MGUMH301A Mat og helse 2, emne 1 - Sosialt felleskap, kulturelt mangfold og bærekraft i mat og måltider
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Mat og helse 2 emne 1 er et emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Det er et profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen.
I Mat og helse 2 emne 1 legges det vekt på å fremme forståelse og respekt for matkulturelle forskjeller, og på å fremme bevissthet om bærekraftig matproduksjon og matforbruk.
Ved utenlandsopphold i 6. semester kan Mat og helse 2 emne 1 og 2 erstattes med tilsvarende studier ved andre utdanningsinstitusjoner. Emnene må være godkjent før utreise.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om historiske hovedtrekk i utviklingen av mattradisjoner og matkulturer
- har kunnskap om sammenhengen mellom matproduksjon og klimaavtrykk
- har kunnskap om hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljø og matsikkerhet
- har kunnskap om barn og unge som matforbrukere
- har kunnskap om mat og måltiders betydning for sosial læring og interesse for mangfold i måltidskikker og tradisjoner
- har kunnskap om hvordan identitet og fellesskap i matlaging og måltider blir formidlet i ulike kulturer
- har kunnskap om like konserveringsmetoder for råvarer
- har kunnskap om ulike perspektiver på kulturelle og religiøse mat- og måltidsaktiviteter
- har kunnskap om matvaresystemet og barn og unge som matforbrukere
Ferdigheter
Studenten
- kan hjelpe eleven til å utvikle en trygg identitet
- kan tilrettelegge undervisning for elevmedvirkning og stimulere elevene til å bli bevisste forbrukere og formidlere av matkultur.
- kunne lage tradisjonell og konservert mat av ulike råvarer
- kunne planlegge og gjennomføre mat- og måltidskulturelle aktiviteter for ulike målgrupper
- kan planlegge og redegjøre for hvordan en kan gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering i mat og helse
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i faget med grunnlag i problemstillinger knyttet til identitet, kultur og bærekraft
- kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
- kan utføre lokalt læreplanarbeid i grunnskolen og bidra til nytenkning og videreutvikling av faget mat og helse
- kan innhente, vurdere og bruke relevant fag- og forskningslitteratur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGUMH101/MGUMH101A Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse
MGUMH201/MGUMH201A Mat og helse 1, emne 2 - Mat og helse som undervisningsfag i skolen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det er lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Materialkostnader (kr 600) og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Studentene skal individuelt eller i gruppe (maks. tre) lage en presentasjon av et dokumentert måltid som vektlegger de kulturelle og bærekraftige dimensjonene i måltidssituasjonen (15 min.) Presentasjonen skal i tillegg leveres skriftlig. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Bruk av digitalt læremiddel. Studentene skal bruke et tilgjengelig digitalt læremiddel som er relevant for mat- og helsefaget. Hele eller deler av læremiddelet skal brukes i en mat- og helsopplæring i grunnskolen. Det digitale læremiddelet skal evalueres med utgangspunkt i elevstemmen. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Undervisningsplan vil gi nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene. Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studenten kan ta eksamen i emnet.
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige så lenge studenten har eksamensrett. Obligatoriske læringsaktiviteter må være fullført innen gitt frist og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Skoleeksamen, 5 timer, som vektlegger fagdidaktiske temaer innen emnene kultur og bærekraft.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler