BSO211 Barnevern. Sosialt arbeid med familier
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnets tema er sosialarbeideres arbeid med barn og familier, først og fremst på individ- og gruppenivå. I emnet inngår fagene sosialt arbeid, juss og psykologi. Målet med emnet er at studentene tilegner seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for å kunne arbeide innenfor barnevern og familieorientert arbeid.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan beskrive sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
- kan beskrive hvordan barnevernet er organisert og ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
- kan redegjøre for sentrale teoretiske perspektiv på området
- kan redegjøre for oppvekst- og risikofaktorer
- kan beskrive hvordan barnevernet metodisk arbeider og iverksetter tiltak
- kan beskrive barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak
- kan forklare sentrale begrep og kunnskapstradisjoner innen sosialt arbeid med familier
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende kunnskaper i emnet i analyse av sosiale problemer i arbeid med barn og familier
- kan anvende kunnskaper i emnet i vurdering av tiltak ut fra barn og familiers behov
- kan anvende kommunikative ferdigheter i møte med ulike brukere og samarbeidsparter
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere over og drøfte sentrale tema i emnet
Krav til forkunnskaper
Emnet er kun åpent for studenter som er tatt opp på Bachelor i sosialt arbeid - HVL - Campus Bergen. Alle emner første studieår må være bestått.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått eksamen i emnet Psykisk helse - sosialt arbeid med individ og grupper og FELLES-2.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert med veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, veiledet videoopptak og selvstudium. Kommunikasjonsverksted anvender ferdighetstrening av ulike situasjoner der veiledet videoopptak er et sentralt hjelpemiddel. I barnvernsundervisningen er hovedstrukturen at det først undervises i juridisk rammeverk for kommunalt barnevern, med påfølgende undervisning i sosialt arbeid innenfor samme tema. Undervisningen følger i hovedsak fasene i barnevernssaker, med ferdighetstrening ut fra praksislike situasjoner.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatorisk læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
- krav om minimum 80% tilstedeværelse ved studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning
- skriftlig analyse og muntlig presentasjon fra ferdighetstrening
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i fire semester.
Vurderingsform
Eksamen
Muntlig individuell eksamen.
Ramme for muntlig eksamen er 20 minutter, total ramme for eksamen er 30 minutter. Gjennomføring: Studenten trekker en kasusbeskrivelse/vignett. Etter gjennomlesning skal studenten gjøre en analyse og begrunne valg og beslutninger for eksamenskommisjonen.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F, der A-E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ny eksamen gjennomføres med samme form som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Lovsamling
Mer om hjelpemidler