Hopp til innhald

FØS8107 Digital markedsføring

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi studentene bred kunnskap om teoriene, informasjonen og vurderingene som ligger til grunn når organisasjoner utformer sine markedsføringsstrategier og har særskilt fokus på de digitale markedsføringsstrategiene. Studentene skal lære å analysere markedet og bruke modeller og verktøy for å planlegge og gjennomføre markedsføringsaktiviteter. Emnet har som mål å gjøre studentene i stand til å beherske faglige verktøy i en moderne og digital verden samt reflektere kritisk rundt dagens og framtidige utfordringer for markedsførere av virksomheter som konkurrerer regionalt, nasjonalt og globalt.

Emnet utgjør emne nummer 3 av totalt 6 emner i prosjektet og årsenheten Et digitalt Ryfylke.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har:

  • bred kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder knyttet til hvordan organisasjoner;
    • planlegger, organiserer og kontrollerer sitt markedsføringstilbud
    • analyserer markedet og forbrukatferden
    • finner målgrupper og posisjonere seg
    • kan tilpasse og benytte ulike konkurranseverkemiddel
  • kunnskap om dagsaktuelle og gryende forsking og problemstillinger som er relevante for markedsføringsfaget
  • kunnskap om markedsføringsfagets historie, tradisjoner, eigenart og plass i samfunnet i en digital tidsalder

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og drøfte praktiske problemstillinger i lys av teorier og modeller i markedsføringslitteraturen og kan grunngi sine valg
  • kunne finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette i lys av en problemstilling innen digital markedsføring
  • kan beherske faglige verktøy og teknikker, også digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til kritisk refleksjon rundt bruk av teorier og modeller for å mestre utfordringer som markedsførere står over for
  • kan formidle og drøfte markedsføringsteori, -modeller og -analyser både skriftlig og muntlig
  • kan gjøre sjølvstendige refleksjoner omkring etiske, miljømessige og juridiske utfordringer knyttet til sentrale problemstillinger innenfor markedsføring
  • kjenner til nyskaping og innovasjonsprosesser fra et markedsføringsperspektiv og med særlig vekt på et digitalt markedsføringsperspektiv

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

FØS8106 og FØS8107 eller tilsvarende emner

Undervisnings- og læringsformer

Samlinger, forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, diskusjoner og løsning av caseoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

To arbeidskrav, en flervalgstest og en skriftlig innleveringsoppgave i gruppe.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen over 10 dager i grupper på 2 - 3 studenter - 60 %

Muntlig eksamen individuell 20 minutter - 40 %

Karakterskala A - F

Hjelpemidler ved eksamen

All trykte og skriftlige hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BØA116 - Marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2121 - Internasjonal marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng