Hopp til innhald

LUPEM401 Vitenskapsteori og metode

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet gir inngående innsikt i vitenskapsteori, metode og akademisk tekstarbeid innenfor kunstfagene. I emnet skal studentene arbeide med relevante vitenskapsteoretiske begreper, problemstillinger og analysemåter, forskningstradisjoner og metoder innenfor kunstfagdidaktikk og formidlingsarbeid. Emnet skal gi studentene grunnlag for å lese, tolke og kritisk vurdere fag- og forskningslitteratur og gjennomføre et selvstendig og kvalifisert masterarbeid senere i studiet. Akademisk skriving vil være en del av emnet.  

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten  

  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger 
  • har inngående kunnskap om sentrale forskningsmetoder innenfor kunstfagdidaktisk og kunstbasert forskning 
  • har brei kunnskap om kunstfaglige forskningsnormer 
  • har brei kunnskap om forskningsetikk 
  • har brei kunnskap om akademisk skriving 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan analysere og drøfte kritisk akademiske tekster og kunstneriske uttrykk 
  • kan formulere forskningsspørsmål og relatere disse til aktuelle forskningsmetoder og teoretiske perspektiv 
  • kan benytte relevante teknologiske verktøy for innsamling, generering og systematisk analyse av forskningsmateriale 
  • kan velge relevant teori og utvikle et forskningsdesign 

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan kommunisere skriftlig og muntlig om kunstfagdidaktisk og formidlingsbasert forskning på et analytisk og kritisk nivå 
  • kan drøfte forskningsetiske problemstillinger 
  • kan benytte vitenskapelige og kunstfaglige begrep og bruke disse i faglige resonnement   

Krav til forkunnskaper

LUPEM204 FoU-oppgave: Den forskende lærer 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteter med gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver. Læringsaktiviteten er knyttet til at studenten kan vise at hen kan analysere og drøfte akademiske tekster og kunstneriske uttrykk 
  • Individuell oppgave: Innlevering av skriftlig analyse av et FoU-arbeid basert på forskningsmetoder innenfor kunstfagdidaktisk og kunstbasert forskning 
  • Individuell oppgave: Gjennomført kurs i statistikk og dataanalyse der studenten skal viser at hen kan benytte relevante teknologiske verktøy for innsamling, generering og systematisk analyse av forskningsmateriale 
  • Individuell oppgave: Godkjent oppgave i kvalitativ og kvantitativ dataanalyse der studenten viser at hen har inngående kunnskap om ulike forskningsmetoder 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell hjemmeeksamen, 14 dager. Omfang: 3000-3500 ord.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler