Hopp til innhald

MGBSP501 Spesialpedagogikk 2, emne 1 - Design av masterprosjekt

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Studiet tar sikte på å gi studentene dypere og bredere innsikt i de to hovedtemaene fra Spesialpedagogikk syklus 1. Studentene skal drøfte aktuelle pedagogiske problemstillinger i lys av nyere forskningslitteratur med hovedfokus på elevers psykososiale fungering og leseferdigheter. Emnet bearbeides i en prosess som skal resultere i en prosjektskisse til masteroppgaven i spesialpedagogikk.

Studentene skal utvikle vitenskapelig tenkning og innsikt i forskningsmetoder av relevans for det spesialpedagogiske feltet, samt egen masteroppgave.

Studentene skal bringe frem sin egen problemstilling som kan undersøkes teoretisk og resultere i en artikkel, konferansebidrag eller et annet arbeid som er tenkt for publisering. Prosessen vil foregå under veiledning.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studentene ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert teoretisk- og forskningsbasert kunnskap innen de to aktuelle temaområdene
  • Har inngående innsikt i forskningsmetode og forskningsetiske problemstillinger av særlig betydning for spesialpedagogisk forskning.
  • Kan analysere faglige problemstillinger ut fra egenart og samfunnsaktualitet

Ferdigheter

Studenten

  • Har oppnådd evne til kritisk refleksjon og evne til å analysere ulike pedagogiske strømninger og løsninger
  • Kan samarbeide med andre for å drive frem forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak og strukturer som fremmer elevers læring og sosialisering
  • Kan gjennomføre selvstendige forsknings-og utviklingsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • Har tilegnet seg endringskompetanse som gir mot og kreativitet for å trygge elevers rettigheter, utvikle elevers potensiale og stadig skape bedre vilkår for elevers læring
  • Kan formidle faglige problemstillinger både til spesialister, foreldre og allmennheten

Krav til forkunnskaper

Gjennomført og bestått de spesialpedagogiske emnene på Syklus 1

Undervisnings- og læringsformer

Det kan bli benyttet varierte arbeidsformer: Forelesinger på campus, nettundervisning, individuelt arbeid og studentstyrte kollokviegrupper, veiledning individuelt/ i grupper. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Prosjektskisse til masteroppgaven

Et obligatoriske arbeidskrav knyttet til forskningsdesign.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 3 dager. På hjemmeeksamen skal studenten skrive en litteratur-review av relevans for egen masteroppgave.

Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler