Hopp til innhald

EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Intergenerasjonalitet
  • Barnefellesskap

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
  • kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
  • barnehagens fysiske rom og materialitet
  • teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse

 

Etter fullført emne skal studenten ha ferdighet til å kunne:

  • beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
  • være kritisk reflekterende  
  • reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
  • kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
  • kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

Deltakelse i undervisning og på nettmøter

Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan, men mellom samlingene skal studentene gjøre et utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass som kan inneholde digitale arbeidskrav, presentasjoner, foto og/eller skriftlige oppgaver.

Vurderingsform

Muntlig eksamen 100/100     

Karakterskala A - F, det F tilsvarer ikke bestått.

         

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler