Hopp til innhald

PSBU6102 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og ungdom

Emneplan for studieåret 2017/2018

Innhold og oppbygning

Emnet fokuserer på forskningsmetode, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og retter søkelys mot organisering av tjenestetilbudene til barn og ungdom, samt juss og etikk. Samarbeidsstrukturer i tjenestetilbudene, brukermedvirkning på ulike nivå og familiesamarbeid har spesielt fokus.

Læringsutbytte

 

  • har inngående kunnskap om hvilke forhold som fremmer helse og forebygger sykdom, og om brukermedvirkning.
  • har inngående kunnskap om aktuelt lovverk, om barn og unges rettigheter, og om lovverk som regulerer arbeidet for fremme barn og unges helse samt å forebygge sykdom og skade.
  • har inngående kunnskap om behovet for sammenhengende og helhetlig tjenestetilbud.
  • har avansert kunnskap om barn og unge i velferdsstaten.
  • har avansert kunnskap om ulike forskningsmetoder.

 

  • kan bruke tjenestetilbudets oppbygging lokalt og nasjonalt.
  • kan anvende metoder som fremmer brukermedvirkning, mestring og myndiggjøring på individ- og gruppenivå.
  • kan anvende metodekunnskaper i analyse av fag - og forskningsartikler.
  • kan identifisere og drøfte etiske dilemma.

 

  • kan anvende og utøve praksis i samsvar med lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer det psykososiale arbeidet overfor barn, ungdom, unge voksne og familier.
  • kan ta initiativ til å opprette og delta i tverrfaglige kompetansegrupper som ivaretar helhetlige tjenestetilbud til barn, ungdom, unge voksne og deres familier.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

PSBU6101

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning og selvstudium er sentralt. Det kan også bli gruppearbeid og muntlig fremlegg.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ja

Vurderingsform

Gradert karakter

Hjelpemidler ved eksamen

alle

Mer om hjelpemidler