Hopp til innhald

BSO211 Barnevern. Sosialt arbeid med familier

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnets tema er sosialarbeideres arbeid med barn og familier, først og fremst på individ- og gruppenivå. I emnet inngår fagene sosialt arbeid, juss og psykologi. Målet med emnet er at studentene tilegner seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for å kunne arbeide innenfor barnevern og familieorientert arbeid.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan beskrive sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
  • kan beskrive hvordan barnevernet er organisert og ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
  • kan redegjøre for sentrale teoretiske perspektiv på området
  • kan redegjøre for oppvekst- og risikofaktorer
  • kan beskrive hvordan barnevernet metodisk arbeider og iverksetter tiltak
  • kan beskrive barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak
  • kan forklare sentrale begrep og kunnskapstradisjoner innen sosialt arbeid med familier

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende kunnskaper i emnet i analyse av sosiale problemer i arbeid med barn og familier
  • kan anvende kunnskaper i emnet i vurdering av tiltak ut fra barn og familiers behov
  • kan anvende kommunikative ferdigheter i møte med ulike brukere og samarbeidsparter

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over og drøfte sentrale tema i emnet

Krav til forkunnskaper

Emnet er kun åpent for studenter som er tatt opp på Bachelor i sosialt arbeid - HVL - Campus Bergen. Alle emner første studieår må være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått eksamen i emnet Psykisk helse - sosialt arbeid med individ og grupper og FELLES-2.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert med veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, veiledet videoopptak og selvstudium. Kommunikasjonsverksted anvender ferdighetstrening av ulike situasjoner der veiledet videoopptak er et sentralt hjelpemiddel. I barnvernsundervisningen er hovedstrukturen at det først undervises i juridisk rammeverk for kommunalt barnevern, med påfølgende undervisning i sosialt arbeid innenfor samme tema. Undervisningen følger i hovedsak fasene i barnevernssaker, med ferdighetstrening ut fra praksislike situasjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatorisk læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;

  1. krav om minimum 80% tilstedeværelse ved studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning
  2. skriftlig analyse og muntlig presentasjon fra ferdighetstrening

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i fire semester.

Vurderingsform

Eksamen

Muntlig individuell eksamen.

Ramme for muntlig eksamen er 20 minutter, total ramme for eksamen er 30 minutter. Gjennomføring: Studenten trekker en kasusbeskrivelse/vignett. Etter gjennomlesning skal studenten gjøre en analyse og begrunne valg og beslutninger for eksamenskommisjonen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A-F, der A-E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ny eksamen gjennomføres med samme form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Lovsamling

Mer om hjelpemidler