Hopp til innhald

ØKB2124 Samfunnsvitenskapelig metode

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Studentene skal få en grunnleggende innføring i samfunnsvitenskaplig forskningsmetode. Faget gir en introduksjon til metodelære der blant annet ulike trinn i forskningsprosessen gjennomgås. Både kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger og metoder studeres.  Innen kvantiativ dataanalyse omhandles både deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk. Vi anvender blant annet regresjonsanalyse på ulike typer data. Faget inneholder øvinger hvor dataverktøy brukes for å analysere data og problemstillinger innen det økonomisk/administrative fagområdet. Blant de kvalitative datainnsamlingsmetodene gjennomgås blant annet intervjuer og fokusgrupper.  

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har oversikt over de ulike trinnene i en forskningsprosess.
  • Har kunnskaper om ulike typer forskningsdesign og kombinasjoner av forskningsopplegg, både kvantitative og kvalitative.
  • Har kunnskaper om grunnleggende datainnsamlings- og analysemetoder, både kvantitative og kvalitative. 

 Ferdigheter

Studenten:

  • Kan definere forskningsspørsmål og vite hvordan man kan foreta avgrensinger samt definere relevante begreper og problemer.
  • Kan reflektere om mulighetene for generalisering, samt diskutere problemstillinger omkring validitet og reliabilitet, feilkilder og feiltolkninger i empirisk baserte studier.
  • Kan vurdere alternative metodiske tilnærminger for empirisk analyser av problemstillinger som ofte forekommer i det økonomisk administrative fagområdet.
  • Kan bruke og trekke slutninger fra grunnleggende statistiske og økonometriske metoder.
  • Kan bruke og være fortrolig med relevant dataverktøy for i praksis å kunne utføre grunnleggende analyser basert på empiriske data.

 Generell kompetanse

Med utgangspunkt i de andre metodefagene (matematikk og statistikk) har studenten fått en innføring i samfunnsvitenskapelig metode, deriblant anvendt statistikk og økonometri. Studenten kan reflektere omkring forskningsetikk samt vurdere alternative kvalitative og kvantitative forskningsdesign og metoder.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

ØKB1114 Statistikk (eller tilsvarende) 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og PC-øvelser

Obligatorisk læringsaktivitet

Nei

Vurderingsform

Prosjektoppgave i grupper - 60%  

3 timer individuell skriftlig skoleeksamen - 40% 

Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjektoppgave - Alle skriftlige og trykte hjelpemidler er tillatt

Skriftlig skoleeksamen - kalkulator.

Alle kalkulatormodeller er tillatt, med følgende unntak

- kalkulatoren skal ikke ha mulighet for mottak/sending

- kalkulatoren skal ikke kunne behandle symbolske matematiske uttrykk

- kalkulatoren kan ikke kobles til strømnettet

- kalkulatoren må ikke lage støy

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØKB2103 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB031 - Samfunnsvitenskapleg metode - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • NAB2012 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • NAB2015 - Metode for Nautikk - Reduksjon: 4 studiepoeng
  • ØMO111 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ME6-1002 - Samfunnsvitskapleg metode - Reduksjon: 7,5 studiepoeng