GB4SF2113 Miljø, klima og kulturelt mangfold
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Samfunnsfag 2 (emne 1 og 2) bygger på Samfunnsfag 1 (emne 1 og 2). Studiet gir en fordypning bestående av kunnskap og metode fra geografi, historie og samfunnskunnskap. Temaer som tas opp er relevante for opplæringen i samfunnsfag på 1.-7. trinn i grunnskolen.
Samfunnsfag 2 skal gi mer inngående kunnskap og innsikt i sentrale deler av samfunnsfaget og samfunnsfaglige arbeidsmåter og metoder. Sammenhengen mellom teoretiske perspektiver og didaktiske spørsmål, og kritisk vurdering av ulike sider ved samfunnsfagundervisning for 1.-7. trinn står sentralt.
Samfunnsfag 2 (fordypning) for GLU 1-7 tilbys i 3. og 4. studieår. Faget omfatter både geografi, samfunnskunnskap og historie, og er delt i to emner på 15 studiepoeng hver. Emne 1 går om høsten og emne 2 om våren.
Emne 1 - Miljø, klima og kulturelt mangfold Emnet inneholder to fordypningstemaer som tar opp sentrale kompetansemål fra Kunnskapsløftets læreplan for trinn 1-7. Det første temaet tar for seg problematikk knyttet til miljø, klima og forbruk. Det andre temaet fokuserer på problemstillinger knyttet til det flerkulturelle samfunnet og utfordringer for skolen. Samfunnsfagdidaktikk og metode er en integrert del av undervisningen i begge tema.
- Miljø, klima og forbruk
Studentene skal gjennom dette temaet bli kjent med ulike landskapstyper og økosystem og hvordan mennesker har gjort seg nytte av disse. Det sette søkelys på hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft. Videre blir det viktig å forstå ulike typer klima og hvordan klimaendringer settes i sammenheng med menneskelig aktivitet.
- Det flerkulturelle samfunnet
I arbeid med dette temaet skal studentene få kunnskap om ulike sider ved Norge som flerkulturelt samfunn og verdens kulturelle mangfold. Det fokuseres på internasjonal migrasjon, forholdet mellom kulturelle minoriteter og majoritetsbefolkning, og minoriteters sosio-økonomiske stilling i samfunnet. Studentene skal bli kjent med urfolk og utfordringer som urfolk står overfor i ulike deler av verden. Tema som etnisitet, rasisme og menneskerettigheter vil står sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om hvordan hendelser i fortiden påvirker forhold i nåtiden.
- har kunnskap om forholdet mellom naturgrunnlag og levekår
- har inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og metoder
- har kjennskap til sentrale fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om sentrale sider ved det norske samfunnet i en global sammenheng
- har kunnskap om flerkulturelt mangfold i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske problemstillinger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen
- kan bruke og vurdere faglige hjelpemidler og ressurser i samfunnsfag
- kan gjøre faglig begrunnede valg av læringsaktiviteter
- kan vurdere egen praksis i forhold til gjeldende læreplan
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere til kritisk refleksjon hos elevene
- kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemstillinger knyttet til læring og utvikling i samfunnsfaget
Krav til forkunnskaper
Samfunnsfag 1
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger, diskusjon, muntlige fremlegg, ekskursjoner og skriftlige arbeid. Høgskolen bruker Canvas som læringsplattform. Her vil all faglig informasjon blir lagt ut fortløpende.
Obligatorisk læringsaktivitet
- For å kunne gå opp til eksamen må studenten få godkjent en skriftlig gruppeoppgave på max. 6 sider.
- Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler