FHA851 Kunnskapsbasert praksis i folkehelsearbeid
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Dette heldigitale emnet har en praktisk-teoretisk tilnærming til systematisk folkehelsearbeid på lokalt- og regionalt nivå. Emnet gir kompetanse i kunnskapsbasert praksis i folkehelsearbeid, herunder oversiktsarbeid, brukermedvirkning, utvikling og evaluering av folkehelsetiltak. Emnet har en praksisnær profil, som innebærer at studentene kan arbeide med aktuelle problemstillinger knyttet til egen arbeidsplass eller tidligere erfaringer. Gjennom arbeid med faglige problemstillinger, deling av erfaringer og refleksjoner, vil studentene få kunnskap, tilgang til ressurser, idèer og inspirasjon til å arbeide med systematisk folkehelsearbeid i praksis.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om trinnene i kunnskapsbasert praksis
- har avansert kunnskap om utvikling, gjennomføring og evaluering av kunnskapsbasert folkehelsearbeid
- har inngående kunnskap om relevante aktører og målgrupper i folkehelsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapsbasert praksis i folkehelsearbeid på lokalt- og regionalt nivå
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i folkehelsefeltet sin egenart og plass i samfunnet
- kan forankre folkehelsetiltak i relevant plan- og lovverk
- kan kritisk vurdere folkehelsetiltak og egen praksis
- kan legge til rette for brukermedvirkning og involvering av aktører på ulike nivåer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen folkehelsefeltet, både med spesialister og til allmennheten
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kjennskap og/eller erfaring med folkehelsearbeid på kommunalt og regionalt nivå.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er heldigitalt, og undervisningsformer inkluderer selvstendig arbeid med faglitteratur, digitale samlinger, arbeidsoppdrag knyttet til egen praksis, digitalt gruppearbeid og digital veiledning i grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Den obligatoriske læringsaktiviteten i emnet består av mindre individuelle arbeidsoppdrag knyttet til kunnskapsbasert praksis i folkehelsearbeid. Arbeidsoppdragene løses mellom de digitale samlingene, og kan om ønskelig gjennomføres på egen arbeidsplass. Resultat av arbeidsoppdrag presenteres på digital samling, og erfaringer og læringsutbytte drøftes i grupper.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få et nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Mappevurdering som inkluderer arbeidsoppdragene som studenten har fått tilbakemelding på i løpet av emnet. Som del av mappen leveres også et faglig refleksjonsnotat som drøfter erfaringer og læringsutbytte tilknyttet arbeidsoppdragene som helhet.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler