LU1-NOR415 Norsk 2b 1-7
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
I norsk 2 skal studentene få ee utvidet, forskingsbasert innsikt i norsk språk- og tekstkunnskap og fagdidaktikk; de skal arbeide mer med de grunnleggende ferdighetene og med et bredt spekter av arbeidsmåter, slik at de skal få en dypere forståelse av sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og praksis.
Faglig innhold. Konkretisering av tema:
- Skrivepedagogikk: Veiledning og vurdering av elevtekster
- Den andre lese- og skriveopplæringen ¿ lesestrategier og motivasjon
- Det muntlige i muntlige tekster, fortelling og dramatisering
- Studentene vil få anledning til å velge mellom følgende fire fordypningsemne:
- Sammensatte tekster
- (Barne)litteraturhistorie
- Tilpasset opplæring i begynneropplæringen
- Lesing og leseveiledning
Læringsutbytte
kunnskaper:
- Har inngående kjennskap til teorier omlesing og skriving, særlig knyttet til den andre lese- og skriveopplæringen
- Har kunnskap om skrivepedagogikk, og hvordan de best kan motivere og veilede elever i skriveprosessen
- Har kunnskap om et av fire valgfrie emner
ferdigheter:
- Kan veilede elever i lese- og skriveprosessen, slik at elevene blir kompetente lesere og skrivere, og får utnyttet sitt potensiale
- Kan utnytte et bredt repertoar av lesestrategier både i norskfaget og i andre fag
generell kompetanse:
- Er en god lese- og skrivelærer
- Kan formidle litteratur og motivere elevene til lesing og skriving
Krav til forkunnskaper
Norsk 1, 30 studiepoeng
Anbefalte forkunnskaper
Norsk 2a
Undervisnings- og læringsformer
Klasseromsundervisning, fysisk og med videooverført undervisning; lærarstyrt og med studentaktiviteter.
Presentasjoner og seminarinnlegg
Muntlige og skriftlige oppgaver, individuelle og i grupper.
Tekstskaping og -vurdering.
Praksisoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
Godkjende skriftlige og muntlige studiekrav. Alle studiekrav presiseres i semesterplanen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen 60% og prøveforelsening 40%
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler