LU2-MU1B Musikk 1b 5-10
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
For å kunne fungere som musikklærer i 5.-10.trinn, må studenten beherske både hoved- og biinstrumenter. I emnet vil studentene arbeide med videre utvikling av egne ferdigheter som utøver og tilrettelegger i hovedområdene musisering og komponering i forbindelse med eget hovedinstrument og bandrotasjon/samspill. Musisering, vokaltrening, samspill og gehør er vesentlige byggesteiner i utviklingen av musikklærerrollen, og er derfor hovedfokus i dette emnet.
Noen sentrale tema vil fungere som bakteppe til høgskolens undervisning: kulturelt og musikalsk fellesskap, læring på formelle og uformelle arenaer og ulike former for samarbeid mellom grunnskolen og kulturinstitusjoner.
Viktige tema i dette emnet er:
- instrumentopplæring med rom for fordypning og bredde
- notelære og gehørtrening
- samspill/bandrotasjon
- vokal- og instrumentalpraksis
- teknologi rettet mot utøving og opplæringsarenaer
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten:
- har innsikt i repertoar for sitt instrument som er relevant for musikkaktivteter i 5.-10.trinn
- har kunnskap om øvingsmetodikk for på best mulig måte å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere egen øving.
- har kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter i 5.-10. trinn
- har kunnskap om digitale læringsressurser
- har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens virkning på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk barnekultur
- har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
- har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan bruke hoved- og biinstrumenter på en musikalsk måte i formidling alene, som akkompagnatør og i samspill med andre
- kan bruke stemmen på en selvstendig måte i kor og andre samspillsituasjoner
- kan ta i bruk og videreutvikle musikalsk gehør og notekunnskap.
- kan anvende musikkteknologiske verktøy, og knytte dette opp mot praktisk arbeid med musisering og komponering
- kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere læring i musikk med vekt på komponering og musisering på trinnene 5-10
- kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan reflektere over bruk av musikkteknologi i forbindelse med utøving og opplæring
- kan legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn på 5.-10.trinn
- har forskingsbasert kunnskap om vurdering, og kan kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
_
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det forventes at studentene skal arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.
Obligatorisk læringsaktivitet
Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige.
80 % obligatorisk deltaking i undervisning
Vurderingsform
Praktisk eksamen med gradert karakter A-F.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler