PSBU6102 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og ungdom
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet fokuserer på forskningsmetode, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og retter søkelys mot organisering av tjenestetilbudene til barn og ungdom, samt juss og etikk. Samarbeidsstrukturer i tjenestetilbudene, brukermedvirkning på ulike nivå og familiesamarbeid har spesielt fokus.
Læringsutbytte
- har inngående kunnskap om hvilke forhold som fremmer helse og forebygger sykdom, og om brukermedvirkning.
- har inngående kunnskap om aktuelt lovverk, om barn og unges rettigheter, og om lovverk som regulerer arbeidet for fremme barn og unges helse samt å forebygge sykdom og skade.
- har inngående kunnskap om behovet for sammenhengende og helhetlig tjenestetilbud.
- har avansert kunnskap om barn og unge i velferdsstaten.
- har avansert kunnskap om ulike forskningsmetoder.
- kan bruke tjenestetilbudets oppbygging lokalt og nasjonalt.
- kan anvende metoder som fremmer brukermedvirkning, mestring og myndiggjøring på individ- og gruppenivå.
- kan anvende metodekunnskaper i analyse av fag - og forskningsartikler.
- kan identifisere og drøfte etiske dilemma.
- kan anvende og utøve praksis i samsvar med lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer det psykososiale arbeidet overfor barn, ungdom, unge voksne og familier.
- kan ta initiativ til å opprette og delta i tverrfaglige kompetansegrupper som ivaretar helhetlige tjenestetilbud til barn, ungdom, unge voksne og deres familier.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSBU6101
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning og selvstudium er sentralt. Det kan også bli gruppearbeid og muntlig fremlegg.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja
Vurderingsform
Gradert karakter
Hjelpemidler ved eksamen
alle
Mer om hjelpemidler