FLKI8104 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Studiet ledelse av utviklings- og endringsarbeid er praksisnært og forskningsbasert og skal gi deg som skoleleder kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne lede og stå i utfordringer knyttet til utviklings- og endringsarbeid på egen skole.
Studiet er bygd opp rundt følgende tema:
- Identifisere utviklings- og endringsbehov
- Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid
- Analysere og utvikle skolens kultur
- Utvikle kollektive prosesser og lede nettverk
- Evaluere utviklingsarbeid
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter endt videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal skoleledere ha inngående og oppdatert kunnskap om:
- skoleleders komplekse rolle i utviklings- og endringsarbeid
- etiske og moralske dilemmaer i skjæringspunktet mellom ulike interesser, behov og ønsker
- mulighetene i struktur og prosess som verktøy for endring og utvikling
- distribuert ledelse som samhandlende aktivitet
- kulturens betydning i utviklings- og endringsarbeid
- utfordringer ved ledelse av utviklings og endringsarbeid
- planlegging, gjennomføring, evaluering og oppfølging av utviklings- og endringsarbeid
- forskning om utviklings- og endringsarbeid i skolen
Ferdigheter
Etter endt videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal skoleledere ha økte ferdigheter i å:
- ta i bruk hensiktsmessig roller og rolleutøvelse basert på analyse av situasjonen
- vurdere, identifisere og håndtere krevende moralske dilemmaer
- analysere muligheter og finne frem til innovative strukturer for å skape handlingsrom for utviklings- og endringsarbeid
- bygge relasjoner og legge til rette for at alle tar ansvar og deltar i utviklings- og endringsarbeid
- kartlegge, avdekke og håndtere kulturer som kan hemme og fremme utviklings- og endringsarbeid
- analysere ulike stadier i utviklingsarbeidet, tilrettelegge egen ledelse som er mest hensiktsmessig basert på analyse av de ulike stadiene
- kunne bruke forskning i kombinasjon med egne erfaringer som støtte til å videreutvikle egen ledelsespraksis
Generell kompetanse
Videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal føre til økt:
- bevissthet om skolelederes ansvar for å sørge for at utviklingsarbeid skjer ved egen skole
- forståelse av hvor viktig endringsarbeid er for elevenes læring
- personlig og faglig styrke for å holde fokus over lengre tid
- bevissthet om egen rolle og dens påvirkning for kultur, normer og verdier i skolemiljøet for både ansatte, elever og foreldre
Krav til forkunnskaper
30 studiepoeng lederutdanning (nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende)
Undervisnings- og læringsformer
Videreutdanningsmodulen vil ha fem samlinger à to dager, over to semestre, til sammen 10 dager. Samling en til fire er arbeidssamlinger, mens samling fem er eksamenssamling og avslutning. I tillegg vil det være Skype-møter i basisgrupper, problembasert læring (PBL) med og uten veileder fra høgskolene, individuelle skriftlige tekster og skolebesøk mellom samlingene. På samlingene vil det bli benyttet ulike metoder og verktøy for utviklings- og endringsarbeid (coaching, problembasert veiledning, kollegaveiledning med utgangspunkt i praksisfortelling). Disse verktøyene vil ha god overføringsverdi til deltakernes (skoleledernes) arbeid med utviklings- og endringsarbeid på egen skole.
Obligatorisk læringsaktivitet
Mellom samlingene vil det bli gitt tre skriftlige arbeidskrav i form av
- observasjon
- læringsnotat
- praksisfortelling.
De to siste arbeidskravene skal knyttes opp mot det pågående utviklings-/ endringsarbeidet på egen skole, og reflektere arbeidet som skal prøves ut på skolen mellom samlingene. Arbeidskravene skal godkjennes før studenten kan melde seg opp til eksamen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen i gruppe: Basisgruppene presenterer PBL utviklingsarbeidet sitt i form av en PPT-presentasjon (30 minutter) og en studentdrevet diskusjon med utgangpunkt i temaene fra presentasjonen (30 minutter). Som del av eksamen skal studentene gjøre rede for hvordan dybdearbeidet i basisgruppen med case/felles problemstilling har overføringsverdi til videre arbeid med ledelse av utvikling og endring på egen skole. Kriterier for eksamen + sensorveiledning vil bli utviklet.
Vurdering: Bestått/ikke bestått.