MBA504A Interkulturell pedagogikk og glokale praksiser
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet ligger i programmets 2. semester og er ett av flere valgfrie emner.
Emnet vil vektlegge internasjonale perspektiver på kvalitet i barnehage. En sentral del av emnet vil være en måneds studieopphold i Kina. Konkrete praksiser vil dermed bli utforsket som utgangspunkt for å belyse sammenhenger mellom globale strømninger og lokale praksiser forankret i lokal historie og kultur.
Emnet er åpent for innreisende studenter med relevante forkunnskaper.
Dette emnet vil møte behovene for kunnskap om og ferdigheter i å identifisere politiske og globale diskurser som har innvirkning på barnehagefeltet/praksis. Videre vil emnet utforske ulike lokale praksiser.
Utforsking av komparative perspektiver, kunnskapsinteresser i komparative studier og komparative metodiske tilnærminger vil være sentrale elementer i emnet
Videre vil etiske dilemma i komparative, internasjonale studier bli vektlagt.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om norsk og kinesisk barnehagepraksis i et internasjonalt komparativt perspektiv
- har utvidet forståelse for flerkulturelt arbeid i barnehagen
Studenten
- kan analysere globale diskurser innen barnehagefeltet
- kan gjennomføre et feltarbeid i barnehage i utlandet
- kan identifisere etiske problemstillinger i internasjonal, komparativ forskning
Studenten
- kan samarbeide i et virtuelt klasserom ved å bruke chat, blog, asynkrone diskusjonsfora og e-konferanse
- kan delta i og utvikle internasjonale faglige nettverk
Krav til forkunnskaper
Studentene må ha bestått de tre obligatoriske emnene i studiets første semester. Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.
Undervisnings- og læringsformer
En måneds feltarbeid i Kina med innlagte seminarer utgjør en viktig komponent i emnet.
Emnet vil videre være organisert delvis online med forelesninger, visuelle triggere og kommunikative oppgaver der norske og kinesiske studenter vil samarbeide.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsmappe.
Retningslinjer for arbeidskravet gis i begynnelsen av kurset.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.
Vurderingsform
Vurderingsmappe.
Mappen består av to av de skriftlige arbeidene fra læringsmappen. Hvert element teller 50%.
Tid for innlevering av vurderingsmappe blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ny/utsatt eksamen kan samme mappe leveres inn en gang i revidert form innenfor 1 år.