Hopp til innhald

FLKI8104 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Studiet ledelse av utviklings- og endringsarbeid er praksisnært og forskningsbasert og skal gi deg som skoleleder kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne lede og stå i utfordringer knyttet til utviklings- og endringsarbeid på egen skole.

Studiet er bygd opp rundt følgende tema:

  • Identifisere utviklings- og endringsbehov
  • Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid
  • Analysere og utvikle skolens kultur
  • Utvikle kollektive prosesser og lede nettverk
  • Evaluere utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter endt videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal skoleledere ha inngående og oppdatert kunnskap om:

  • skoleleders komplekse rolle i utviklings- og endringsarbeid
  • etiske og moralske dilemmaer i skjæringspunktet mellom ulike interesser, behov og ønsker
  • mulighetene i struktur og prosess som verktøy for endring og utvikling 
  • distribuert ledelse som samhandlende aktivitet
  • kulturens betydning i utviklings- og endringsarbeid
  • utfordringer ved ledelse av utviklings og endringsarbeid
  • planlegging, gjennomføring, evaluering og oppfølging av utviklings- og endringsarbeid
  • forskning om utviklings- og endringsarbeid i skolen

Ferdigheter

Etter endt videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal skoleledere ha økte ferdigheter i å:

  • ta i bruk hensiktsmessig roller og rolleutøvelse basert på analyse av situasjonen
  • vurdere, identifisere og håndtere krevende moralske dilemmaer
  • analysere muligheter og finne frem til innovative strukturer for å skape handlingsrom for utviklings- og endringsarbeid
  • bygge relasjoner og legge til rette for at alle tar ansvar og deltar i utviklings- og endringsarbeid
  • kartlegge, avdekke og håndtere kulturer som kan hemme og fremme utviklings- og endringsarbeid
  • analysere ulike stadier i utviklingsarbeidet, tilrettelegge egen ledelse som er mest hensiktsmessig basert på analyse av de ulike stadiene
  • kunne bruke forskning i kombinasjon med egne erfaringer som støtte til å videreutvikle egen ledelsespraksis

Generell kompetanse

Videreutdanning om utviklings- og endringsarbeid i skolen skal føre til økt:

  • bevissthet om skolelederes ansvar for å sørge for at utviklingsarbeid skjer ved egen skole
  • forståelse av hvor viktig endringsarbeid er for elevenes læring
  • personlig og faglig styrke for å holde fokus over lengre tid
  • bevissthet om egen rolle og dens påvirkning for kultur, normer og verdier i skolemiljøet for både ansatte, elever og foreldre  

Krav til forkunnskaper

30 studiepoeng lederutdanning (nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende)

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningsmodulen vil ha fem samlinger à to dager, over to semestre, til sammen 10 dager. Samling en til fire er arbeidssamlinger, mens samling fem er eksamenssamling og avslutning. I tillegg vil det være Skype-møter i basisgrupper, problembasert læring (PBL) med og uten veileder fra høgskolene, individuelle skriftlige tekster og skolebesøk mellom samlingene. På samlingene vil det bli benyttet ulike metoder og verktøy for utviklings- og endringsarbeid (coaching, problembasert veiledning, kollegaveiledning med utgangspunkt i praksisfortelling). Disse verktøyene vil ha god overføringsverdi til deltakernes (skoleledernes) arbeid med utviklings- og endringsarbeid på egen skole.

Obligatorisk læringsaktivitet

Mellom samlingene vil det bli gitt tre skriftlige arbeidskrav i form av

  1. observasjon
  2. læringsnotat
  3. praksisfortelling.

De to siste arbeidskravene skal knyttes opp mot det pågående utviklings-/ endringsarbeidet på egen skole, og reflektere arbeidet som skal prøves ut på skolen mellom samlingene. Arbeidskravene skal godkjennes før studenten kan melde seg opp til eksamen.   

Vurderingsform

Muntlig eksamen i gruppe: Basisgruppene presenterer PBL utviklingsarbeidet sitt i form av en PPT-presentasjon (30 minutter) og en studentdrevet diskusjon med utgangpunkt i temaene fra presentasjonen (30 minutter). Som del av eksamen skal studentene gjøre rede for hvordan dybdearbeidet i basisgruppen med case/felles problemstilling har overføringsverdi til videre arbeid med ledelse av utvikling og endring på egen skole. Kriterier for eksamen + sensorveiledning vil bli utviklet.

Vurdering: Bestått/ikke bestått.