MF6-2001 Forbrukeradferd i reiselivet
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet omhandlar følgende temaer:
Teorier og modeller for forbrukeratferd
Forbruker som individ (behov, personlighet og oppfatning)
Forbrukeratferd i det individuelle markedet vs. gruppemarkedet i reiseliv
Beslutninger og kjøpsatferd - faktorer som påvirker etterspørselen etter turisme
Motivasjon, holdning og overbevisende kommunikasjon
Interkulturell kommunikasjon og kulturelle forskjeller
Teknologi og forbrukeratferd
Tilbuds- og etterspørselsmønster i reiselivet
Etisk og grønn forbrukerisme
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne kan/har studentene bygger opp Kunnskaper i
• kulturelle forskjeller og utfordringer knyttet til interkulturell kommunikasjon.
• kjennetegn ved forbrukeratferd i individuelle kontra gruppemarkeder innen turisme.
• hvilke faktorer som påvirker etterspørselen etter reiseliv, og egenskapene til tilbudet og etterspørselen etter reiseliv.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
• bruke teorier og modeller for forbrukeratferd, beslutningsprosesser og kjøpsatferd i markedsføring generelt.
• undersøke faktorer som kan være drivere for atferd og endringer i beslutningsprosesser i ulike reiselivsmarkeder.
Generell kompetanse
Etter fullført skal studentene kunne:
• forstå hvordan bedrifter og organisasjoner i reiselivsnæringen kan møte kundenes behov gjennom planlegging.
• forstå preferansene til kunder i reiselivsbransjen.
• forstå beslutningene som forbrukere tar når de velger reisemål.
• Forstå hvordan reiselivsnæringen kan bruke markedsføringsmiksen og formulere strategier for å forbedre sine konkurransekrefter.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA116 Markedsføring
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer i klassen, diskusjoner av artikler, øvelser i klassen og problemløsning i grupper. Kurset fokuserer på læring gjennom studentaktiviteter, og arbeid med artikler og problemløsning. I tillegg er det viktig med selvstudium, deltakelse i undervisning og seminarer og arbeid i grupper mellom forelesningene. Forelesningene vil dekke de sentrale delene av emnet og vil gi støtte til eventuelt tilleggsarbeid studentene vil engasjere seg i for å forstå emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
En skriftlig oppgave som løses i grupper på inntil fire personer. Oppgaven må være bestått for å komme opp på avsluttende eksamen. Enhver individuell oppgave skal godkjennes av lærer. Studentene må skrive arbeidskravet på engelsk.
Vurderingsform
Skriftlig, Individuell skoleeksamen, 5 timer.
Studentene må skrive eksamenoppgaven på engelsk.
Bokstavkarakter
Karakterskalaen er A-F hvor F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Godkjent nettbasert ordbok kan brukes.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- RE6-208 - Forbrukaråtferd i reiselivet - Reduksjon: 5,5 studiepoeng