BRP302 6. kliniske praksis - radiologisk og stråleterapeutisk avdeling
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I dette emnet kan følgende modaliteter inngå: konvensjonell røntgen, computertomografi (CT), magnetisk resonans (MR), angiografi og intervensjon, nukleærmedisin, stråleterapi, og mammografi. Emnet har fokus på bruk av høgteknologisk utstyr i kombinasjon med pasientomsorg, praktisk strålebruk og sikkerhet. I emnet vektlegges også topografisk anatomi og gjenkjennelse av patologiske bildefunn.
I praksisstudiene skal studenten utvikle en handlingskompetanse som bygger på kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse for å kunne utøve et kunnskapsbasert og etisk forsvarlig arbeid.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten ...
- har kunnskap om de faglige, etiske og juridiske aspekter som ligger til grunn ved praktisk yrkesutøvelse
- gjør rede for omsorgsbehov til pasienten med spesiell vekt på informasjon og kommunikasjon
- gjør rede for indikasjoner til bildediagnostikk/behandling ved aktuell modalitet
- kan beskrive gjennomføringen av avdelingens undersøkelser
- gjør rede for oppbygging og funksjon av avdelingens bildediagnostiske apparatur
- forklarer administrasjonsrutiner (mottak og behandling av henvisninger/bilder)
- gjør rede for avdelingens nødprosedyrer (brann, ØH situasjoner)
Ferdigheter:
Studenten...
- kan planlegge, organisere, utføre og dokumentere eget arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- mestrer nødvendige hygieniske tiltak
- anvender optimale strålehygieniske tiltak knyttet mot pasient, pårørende og personale
- kan gi tilpasset informasjon til pasienten og evt. pårørende, innhente relevante opplysninger fra pasient samt forberede pasient til undersøkelsen
- kan observere pasientens kliniske tilstand og gjennomføre eventuelle tiltak før, under og etter undersøkelser
- kan innhente relevant informasjon fra pasient og pasientinformasjons system for å identifisere risikopasienter for kontrastmiddelreaksjon og iverksette eventuelle tiltak i tråd med avdelingens retningslinjer
- kan anvende automatisk kontrastmiddelinjektor på en forsvarlig måte
- forbereder laboratoriet til aktuelle undersøkelser
- kan gjennomføre sikker forflytting, stabilisere og immobilisere pasientene til undersøkelse
- kan anvende aktuelle funksjoner i RIS/PACS og DIPS
- kan gjennomføre, vurdere og godkjenne undersøkelser under veiledning av radiograf
- kan gjenkjenne normal anatomi og et utvalg patologiske prosesser i ulike plan
- mestre daglige/ukentlige kvalitetskontroll som utføres ved avdelingen
- kan identifisere informasjonsbehov basert på praksisnære situasjoner
- kan utføre søk i tilgjengelig oppslagsverk etter retningslinjer, systematiske oversikter samt primærstudier
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre rutinemessige undersøkelser og behandlinger alene eller som deltaker i team i tråd med faglige, etiske og juridiske krav og retningslinjer
- viser respekt for pasienter i undersøkelses og behandlingssituasjoner har en helhetlig forståelse av radiografprofesjonen og radiografens rolle i et tverrfaglig samarbeid
- kjenner til eget kompetanseområde og definere eget behov for assistanse og veiledning
- kan reflektere over relevante spørsmål innen egen yrkesutøvelse og over samspillet med, for og rundt pasienten
- tar ansvar for oppnåelse av læringsutbytte i praksis
Læringsutbytter er i tillegg knyttet til og beskrevet under hver enkelt modalitet.
Kunnskap:
Studenten...
- redegjør for eksponeringsparameter og eksponeringsteknikk (kV, mAs, ionisasjonskammer, air gap, fokus, raster) knyttet til stråledose og bildekvalitet
- redegjør for geometrisk fordreining og forstørring
- redegjør for sammenhengen mellom posisjonering/projeksjon/apparatvinkling og anatomisk fremstilling
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende aktuelt utstyr på en sikker måte
- kan utføre bildebehandling
- mestrer posisjonering og sentrering av pasient.
- mestrer tilpasninger av projeksjoner ut fra pasientens forutsetninger
Generell kompetanse:
Studenten...
- gjennomfører røntgenundersøkelser selvstendig
- har bred kunnskap om bildeframstilling ved hjelp av konvensjonell røntgen
- kan vurdere anatomiske bildekriterier og teknisk kvalitet på bildet
Kunnskap:
Studenten...
- kan redegjøre for forholdet mellom scan-parametere, stråledose- og bildekvalitet.
- kan redegjøre for anvendelsen av per orale, rectal og intravenøse kontrastmidler
- kan redegjøre for relevante postprosesseringsmetoder og den klinisk nytten
- kan forklare spesifikke CT-stråledosebegreper og stråledoser knyttet til utvalgte prosedyrer (nasjonale referanseverdier)
- kan forklare bruken av automatisk rørstrøm modulering
- kan forklare forholdet mellom valg av scan-parametere og kvalitet på postprosessering
- kan begrunne valg av prosedyre og opptaksteknikk for aktuell undersøkelse
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre korrekt sentrering til de ulike CT-prosedyrene
- kan velge scan-område ut i fra oversiktsbilde i forhold til problemstilling/indikasjon
- gjenkjenner artefakter, årsaker til og tiltak for å redusere disse
- kan utføre postprosesseringsmetoder som multiplanar reformat (MPR)
- kan anvende og tilpasse tekniske parameterne i protokollen samt pusteteknikk
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over sammenheng mellom valg av CT-protokoll og indikasjon
- kan vurdere behovet for endring av scan-parametre i forhold til protokollen
- kan vurdere nytten ved bruk av postprosesseringsmetoder
- kan vurdere bildekvalitet og oppnåelse av bildekriterier
Kunnskap:
Studenten...
- kan beskrive sikkerhetsrutiner
- begrunner valg av bildesekvenser og bildevekting
- kan forklare faktorer som påvirker bildekvalitet/artefakter
- kan begrunne valg av opptaksteknikk og spoler for aktuelle undersøkelser
- kan begrunne anvendelse av kontrastmidler og eventuelt andre medikamenter for et utvalg undersøkelser
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre minst tre vanlige undersøkelsesprosedyrer (før-, under- og etterarbeid)
- kan gjøre valg av protokoll/sekvens med utgangspunkt i radiologens vurdering i henvisning
- vurderer, begrunner og gjennomfører relevante enkle bildeprosesseringsmetoder
- vurderer bildekvalitet
Generell kompetanse:
Studenten...
- drøfter synspunkter i forbindelse med relevante fag- og yrkesetiske utfordringer i arbeid med MR-undersøkelser/diagnostikk
Kunnskap:
Studenten...
- forklarer bruksområder for standard katetre, mandrenger, stent og stentgraft
- har forståelse av DSA teknikk
- kan begrunne valg av eksponeringsteknikk
Ferdigheter:
Studenten...
- kan forklare undersøkelsesforløpet til pasienten
- utfører oppdekning til sterile prosedyrer
- kan assistere radiograf og radiolog ved de vanligste undersøkelser/behandlingsmetoder
- kan anvende opptaksteknikker som eksempelvis; pervisjon/stegmat
- kan anvende doseautomatikk og dokumentasjon av dosenivået for aktuell undersøkelse/behandling
- mestrer å følge gjeldende hygieniske retningslinjer i forhold til bekledning, bevegelse og utstyr.
Generell kompetanse:
Studenten...
- anvender gitte kriterier for godkjenning av undersøkelsen/behandlingen
- reflekterer over radiografens rolle i teamarbeid på en intervensjonslab
Kunnskap:
Studenten...
- gjør rede for tillagingsprinsipp av radiofarmaka for de ulike undersøkelsene
- gjør rede for håndtering av radioaktivt avfall, sikkerhetsprosedyrer med hensyn til strålevern av pasient, personalet og befolkningen for øvrig
- gjør rede for håndtering av radioaktiv pasient
Ferdigheter:
Studenten...
- forbereder pasient for injeksjon av radiofarmaka og kan utføre korrekt innleggelse av venekanyle i forbindelse med undersøkelsen.
- kan utføre undersøkelsesprotokoller for minst fem undersøkelser, som f.eks. FDG WB PET/CT, skjelettscintigrafi, renografi, thyroideascintigrafi og parathyroedea
- kan skille mellom normalt opptak og patologisk opptak av radiofarmaka
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan begrunne synspunkter om gitte relevante fag- og yrkesetiske utfordringer i arbeid med diagnostikk og behandling innenfor nukleærmedisin
- har respekt for pasienter i sårbare situasjoner relatert til nukleærmedisinske undersøkelser
- vurderer egen handlingskompetanse
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjøre rede for de vanligste maligne tilstander som behandles med stråleterapi
- kan gjøre rede for ulike behandlingsopplegg (dyp, motgående, IMRT, VMAT, sterotaksi og gating) og behandlingsintensjon
- kan gjengi faktorer som innvirker på dosefordeling (kiler, bolus, energi, type stråling og vev)
- kan gjøre rede for hele stråleterapiprosessen
- kan beskriv de ulik strålekvaliteters (elektroner, fotoner og energi) egenskaper
- kan forklare valg av behandlingsleie/fiksering og dets reproduser barhet
- kan gjøre rede for bildeveiledet strålebehandling og ulike typer bildemodaliteter (kV, mV, CBCT)
- kan forklare bivirkninger og tiltak mot bivirkninger
- kan forklare strålehygieniske tiltak
- kjenner til de ulike volumer og marginer som benyttes i strålebehandling (GTV, ITV, PTV, IM, SM og OAR)
- kan forklare isosentrisk behandlingsteknikk
Ferdigheter:
Studenten...
- forbereder behandlingsrommet med aktuelt fikseringsutstyr
- vurderer pasientens behov for pleie og omsorg i strålebehandlingsfasen
- kan beskrive kontrollrutiner og kvalitetssikring samt dokumentasjon for gitt strålebehandling
- deltar aktivt i team og assistere ved gjennomføring av strålebehandling
- gjennomfører utarbeidelse av en enkel doseplan under veiledning
- kan vurdere og kontrollere alle behandlings data før 1. behandling sammen med veileder
- utfører bildeveiledet strålebehandling (etter avdelingens retningslinjer)
- kan gjøre rede for behandlingsplaner og annen dokumentasjon for strålebehandling
- kan gjøre rede for avdelingens nød prosedyrer
Generell kompetanse:
Studenten...
- har en helhetlig forståelse av stråleterapi prosessen
- vurderer egen kompetanse knyttet til utøvelse av strålebehandling
- har evne til samhandling på tvers av yrkesgrupper
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjør rede for mammografi-screeningsprogrammet i Norge
- kjenne til indikasjoner for de ulike modaliteter innenfor brystdiagnostikk
- kan beskrive PGMI systemet for vurdering av bildekvalitet
Ferdigheter:
Studenten...
- kan gjennomføre steril oppdekking
- kan vurdere bildekvalitet/bildekriterier ved bruk av PGMI
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan diskutere det samfunnsmessige og individuelle perspektiv på mammografiscreening
Krav til forkunnskaper
Bestått emner semester 5.
Undervisnings- og læringsformer
Studenten skal ha 30 timer praksis per uke i radiologisk og stråleterapi avdeling. Lunsjpauser og skriving arbeidskrav kommer i tillegg.
Praksisperioden er todelt og studentene gjennomfører normalt 2 modaliteter i løpet av praksisperioden.
Studentene skal veiledes av radiograf. Kontaktlærer godkjenner studentenes arbeidskrav og er i dialog med student og veileder i løpet av praksisstudiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk tilstedeværelse minimum 90%
- Individuell plan etter uke 2 fra hver modalitet.
- Selvevaluering (evalueringsskjema)
Godkjente arbeidskrav er gyldig i aktuelt semester.
Vurderingsform
Praksisvurdering
Det gjennomføres en vurderingssamtale mot slutten av praksisperioden for hver modalitet. Student, veileder og kontaktlærer deltar i samtalen. Veileder fyller ut evalueringsskjema. Vurderingssamtalen og vurderingsskjemaet skal gi både studenter og utdanningen en klar pekepinn på studentens ståsted og grad av oppnåelse i forhold til aktuelle læringsutbyttebeskrivelser.
All praksis er obligatorisk og nærvær mindre enn 90 % gir ikke bestått praksis og vurderingssamtale vil ikke bli gjennomført. Den læring som forekommer på de respektive bildediagnostiske avdelinger er knyttet til selve utøvelsen av radiografyrket og dermed vanskelig å tilegne seg andre steder.
Hvis det oppstår tvil om praksisstudiet kan godkjennes, skal studenten halvveis eller senest 3 uker før avsluttet periode, få en skriftlig melding. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene. Om studenten i slutten av praksisperioden viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren ikke bestått selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt (Forskrift til Rammeplan for radiografutdanning, 2005, § 5).
Vurdering av BRP302 er todelt. Både del 1 og del 2 må være bestått for at emnet er bestått.
Vurderingsuttrykk
Praksisstudiene er todelt og hver del/modalitet vurderes til bestått/ikke bestått. Begge må være bestått for bestått emne BRP302. Kontaktlærer er ansvarlig for at praksisvurderingen gjennomføres.
Gjennomføring av ny praksisperiode
Vurderes en eller begge praksisdeler/modaliteter til ikke bestått vil ny aktuell praksisperiode (en eller to deler/modaliteter) bli tilrettelagt i samme tidsrom året etter.