TOS201P Tolking i praksis - norsk/mandarin
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Dette er emne 2 i studiet Tolking i offentlig sektor. Studiet veksler mellom teoretisk undervisning og praktisk trening. Emnet gir studentene kontekstuell kunnskap innen utvalgte fagområder innenfor offentlig sektor og tilhørende terminologi både på norsk og på tolkespråket. Studentene gjennomfører rollespill som ligger tett opp til situasjoner studentene kan komme opp i under utøving av tolkeprofesjonen.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet har studentene tilegnet seg praktisk erfaring i hva tolking innebærer. Videre er de kvalifisert til å anvende sine kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i selvstendig yrkesmessig sammenheng.
Kunnskaper
Studenten
- har kontekstuell kunnskap i et utvalg fagområder innenfor offentlig sektor
- tilegnet seg fagterminologi både på norsk og på tolkespråket og kan videreutvikle denne
Ferdigheter
Studenten
- behersker grunnleggende tolketeknikk og kan tolke konsekutivt i ulike institusjonelle dialoger
- kan anvende ulike språkkoder og tolkemetoder
- kan arbeide selvstendig under forberedelse og gjennomføring av et tolkeoppdrag
- kan reflektere kritisk over egen praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå og kritisk vurdere både etablert og ny kunnskap
- kan sette seg inn i nye fagområder og tilhørende terminologi
Krav til forkunnskaper
TOS101.
Anbefalte forkunnskaper
Meget gode kunnskaper i norsk og det aktuelle tolkespråket.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med forelesninger og gruppearbeid. Den teoretiske delen av kurset har fellesseminar for alle studentene. Praktiske øvelser og rollespill vil bli gjennomført i mindre grupper.
Det blir forventet aktiv deltaking i undervisningen. Rollespill, kasusstudium og/eller egne erfaringer danner grunnlag for refleksjon over tolkens rolle, tolketeknikk og tolkeyrkets utfordringer. Studentenes egne erfaringer som tolk vil være verdifulle bidrag til undervisningen.
For å delta på nettundervisning må studentene ha tilgang til datamaskin og internett.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne gå opp til eksamen i emnet kreves det at studentene har fått godkjent følgende:
- Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringutbyttebeskrivelser. Krav om å være til stede har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
- To termlister fra to utvalgte fagområder
- En termprøve
Ved utsatt eksamen er de obligatoriske læringsaktivitetene gyldige i opptil to semestre.
Vurderingsform
Praktisk eksamen.
Studenten skal tolke et rollespill basert på en institusjonell samtale. Tolkingen er maksimum 30 minutter. Ved vurderingen av tolkeprestasjonen legges det vekt på at studenten viser at hen har gode ferdigheter i begge språk, anvender god tolketeknikk, har innsikt i tolkeetikk, og kan bruke adekvat terminologi.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler