SRLE202 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet SRLE202 bygger på nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning.
Emnet gir studentene kunnskap om samfunnsfag, historie, religion, livssyn, filosofi og etikk. Tema i emnet retter oppmerksomheten mot barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og funksjon, innsikt i det sammensatte samfunn som barnehagen er en del av, syn på barndom og lek, oppvekstsvilkår og barns rettigheter i et historisk og samtidig perspektiv, etikk, ulike religiøse og ikke religiøse livssyn, samt ulike kulturers fortellinger og tradisjoner og kunnskap om samisk historie, kultur og hverdagsliv. Innholdet i SRLE skal bidra til kritisk, etisk refleksjon med særlig henblikk på egen og personalets væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte, samt skape bevissthet om maktperspektiv.
Undervisningen anvender relevant forskning og tydeliggjør en barnehagepedagogisk og fagdidaktisk tilnærming. Praksisstudiet er innlemmet i kunnskapsområdet og har fokus på ledelse av barn og medarbeidere, samt samarbeid med foresatte.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens grunnlagsetikk og verdigrunnlag
- har kunnskap om familie og samfunn i historisk, samtidig og politisk perspektiv
- har kunnskap om kulturelt mangfold, herunder samiske perspektiver
- har kunnskap om barndom og lek
- har kunnskap om sosial utjevning i et bærekraftperspektiv
- har kunnskap om barnehagelærerens ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
- har kunnskap om barns rettigheter samt relevante lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner
- har kunnskap om kristen tro og kulturarv, andre religioner og livssyn samt filosofi og etisk teori og praksis
- har kunnskap om barnehagelærers ansvar for å lede barn, personale og foresatte
- har kunnskap om ledelse av barnehagens samfunnsmandat
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag gjennom pedagogisk ledelse
- kan lede, veilede og samarbeide med barn, medarbeidere og foresatte med ulik bakgrunn og forutsetninger
- kan identifisere barns ulike behov og utfordringer, herunder tegn på vold eller seksuelle overgrep
- kan etablere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid ut fra faglige vurderinger
- kan formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner
- kan tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- kan involvere barn i tema og samtale knyttet til etikk, religion og filosofi
- kan utøve demokrati i praksis og legge til rette for barns medvirkning
- kan legge til rette for at barn blir kjent med nærmiljøet og ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i å identifisere og møte profesjonsetiske utfordringer, reflektere kritisk over disse og bruke pedagogisk skjønn
- har et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne samhandle og samarbeide for å ivareta barn og foresette med ulik bakgrunn og forutsetninger
- har kompetanse i å observere, dokumentere og analysere ulike sammenhenger i barnehagen
- mestrer norsk språk på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningen sine ulike fagområder og dele sin kunnskap og erfaringer med andre
Krav til forkunnskaper
Fullført praksis 1. studieår
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet kan bestå av forelesninger, seminar, gruppediskusjoner og andre obligatoriske og studentaktive læringsformer, både individuelt og i grupper.
Praksis
Praksis gjennomføres etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen. Informasjonen om praksis (BBLPR201) ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart.
- Minimum 80% aktiv deltagelse i undervisning og læringsaktiviteter, da kommunikasjon og samarbeid er sentralt.
- Oppgave A, i gruppe knyttet til: et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne samhandle og samarbeide for å ivareta barn og foresette med ulik bakgrunn og forutsetninger.
- Oppgave B, i gruppe knyttet til: kompetanse i å observere, dokumentere og analysere ulike sammenhenger i barnehagen
- Oppgave C, individuell knyttet til: kompetanse i å identifisere og møte profesjonsetiske utfordringer, reflektere kritisk over disse og bruke pedagogisk skjønn
- Oppgave D, individuell knyttet til: begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag gjennom pedagogisk ledelse
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen gjennomført i gruppe, inntil 1 time.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
En forberedt faglig presentasjon på inntil 10 minutter per person med utgangspunkt i en avgrenset oppgavetekst.
Mer om hjelpemidler