OSPES8001 Spesialpedagogikk A: Problemadferd
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
I dette emnet vil studenten få innsikt i forhold som påvirker problematferd, sosiale - og emosjonelle vansker og hvordan barnehagen og skolen kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker. Det vil bli tatt utgangspunkt i en systemisk tilnærming til emneområdet som også inkluderer individperspektivet. Studenten får kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak. Emnet vil ta for seg det viktige ved å fremme et godt psykososialt læringsmiljø, der det enkelte barn kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Studenten får innsikt i yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har kunnskap om ulike forskningsbaserte program for å møte problematferd og mobbing
- Har forskningsbasert kunnskap om sosiale - og emosjonelle vansker
- Har avansert kunnskap om barnehagen og skolen som system og støttesystemet rundt disse
- Har inngående kunnskap om ledelse, relasjoner, kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike samarbeidsinstanser
- Kan analysere faglige problemstillinger om omsorgssvikt og barn i sorg og krise
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og ta grunngitte valg
- Kan selvstendig vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- Kan identifisere og vurdere problemstillinger gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole på individ- og systemnivå
- Kan utveksle synspunkt og erfaringer på bakgrunn av inngående kunnskap om problematferd og slik bidra til utvikling av god praksis
- Kan kritisk reflektere og ta faglig ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg
- Kan analysere og forholde seg kritisk til sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Samlingsbasert. Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatoriske deltakelse på samlinger.
- Selvvalg tema innen Sosial kompetanse. Skriftlig gruppeoppgave, muntlig tilbakemelding.
- Todelt gruppeoppgave. Skriftlig tekst med tildelt tema, med muntlig fremlegging av tema.
- Seminar, vurdere relevante forsknings artikler
Vurderingsform
Semesteroppgave. Karakterer: A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler