PSBU6103 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer
Emneplan for studieåret 2017/2018
Innhold og oppbygning
Emnet gir kunnskap om kommunikasjon, etiske utfordringer og om ulike strategier for forebyggende og helsefremmende arbeidsmåter i psykososialt arbeid. Studenten blir utfordret på egne fagteoretiske perspektiv, vitenskapsteori og metode, for å videreutvikle teoretisk og praktisk handlingskompetanse.
Læringsutbytte
Studenten:
- har avansert kunnskap om kommunikasjon, om ulike måter å kommunisere på, om kontekstens betydning, og om relasjonens betydning i samhandlingen med barn, unge, unge voksne og deres familier.
- har avansert kunnskap om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer knyttet til psykisk helse, og inngående kunnskap om metoder en som fagperson kan bruke for fange opp barn og ungdom i risikosonen.
- har avansert kunnskap til å kartlegge og identifisere ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljø som øker barn og ungdoms evne til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenner til ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninger.
- har avansert kunnskap om betydningen av makt, hjelpeløshet og krenkelser i møte med barn, unge og unge voksne.
- har avansert kunnskap om aksjonsforskning, vitenskapsteori og om utarbeiding av prosjektplan, eller et utviklingsprosjekt med utgangspunkt i eget fag eller eget arbeidssted.
- har kunnskaper om ulike perspektiver på psykisk helse og hvordan disse har påvirket utvikling av metoder og tiltak i arbeid med barn og unge.
- har inngående kunnskap om metoder for kvalitetssikring og kvalitetsforbedring av praksis.
- kan anvende kreative metoder i arbeid med barn, unge og unge voksne i risiko for å fremme mestring og myndiggjøring
- kan kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehager, skoler og nærmiljø for å støtte barn og unges kompetanse til å mestre belastende psykososiale levekår.
- kan etablere og inngå i helsefremmende og mestringskapende relasjoner med barn, ungdom, unge voksne og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov.
- Kan relatere og anvende kunnskap om psykososiale behov i arbeidet med barn, ungdom, unge voksne og familier til sitt eget fagområde
- kan formidle, kommunisere og analysere faglige problemstillinger i et tverrfaglig samarbeid.
- kan ta initiativ til å lede og styrke tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- kan utarbeide en prosjektplan.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSBU6101 og PSBU6102
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning og selvstudier, gruppeveiledning, gruppearbeid og muntlig fremlegg.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ja
Vurderingsform
Gradert karakter. Individuell eller gruppe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler