NTS805 Norsk tegnspråk 1, emne 1 - Norsk tegnspråk i samfunnet
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Studiet vil gi studentene inngående kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet, både sett i lys av språkets rolle i skole- og organisasjonshistorie, døves kultur og språkvitenskapelig anerkjennelse av norsk tegnspråk som fullverdig språk, samt faget norsk tegnspråk sin plass og funksjon i dagens skole.
Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud, med to samlinger per semester. Studiet har også variert digital undervisning, oppfølging og egenaktivitet mellom samlingene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om norsk tegnspråks plass og status i samfunnet
- kunnskap om forskjellen mellom tegnede og talte språk
- kunnskap om lovverk og rettigheter for hørselshemmede
- kunnskap om veileder for hørselshemmede og tolkerettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagkunnskap om norsk tegnspråk og døves kultur og historie til elever på ulike alderstrinn, og til kolleger ved egen skole
- analysere språkideologi i praksis og relasjoner mellom språk og makt fra minoritets- og majoritetsperspektiv
Generell kompetanse
Studenten har
- kompetanse om ulike støttesystemer, og kan bidra til samarbeid rundt tegnspråklige hørselshemmede elever i skolen
- kompetanse om det å leve som tegnspråklig i et mangfoldig, flerspråklig og flerkulturelt samfunn - i Norge og på internasjonale arenaer
Krav til forkunnskaper
Ferdigheter i Norsk tegnspråk tilsvarende A2 nivå ( jf. CEFR) . Det vil gjennomføres opptaksprøve for alle søkere til studiet.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert med 2 samlinger på HVL. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium og i arbeid med oppgaver. Undervisningen i emnet, vil i tillegg til fysiske samlinger på campus, ha jevnlige nettbaserte undervisningsøkter. Undervisningen vil til dels være basert på en serie forberedte ferdiginnspilte video-presentasjoner, og vil bestå av forelesninger, studentledete seminarer, prosjektoppgaver, diskusjoner og refleksjoner. Videre forventes det at studentene jevnlig møter medstudenter digitalt, for å jobbe med oppgaver og problemstillinger knyttet til temaer som berøres i emnet. Det forventes jevn arbeidsinnsats gjennom hele semesteret. Informasjon, kommunikasjon og læringsarbeid utenom samlingene foregår via HVL sin digitale læringsplattform Canvas. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Obligatorisk læringsaktivitet
Læringsaktiviteter vurderes til godkjent eller ikke godkjent.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente læringsaktiviteter:
- Framlegg, individuelt eller i par, av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på tegnspråk, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med læringsaktiviteten er å gi studentene erfaring med formidling av fag- og utviklingsarbeid.
- Individuell innlevering av et notat på 300 ord +/- ti prosent med forslag til framlegg i selvvalgt tema innenfor temaet "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Ytterligere krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
- Prøveforelesning ved HVL; formidle fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til medstudenter. Krav til omfang og innhold vil fremgå i eget skriv.
Det er krav om 80 % frammøte i undervisning på campus og digitale samlinger, for å kunne melde seg opp til eksamen.
Vurderingsform
Del 1: Oppgave. Formidling av fagkunnskap om "Norsk tegnspråk i samfunnet" til elever eller kolleger ved egen skole. Filmopptak av fremlegget skal leveres. Vekting 60 % av endelig karakter.
Del 2: Oppgave. Refleksjonsnotat knyttet til Del 1 (framføring på egen skole), 1500 ord. Vekting 40 % av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler