GMH2112 Mat i et kultur- og miljøperspektiv
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Det forutsettes at studenter ved studiet gjør seg kjent med innholdet i denne emneplanen.
Studiet i Mat og helse består av Mat og helse 1 og Mat og helse 2, som begge består av to emner på 15 sp.
- Mat og helse 1, emne 1: Mat i et læringsperspektiv.
- Mat og helse 1, emne 2: Mat i et helseperspektiv.
- Mat og helse 2, emne 1: Mat i et kultur- og miljøperspektiv.
- Mat og helse 2, emne 2: Mat i et folkehelse- og danningsperspektiv
De fire emnene belyser til sammen helheten og bredden i faget mat og helse. Undervisningen i et emne relateres til og utdypes i forhold til tema i tidligere emner. Denne emneplanen beskriver Mat og helse 2, emne 1, Mat i et kultur og miljøperspektiv. Emnet er lagt til høsten i enten tredje eller fjerde studieår og undervisningen foregår samlet for studenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10.
Emneplanen for Mat og helse bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning som kan inngå i en femårig lærerutdanning med master ved Høgskulen på Vestlandet, for eksempel masterstudiet Fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø, studieretning Mat og helse.
Faget mat og helse i grunnskolelærerutdanningen er et allmenndannende, praktisk og estetisk profesjonsfag og skal forberede studentene til å undervise i faget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse innenfor fagområdets helsefremmende, miljømessige og kulturelle dimensjon. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som gjør barn og unge i stand til å foreta helsefremmende og forebyggende kostholdsvalg, gjøre barn og unge i stand til å opptre som ansvarlige forbrukere på matområdet og gi dem forståelse for den kulturelle betydningen mat og måltider har for enkeltindivider og samfunn. Samiske mattradisjoner, måltidsskikker og tradisjonelle måter å utnytte matressurser fra naturen skal integreres i faget.
Mat i et kultur- og miljøperspektiv utdyper mat og måltiders kulturelle og miljømessige dimensjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i utviklingen av kostholdet og ernæringspolitikken i Norge
- har kunnskap om særtrekk ved barns og unges matkultur og deres rolle som forbrukere på matområdet
- har kunnskap om mat og måltiders symbolfunksjoner i ulike kulturer, og hvordan mat og måltider inngår i barns og unges identitetsutvikling og sosialisering
- har kunnskap om hvordan matvaresystemet påvirker forbrukernes mattilbud og handlingsmuligheter
- har kunnskap om hvordan egenskaper ved råvarer og teknologi er knyttet til tradisjon og innovasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre og kommunisere underveisvurdering og sluttvurdering i skolefaget mat og helse og begrunne den vurderingen som er gjort
- kan iscenesette og tilrettelegge måltider innenfor ulike kulturelle og sosiale kontekster og bruke disse ferdighetene som en ressurs i undervisningen
- kan anvende innovative ferdigheter til å skape og prøve ut nye produkter, og bruke disse ferdighetene som en ressurs i undervisningen
- kan planlegge, gjennomføre og rapportere et prosjekt basert på vitenskapelige innholdsstandarder som er relevant for undervisningen i faget eller skolens oppgaver
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan ny kunnskap innenfor fagområdet mat og helse er forankret og etablert, og kunne diskutere yrkesetiske og fagteoretiske problemstillinger
- kan delta i et profesjonelt lærerfellesskap og bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan implementere styringsdokumenter som er relevante for undervisningen i mat og helse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff og utprøving/eksperimentering med dette stoffet i praktisk arbeid.
Sentrale arbeidsformer i emnet: Individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesning, ekskursjoner, selvstudium, praktisk kjøkkenarbeid, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer. Hver student betaler ved semesterstart kr 500,- i materialpenger. Utgifter til ekskursjon er kr. 600,-. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studenten skal delta i minst 80 % av all teoretisk og praktisk undervisning. Ved for stort fravær må forsømt studiedeltakelse tas igjen neste gang emnet arrangeres.
- Studenten skal i en faglig tekst presentere og drøfte to faglige artikler om kulturelle eller miljømessige aspekt ved mat og måltider (1100-1500 ord). Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Studenten skal individuelt eller parvis lage en digital presentasjon av et mathistorisk tema av 12-15 min. varighet. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
Studentene skriver en midtveisevaluering på 1-2 sider (skriftstørrelse 11 og linjeavstand 1.5). Evalueringen skal inneholde noe om 1) egeninnsats og egen læring, 2) læringsmiljøet og 3) profesjonsorientering i studiet. Faglærer oppgir frist for innlevering på Canvas. Studentene oppfordres til å skrive en egen logg som grunnlag for midtveisevalueringen. Midtveisevalueringen er grunnlag for diskusjon i klassen og i fagutvalgene.
For å kunne framstille seg til eksamen må studentene tilfredsstille krav til frammøte (over) og ha godkjent alle obligatoriske arbeidskrav.
Alle arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semester etter avslutning av emnet.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler