EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Pedagogisk ledelse i en lærende barnehage
- Observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk
- Barn og barndom
- Barnehagens rom og materialitet
- Refleksjon, kritisk refleksjon, makt og diskurser
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- barnehagen som en lærende organisasjon
- pedagogisk ledelse og profesjonsutøvelse
- profesjonsrollen knyttet til observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk
- syn på barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati
- barnehagens fysiske rom og materialitet
- makt og diskurser i og utenfor barnehagen
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- utøve observasjon som grunnlag for pedagogisk ledelse og didaktisk praksis i barnehagen
- være kritisk reflekterende og kunne argumentere faglig
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- utøve profesjonelt faglig skjønn
- faglig reflektere over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
- vise profesjons etisk kompetanse
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk deltakelse i undervisning og på nettmøter
3 obligatoriske læringsaktiviteter:
1. Løpende protokoll
2: Praksisfortelling
3. Praktisk gjennomføring
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 25 minutter.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Papir og blyant.
Mer om hjelpemidler