide med, og hvordan vil studenten arbeide for å nå disse målene?

Studenten skal lage planleggingsdokument til egen undervisning, gjerne i samarbeid med medstudenter, og etter veiledning fra praksislærer. Dokumentet skal leveres til praksislærer i forkant av undervisningsøkten i så god tid slik at praksislærer kan sette seg inn i det og gi tilbakemelding på det før undervisningsøkten.

Studentene skal føre praksislogg, og bruke den som utgangspunkt for veiledning. Veileder har innsynsrett i loggen i forbindelse med individuell veiledning.

Studenten skal gi en skriftlig selvevaluering i slutten av praksisperioden. Denne skal leveres praksislærer før veiledningssamtaler ved slutten av hver praksisperiode.

Innhold:

  • I hvilken grad nådde jeg målene jeg hadde satt meg?
  • Positive erfaringer og problemer jeg møtte i perioden
  • Plan for videre arbeid med å utvikle lærerkompetansen min

Vurderingsform

Praksis, 30 dager.

Karakterskala bestått/ikke bestått.

Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og ekasmen ved Høgskulen på Vestlandet.

KRO-2 er organisert som to deleksamener, med en vurdering gitt etter gjennomført praksis høstsemesteret og en vurdering gitt på forenklet skjema etter praksis vårsemesteret. For å bestå emnet må praksis begge semestrene være vurdert med karakteren bestått.