Hopp til innhald

FLKI8103 Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Skolelederne skal tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter som er nødvendige for å kunne tolke og forstå læreplanverket, bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid, skape en fellesforståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket og utvikle profesjonsfellesskapet ved skolen. Målet er at dette skal føre til konkret forbedring og endring på skoleleders skoles arbeid med lærings- og læreplanarbeidet. Innholdet i utdanningen vil bygge på oppdatert forskning og vil utfordre til refleksjon, både egen- og grupperefleksjon, og praktisk utprøving av tiltak gjennom studietiden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal skoleledere ha inngående og oppdatert kunnskap om:

  • Nasjonale og internasjonale trender som bakgrunn for fagfornyelsen
  • Ulike læreplantradisjoner og læreplanteoretikere, og hvordan disse kan knyttes til arbeidet med fagfornyelsen
  • Sentrale verdier, prinsipper og begreper i læreplanverket, og sammenhengen mellom disse
  • Skoleleders sammensatte rolle i lærings- og læreplanarbeid med fokus på både elevers, læreres og egen læring.
  • Etiske og moralske dilemmaer i skjæringspunktet mellom ulike interesser, behov og ønsker
  • Hvordan man som leder kan bruke struktur og prosess som verktøy i arbeidet med fagfornyelsen
  • Skolen som lærende organisasjon, og hvordan denne teorien kan få konkret nedslag i praksisfeltet når man arbeider med fagfornyelsen
  • Hvordan skoleleder bygger og utvikler profesjonsfellesskap og skolekultur for å fremme lærings- og læreplanarbeidet
  • Utfordringer i ledelse av lærings- og læreplanarbeid - med vekt på å involvere den enkelte i utviklingsarbeidet
  • Initiering, implementering og videreføring av prosesser knyttet til det lokale arbeidet med læreplanen
  • På hvilken måte skoleeier, foresatte og elevene kan knyttes til læreplanarbeidet
  • Forskning om lærings- og læreplanarbeid i skolen, og hvilke implikasjoner det kan få for den enkelte leder på egen skole.

Ferdigheter

Etter endt videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal skoleledere ha økte ferdigheter i:

  • Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid for å fremme elevenes danning og læring
  • Ha mot og kraft til å tilrettelegge og å lede lærings- og læreplanarbeidet. Utøve lederrollen på en fleksibel og hensiktsmessig måte ved både å være tydelig leder - og å kunne lytte til de ansatte
  • Vurdere, identifisere og håndtere ulike interesser knyttet til lærings- og læreplanarbeid
  • Analysere muligheter og finne frem til innovative strukturer for profesjonsfellesskapet for å skape handlingsrom i lærings- og læreplanarbeidet
  • Bygge relasjoner og legge til rette for at alle tar ansvar og deltar i lærings- og læreplanarbeid
  • Analysere ulike faser i læreplanarbeidet, og ut fra dette legge en konkret plan for implementering
  • Kunne nyttiggjøre seg kvalitative og kvantitative data om egen skole til systematisk kvalitetsutvikling
  • Kunne bruke forskning i kombinasjon med egne og ansattes erfaringer som støtte til å videreutvikle egen ledelsespraksis

Holdninger

Videreutdanning om ledelse av lærings- og læreplanarbeid skal føre til økt:

  • Bevissthet om skoleleders ansvar for å bidra til at overordnede verdier og prinsipper i læreplanen kommer til uttrykk i hele skolens arbeid.
  • Innsikt i skolelederes ansvar for å sørge for lærings- og læreplanarbeidet ved egen skole
  • Forståelse av hvor viktig det lokale læreplanarbeidet er for videreutvikling av skolen og for å fremme elevenes danning og læring
  • Personlig og faglig styrke til å se muligheter og utfordringer, og for å holde fokus over tid
  • Bevissthet om egen rolle og dens påvirkning for kultur, normer og verdier i skolemiljøet for både ansatte, elever og foreldre
  • Forståelse av den betydning profesjonsfelleskapet og læreren som profesjonsutøver kan ha for fagfornyelse og skoleutvikling

Krav til forkunnskaper

30 studiepoeng lederutdanning (nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende)

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningsmodulen vil ha fire samlinger à to dager, over to semestre, til sammen 8 dager. Samlingene er tematisk organisert rundt ulike læreplannivå der hvert nivå vil bli belyst og drøftet gjennom forelesninger, arbeid i basisgrupper og skriftlige forarbeid. I løpet av studiet skal deltakerne gjennomføre et utviklingsarbeid på egen skole knyttet til ledelse av lærings- og læreplanarbeid som skal danne grunnlag for en mappeeksamen. I basisgruppene vil kollegaveiledning med utgangspunkt i lederutfordringer fra egen hverdag, coaching og veiledning i forhold til eget utviklingsarbeid og eksamensteksten knyttet til dette, være sentralt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Det skal leveres fire skriftlige forarbeid. Det første er en statusrapport om hvor skolen befinner seg i læreplanarbeidet. Denne skal drøftes med skoleeier og med personalet. I det neste settes fokus på lokale utfordringer i læreplanarbeidet på egen skole, mens det tredje handler om lederutfordringer i fagfornyelsen som skoleutvikling. Det siste arbeidskravet vektlegger hvordan elever og foreldre skal involveres og her skal igjen skoleeier involveres.

Vurderingsform

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne levere eksamen. Eksamensteksten er en utviklingstekst med utgangspunkt i lederutfordringer knyttet til ledelse av lærings- og læreplanarbeidet på egen skole. Mappeeksamen leveres i mai.

Vurdering: Bestått/ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler