Hopp til innhald

MGBMU501 Musikk 3, emne 1 - Vitenskapsteori, akademisk tekstarbeid, forskningsetikk og -metode

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi studentene et utvidet vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å lese og tolke musikkpedagogisk fag- og forskningslitteratur.

I arbeidet med emnet skal studentene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål relatert til grunnskolen og til musikkpedagogisk forskning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • Har inngående praktisk og teoretisk kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske retninger, sentrale begreper og paradigmer
  • Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i FOU-prosjekter
  • Har inngående kunnskap om forskningsetikk
  • Har kunnskap om kunstfagsrelaterte tilnærminger til forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • Kan beskrive, anvende og drøfte ulike kunstfaglige og andre forskningsmetoder og tradisjoner, og relatere dem til grunnskolens musikkfag
  • Kan utvikle design for FOU-arbeid
  • Kan tilnærme seg grunnskolen som empirisk felt på en etisk og reflektert måte

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere skriftlig og muntlig om pedagogisk og didaktisk forskning på et analytisk og kritisk nivå

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, kollokviegrupper, nettdiskusjoner og selvstendig arbeid. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Masterskisse må utarbeides i løpet av emnet. Retningslinjer for masterskissen vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Arbeidskrav knyttet til forskningsetikk.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler