Hopp til innhald

DKR004 Tingenes internett og smarte byer

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Faget skal gi grunnleggende kunnskaper i hva som menes med tingenes internett, digitale tvillinger og smarte byer. For alle tre begrepene står innsamling av data gjennom sensorer, behandling av informasjon gjennom systemer, utvikling av tjenester og automasjon av beslutninger for at systemene skal fremstå som smarte, og bidra til økt effektivisering i forretningsprosesser og økt livskvalitet og muligheter for personlig utvikling for innbyggere.

 

Innhold

Mulighetene for både innsamling og behandling av data har økt eksponentielt de siste årene. Dette har medført at mulighetsområdet for utvikling av tjenester og effektivisering av prosesser har økt tilsvarende. Utbygging av 5G-nettet startet i Norge i 2020. I tillegg til at hastigheten vil øke i forhold til 4G, vil antallet enheter som kan kobles til nettverket øke fra dagens 4000 pr kvadratkilometer øke til en million der det er 5G-dekning, noe som vil gi enda større muligheter for datainnsamling.

Data i seg selv har ingen verdi uten at de blir brukt. Tingenes internett handler ikke bare om sensorer, det er også systemer som behandler rådataene sensorene sender, regler for hva som skal skje med dataene og tanker om hvordan systemer på sikt kan opptre autonomt. I tillegg bør innsamling og bruk av data både verne om personvernet, og man bør ha et overordnet perspektiv der informasjon kan flyte mellom virksomheter, bransjer og mellom det private og det offentlige.

Sensordata er sentralt i flere teknologier og konsepter, og i dette kurset skal vi på overordnet nivå se på to av disse konseptene: Digitale tvillinger og smarte byer.

En digital tvilling er en digital modell av et fysisk fenomen. For eksempel kan man lage en digital tvilling av et forretningsbygg der sensordata (for eksempel temperatur, energiforbruk m.m.) fra bygningen oppdaterer den digitale modellen slik at man kan lese av status. Man kan også styre det fysiske bygget fra den digitale modellen, og tillegg modellere reaksjoner fysiske modellen. For eksempel kan man se hvor mye energiforbruket vil endre seg ved en endring i temperatur

ute, eller hvor mye temperaturen vil endre seg når antall personer i bygningen endres.

En smart by kan beskrives som en by som tiltrekker seg, lærer og lytter til mennesker og som gjør livet bedre for sine innbyggere. Smarte byer bruker digitale teknologier til bli en bedre plass å bo. I denne sammenheng blir data fra ulike kilder utviklet og integrert ut fra et overordnet perspektiv, med den hensikt å effektivisere blant annet energiforbruk og kollektiv transport.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet kunne:

  • Forklare hvordan ulike systemer og enheter jobber sammen som kyberfysiske systemer, og hvilke rolle tingenes internett (TI) spiller i de kyberfysiske systemene.
  • Beskrive hvordan man lager tjenester ved hjelp av TI
  • Kjenne til bakgrunnen for digitale tvillinger
  • Kjenne til viktige bruksområder for digitale tvillinger
  • Kunne forklare hva en smart by er
  • Ha kunnskap om det overordnede perspektivet som må for å utnytte effektene av en smart by
  • Kjenne til hvordan smarte byer kan bidra til at byene også blir bærekraftige og sirkulære
  • Basiskunnskaper om data og sensorer
  • Kjenne til hvilke utfordringer tingenes internett og smarte byer representerer for kybersikkerhet, herunder personvern

 

  • Kartlegge eller planlegge datastrømmer fra sensorer
  • Utforske åpne data fra offentlige og private kilder
  • Utvikle tjenester basert på TI-nettverk
  • Vurdere kybersikkerhet i forhold til TI-baserte tjenester som digitale tvillinger og smarte byer
  • Vurdere potensiale for sirkularitet i TI-baserte tjenester som digitale tvillinger og smarte byer
  • Utvikle konseptuelle prototyper for TI-basert tjenester som digitale tvillinger og smarte byer
  • Vurdere effekten av TI-baserte tjenester for ulike målgrupper
  • Vurdere konsekvenser for kybersikkerhet/personvern av TI-baserte tjenester og smarte byer

 

  • Forstå betydningen av samarbeid og læring på tvers av virksomheter, bransjer og byer
  • Kjenne til ulike eksempler på bruk av TI i produkter og tjenester i både private og offentlige bedrifter.
  • Foreslå tiltak for å få innbyggere til å delta i tjenesteutvikling i smarte byer
  • Vurdere ulike forretningsmodeller for å oppmuntre virksomheter i offentlig og privat sektor til å utvikle TI-baserte tjenester

Krav til forkunnskaper

Studiets opptakskrav

Undervisnings- og læringsformer

Kurset gjennomføres online med en blanding av synkrone nettmøter og asynkrone videoer som forklarer sentrale begreper i faget. I tillegg er det frivillige refleksjonsoppgaver, obligatoriske oppgåver og flervalgsoppgaver gjennom kurset, en spillbasert læringsopplevelse og diskusjoner rundt den spillbaserte læringsopplevelsen.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne avlegge eksamen må følgene arbeidskrav være oppfylt:

  • Fullføring av den spillbaserte læringsopplevelsen
  • Bestått to flervalgsprøver. Kravet for å stå er å ha rett på 50 % av spørsmålene.

Vurderingsform

  1. En 2 timers flervalgsoppgave (60 %)
  2. To korte individuelle  innleveringsoppgaver (40 %)

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Dersom det ved ny eller utsatt prøve er færre enn 5 kandidater meldt opp i faget, kan skriftlig eksamen bli erstattet av muntlig eksaminasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler