MGBSP501 Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Studiet tar sikte på å gi studentene dypere og bredere innsikt i de to hovedtemaene fra Spesialpedagogikk syklus 1. Studentene skal drøfte aktuelle pedagogiske problemstillinger i lys av nyere forskningslitteratur med hovedfokus på elevers psykososiale fungering og leseferdigheter. Emnet bearbeides i en prosess som skal resultere i en prosjektskisse til masteroppgaven i spesialpedagogikk.
Studentene skal utvikle vitenskapelig tenkning og innsikt i forskningsmetoder av relevans for det spesialpedagogiske feltet, samt egen masteroppgave.
Studentene skal bringe frem sin egen problemstilling som kan undersøkes teoretisk og resultere i en artikkel, konferansebidrag eller et annet arbeid som er tenkt for publisering. Prosessen vil foregå under veiledning.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert teoretisk- og forskningsbasert kunnskap innen de to aktuelle temaområdene
- Har inngående innsikt i forskningsmetode og forskningsetiske problemstillinger av særlig betydning for spesialpedagogisk forskning.
- Kan analysere faglige problemstillinger ut fra egenart og samfunnsaktualitet
Ferdigheter
Studenten
- Har oppnådd evne til kritisk refleksjon og evne til å analysere ulike pedagogiske strømninger og løsninger
- Kan samarbeide med andre for å drive frem forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strukturer som fremmer elevers læring og sosialisering
- Kan gjennomføre selvstendige forsknings-og utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- Har tilegnet seg endringskompetanse som gir mot og kreativitet for å trygge elevers rettigheter, utvikle elevers potensiale og stadig skape bedre vilkår for elevers læring
- Kan formidle faglige problemstillinger både til spesialister, foreldre og allmennheten
Krav til forkunnskaper
Gjennomført og bestått de spesialpedagogiske emnene på Syklus 1
Undervisnings- og læringsformer
Det kan bli benyttet varierte arbeidsformer: Forelesinger på campus, nettundervisning, individuelt arbeid og studentstyrte kollokviegrupper, veiledning individuelt/ i grupper.
Obligatorisk læringsaktivitet
Prosjektskisse til masteroppgaven
Et obligatoriske arbeidskrav knyttet til forskningsdesign.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 3 dager. På hjemmeeksamen skal studenten skrive en litteratur-review av relevans for egen masteroppgave.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler