INV001 Innovasjons- og endringsledelse
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Kursets formål er å utvikle studentenes kunnskaper og ferdigheter som vil sette dem i stand til å bidra aktivt i innovasjons- og endringsprosesser. Kurset har en praktisk tilnærming hvor en tar utgangspunkt i case hentet fra ulike virksomheter for å illustrere endring og metoder for endring og innovasjon.
Innhold:
- Innovasjons-, endrings- og omstillingsperspektiv
- Ledelsesteorier og strategier for innovasjon og endring
- Om innovasjonens tidsalder og innovasjonsmodeller
- Innovasjon i eksisterende virksomheter, verdiskaping og entreprenørskap
- Ulike tilnærmingsmåter og strategier for innovasjon
- Innovasjonssystemet/økosystem, næringsklynger og verdikjeder
- Digital transformasjon, organisasjonsendring og innovasjon
- Om metoder og verktøy i innovasjonsarbeid
- Fra tanke til forretning/gevinstrealisering
- Organisasjonsutvikling/-læring
- Oppslutning for og motstand mot endring
Læringsutbytte
Ved fullført kurs i Innovasjons- og endringsledelse skal deltakerne kunne:
Kunnskaper
- Beskrive sentrale teorier, modeller og strategier for endring og innovasjon både i private og offentlige virksomheter.
- Forstå teori om innovasjons- og endringsledelse.
- Forstå utfordringer og muligheter knyttet til bærekraft og implementering av et sirkulær økonomisk tankesett.
- Forstå utfordringer knyttet til digitalisering og strategier for digitalisering.
- Forstå hvordan innovasjon og organisasjonsendring skaper verdier og konkurransefortrinn for en virksomhet.
- Forstå teorier om ledelse av prosesser knyttet til innovasjon og organisatorisk endring i ulike kontekster og situasjoner.
- Forstå effekten av endring på individnivå og metoder for håndtering av dette.
Ferdigheter
- Analysere organisasjoner ut fra teorier om innovasjons- og endringsledelse.
- Analysere virksomheter i lys av digitale utfordringer.
- Planlegge innovasjons- og endringsprosesser med forslag til strategi, ledelse og metoder.
Generell kompetanse
- Kunne identifisere behov for innovasjon og endring og tilnærminger for slike prosesser.
- Studenten skal gjennom kurset ha et grunnlag for kritisk refleksjon rundt planlegging og gjennomføring av innovasjons- og endringsprosesser samt digitale utfordringer.
- Akademisk skriving
Krav til forkunnskaper
Generell studiekompetanse.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. Kurset er basert på 3 helgesamlinger, kombinert med bruk av læringsportalen Canvas underveis på kurset.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Vurderingsform
Gruppebasert semesteroppgave med justerende muntlig eksamen (digital)
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Semesteroppgaven skal gjennomføres i grupper på 3-5 deltakere. Innleveringstidspunkt vil bli oppgitt ved semesterstart. Innlevering i digitalt eksamenssystem.
Dato og tidspunkt for eksamen vil bli oppgitt ved semesterstart.
Semesteroppgaven blir tilgjengeliggjort og skal leveres i digitalt eksamenssystem. Frist vil også her bli gitt ved semesterstart.
Faglig overlapping
- ØAA113 - Innovasjons- og endringsleiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng